• jennienoe

    socialen tog min 1 månaders dotter utan grund

    Hej för 5 veckor sedan födde jag en liten dotter på 2 kilo.

    Jag hade fått orosanmälan på sjukhuset när min dotter var som max 72 timmar. Jag hade fått akut kejsarsnitt och hade fruktansvärt ont. Oron var att jag inte skulle kunna mata min dotter och i pressad situation skada min dotter? Okej och det antagandet grundades på? Jag och min man har det bra ställt båda har bra utbildning eget hus väldigt bra kontaktnät osv.

    Socialen blev inkopplad och satte oss på ett utredningshem i 4 veckor. När dessa 4 veckorna var Slut kom socialen med polis och tog våra dotter ifrån oss. Fick inte ens krama henne. Varför frågade vi? Pga orosanmälan från sjukhuset när hon föddes.

    Under dessa 4 veckor har journaler förts från hemmet. Där det BARA står bra saker . Läser barnets signaler hon går upp väldigt bra i vikt sköter hennes hygien hon är pigg fin osv. Har 20 a4 papper med positiv information. Ringde barnmorskan och berättade och blev väldigt ledsen och upprörd. Hon sa att vi skött oss otroligt bra och kommer vittna om det ska behövas. Vi har fått advokat och advokaten säger att detta har gått helt fel till. Sjukhuset hade oro ett antagande. Vi har motbevisat att dom hade fel. Dessvärre säger advokaten att lagen är så konstig i sverige så det kan bli hur som helst fast vi inte gjort något.

    Med oss gick våra dotter upp 250g/veckan åt bara bröstmjölk.

    Med den nya familjen 40g/vecka.

    Hur kan socialen säga att dom vill barnets bästa? Dom har sån otrolig makt. Ska göra en anmälan till ivo på måndag. Hur kan sverige ha blivit såhär? Att maktgalna människor kidnappar och stjäl nyfödda bebisar från föräldrar och kan göra det helt ostraffat? Man får inte ett skit om vi får tillbaka henne efter rättegången om 5 veckor. Jag mår så helvetes dåligt så vet inte vad jag ska ta vägen :(

  • Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund
  • Anonym (undrande)
    Anonym (suck) skrev 2015-08-18 22:19:03 följande:

    Nu utgår du från mammas behov. Socialtjänsten utgår från BARNETS behov och barnet har inte behov av att man till varje pris och kostnad ska tvinga en biologisk mamma att ha sitt barn. Barnet har behov av att få ha en stabil tillvaro. Det är väl ganska uppenbart att den mamman (Socionom) pratar om inte kan ta hand om ett barn. Men visst, du kanske tycker att det är bra att barnet får bli en försökskanin som man bara kan hoppas att det ska gå bra för i framtiden, för det är SÅÅÅ synd om MAMMAN.Men alltså seriöst. Finns det verkligen folk som inte fattar att det

    Anmäld kan man ALLTID bli. Jag har blivit anmäld i jobbet (till IVO) och klienter har överklagat mina beslut. Det betyder inte automatiskt att jag har fel, utan betyder att klienten inte håller med mig. Och så är det ju tyvärr, det finns klienter som inte håller med, speciellt vid tvångsomhändertagande av barn. Vem har du blivit anmäld till och för vad menar du?


    Nu har ju föräldrar (alla människor) rättigheter. Vet inte vilka juridiska rättigheter föräldrar har (inga?) men rent moraliskt har de ju rätten att slippa bli berövade sina barn.
  • Anonym (Otto)
    Anonym (Socionom) skrev 2015-08-18 21:22:26 följande:
    Vad bra att du tror du vet vem det handlar om. Det bevisar att jag inte brutit mot sekretessen. Ge mig första bokstaven i hennes namn och första i stad om det inte är så att du erkänner att du ljuger.

    Hon vill inte träffa barnet om du hade läst allt. Hon måste jobba med sig själv säger hon. Hon vägrar att träffa psykolog för de våldtar henne bara säger hon. Pappan finns inte med i bilden alls.
    Så du menar att ditt nekande om namn och stad skulle bevisa att det inte handlar om just henne? Intressant tolkning... Du vet att du bryter mot sekretessen men försöker vända det emot andra i tråden.

