• jennienoe

socialen tog min 1 månaders dotter utan grund

Hej för 5 veckor sedan födde jag en liten dotter på 2 kilo.

Jag hade fått orosanmälan på sjukhuset när min dotter var som max 72 timmar. Jag hade fått akut kejsarsnitt och hade