    Hon skulle kanske behöva få tvångsvård om det är så illa som du påstår. Varför har man inte prövat det? Barnet ska arbetas hem. Det är alltid målet även om det inte alltid blir så.
  • Anonym (Otto)
    Anonym (suck) skrev 2015-08-18 22:19:03 följande:
    Nu utgår du från mammas behov. Socialtjänsten utgår från BARNETS behov och barnet har inte behov av att man till varje pris och kostnad ska tvinga en biologisk mamma att ha sitt barn. Barnet har behov av att få ha en stabil tillvaro. Det är väl ganska uppenbart att den mamman (Socionom) pratar om inte kan ta hand om ett barn. Men visst, du kanske tycker att det är bra att barnet får bli en försökskanin som man bara kan hoppas att det ska gå bra för i framtiden, för det är SÅÅÅ synd om MAMMAN.
    Anonym (nojjiga jag) skrev 2015-08-18 22:01:44 följande:
    precis, jag ska ta mig en funderare på om det ens är värt o ha barn själv nu. är dagens socionomer såhär? talar brett och öppet om klienter.

    jag driver en blogg och har två gånger blivit anmäld för förtal genom denna. pga en som jag inte kände alls så bra tog åt sig när jag skrev om barns rättigheter till nyktra och ej missbrukande föräldrar. och jag har inte sekretess gentemot folk i allmänhet utan enbart inom jobbet.

    iaf. så: jag har ingen sekretess, hade inte heller nämnt namn. men ändå blev jag anmäld....så ärligt så hoppas jag att du inser att detta är så grovt som du gör socionomen....

    för att folk inte ska fråga om det, fallen blev nedlagda då det handlade om personlig allmänt tycke. och inte va riktat.  
    Men alltså seriöst. Finns det verkligen folk som inte fattar att det
    Anmäld kan man ALLTID bli. Jag har blivit anmäld i jobbet (till IVO) och klienter har överklagat mina beslut. Det betyder inte automatiskt att jag har fel, utan betyder att klienten inte håller med mig. Och så är det ju tyvärr, det finns klienter som inte håller med, speciellt vid tvångsomhändertagande av barn. Vem har du blivit anmäld till och för vad menar du?
    Barnet har rätt till sin ursprungsfamilj. Socialtjänsten ska i nära samarbete med familjen se till att barn som inte lever under goda omständigheter får det stöd och det skydd de kan behöva.

    Du kan även bli polisanmäld och både Socialstyrelsen och JO kan få in anmälningar för brott mot sekretessen.

    Att du inte vill att föräldrar ska få en chans att bättra sig säger en hel del om att du inte sköter ditt uppdrag så som det är menat att vara, nämligen i första hand för att hjälpa barn och deras familjer att kunna leva bra tillsammans genom stöd av olika slag innan man alls funderar på en tvångsplacering.
  • micromat
    Anonym (suck) skrev 2015-08-18 22:19:03 följande:

    Nu utgår du från mammas behov. Socialtjänsten utgår från BARNETS behov och barnet har inte behov av att man till varje pris och kostnad ska tvinga en biologisk mamma att ha sitt barn. Barnet har behov av att få ha en stabil tillvaro. Det är väl ganska uppenbart att den mamman (Socionom) pratar om inte kan ta hand om ett barn. Men visst, du kanske tycker att det är bra att barnet får bli en försökskanin som man bara kan hoppas att det ska gå bra för i framtiden, för det är SÅÅÅ synd om MAMMAN.Men alltså seriöst. Finns det verkligen folk som inte fattar att det

    Anmäld kan man ALLTID bli. Jag har blivit anmäld i jobbet (till IVO) och klienter har överklagat mina beslut. Det betyder inte automatiskt att jag har fel, utan betyder att klienten inte håller med mig. Och så är det ju tyvärr, det finns klienter som inte håller med, speciellt vid tvångsomhändertagande av barn. Vem har du blivit anmäld till och för vad menar du?


    Visserligen inte alltid socialtjänsten utgår från barnets behov, för då skulle prio ligga på barnet och inte vuxna..

    Sen håller jag med om att dom gjorde helt rätt i som omhändertog barnet som socionom skriver om. En mamma som inte bryr sig om sitt barn alls ska inte få hur många chanser som helst medan barnet far illa av det..
  • Anonym (keke)

    Otto: Hur bryter (socionom) mot sekretess? Du är ju så väldigt tvärsäker. Btw, kan vi lägga ner den här OT-delen helt? Det är ju inte ens relevant för TS eller för TS ärende. Ni har ju kapat tråden..

  • Anonym (anonym)
    Anonym (nojjiga jag) skrev 2015-08-18 22:28:20 följande:
    ärligt nu. ja jag utgår från MAMMANS behov (se där jag kan också skrika med bokstäver ;) ....) vet du varför? jag tror inte att folk är idioter rent allmänt. det finns en orsak till varför hon är som hon är. och för BARNETS skull (yaay jag skrek igen) så måste det utredas varför.

    s vitt jag vet kan man läggas in med tvång och bli tvingad till saker. jag är en av dom som är för barnens rättigheter. ett barn har rätt till sina föräldrar. en rätt att välja bort dom eller ha kontakten med dom. men man måste se till att denna relation funkar. hem för fosterhemsplacerade barn borde utnyttjas för barn emd föräldrar som misshandlar barn, sexuellt utnyttjar och är missbrukare. barn som är i dessa lägen ska få hjälp genom flytt. annars: familjehem, kurser och terapi. samt en sak till. innan man blir fosterhem....kolla mer grundligt. lyssna på barnen som säger sig ha ett helvette där. jag skrev där uppe vad som hände när jag blev anmäld. varför ska jag repetera? vill du sätta in mig i ett register och jävlas o ta mina barn från mig på bb när jag föder?

    Socialtjänsten ska sätta barnet i första rum och samtidigt se till att barnet om det är möjligt får ha den kontakt som fungerar med sina bioföräldrar dvs. den kontakt som barnet klarar av och mår bra av.


    Du tror att man kan tvångsinlägga mammor för att tvinga dem att ta till sig sina barn?

  • Anonym (Otto)
    Anonym (keke) skrev 2015-08-18 22:51:13 följande:

    Otto: Hur bryter (socionom) mot sekretess? Du är ju så väldigt tvärsäker. Btw, kan vi lägga ner den här OT-delen helt? Det är ju inte ens relevant för TS eller för TS ärende. Ni har ju kapat tråden..


    Familjeliv som forum får inte sprida förtal och genom anonym Socionoms förtjänst så vet många nu vad som hände, och vad bakgrunden var, när barnet blev omhändertaget. Det är ett brott mot sekretesslagen.

    Vi har inte kapat tråden. Socionom började skriva om ett fall som hon nyligen arbetat med och jag informerade bara om att hon gör något brottsligt. Att du sen ifrågasätter det jag skriver och vill få ytterligare förklaring visar ju bara att du själv kapar tråden med något som är helt irrelevat för Ts.


  • Anonym (nojjiga jag)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-18 22:55:33 följande:

    Socialtjänsten ska sätta barnet i första rum och samtidigt se till att barnet om det är möjligt får ha den kontakt som fungerar med sina bioföräldrar dvs. den kontakt som barnet klarar av och mår bra av.


    Du tror att man kan tvångsinlägga mammor för att tvinga dem att ta till sig sina barn?


    tvångsinlägg, eller tvång till kuratorsamtal kan förekomma ja. om man lägger märke till att en person inte är fullt frisk eller mår så pass dåligt så den psykisk instabila kan skada sig själv eller omgivningen (se hennes barn som kommer forslas mellan fosterhem som ger osäkerhet och ingen hemmakänsla eller trygghet alls)

    handlar inte om att ta till sig sitt barn längre. för om man kan se på en person redan innan denne kommer från BB att den inte kan klara det så är det illa. om föräldrar får en psykos vid BB tiden så brukar det sällan bli beslagtagning av barnet utan först: kurator, psykolog, familjehem mm.

    har en nära anhörig (manlig) som nyligen blev tvångsinlagd på psyket pga deprission. fanns inga andra val. och ärligt, 5 månader efter så är han frisk. om han vägrat hjälp och inte blivit tvångsinlagd så hade han mått illa och kanske gjort sig själv illa vid detta laget.

    familjerätten ska se till FAMILJENS bästa.
  • Anonym (Cx)

    Hur kom en diskussion om Familjerätten in i sammanhanget?!


    Anonym (nojjiga jag) skrev 2015-08-18 23:52:08 följande:

    tvångsinlägg, eller tvång till kuratorsamtal kan förekomma ja. om man lägger märke till att en person inte är fullt frisk eller mår så pass dåligt så den psykisk instabila kan skada sig själv eller omgivningen (se hennes barn som kommer forslas mellan fosterhem som ger osäkerhet och ingen hemmakänsla eller trygghet alls)

    handlar inte om att ta till sig sitt barn längre. för om man kan se på en person redan innan denne kommer från BB att den inte kan klara det så är det illa. om föräldrar får en psykos vid BB tiden så brukar det sällan bli beslagtagning av barnet utan först: kurator, psykolog, familjehem mm.

    har en nära anhörig (manlig) som nyligen blev tvångsinlagd på psyket pga deprission. fanns inga andra val. och ärligt, 5 månader efter så är han frisk. om han vägrat hjälp och inte blivit tvångsinlagd så hade han mått illa och kanske gjort sig själv illa vid detta laget.

    familjerätten ska se till FAMILJENS bästa.


  • Anonym (FEL!)
    Anonym (undrande) skrev 2015-08-18 21:00:28 följande:

    Jobbar också med sekretessbelagda saker. Skulle inte heller skrivit så detaljerat om en enskild person som "socionom" gjort. Tycker att för det första att det finns en igenkänningsrisk och för det andra uttrycker sig hen dessutom rätt nedlåtande om personen i fråga. Oprofessionellt. Och de ska man lita på med sina egna och andras barn :/


    Det är mycket illa att uttala sig så oempatiskt och vidrigt om en klient - MEN - det är vanligt när det gäller Soctanter att strunta i sekretess.

    Jag kan ALLT om de klienter som kommer till oss eftersom jag hör snacket under lunchen varje dag!
Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund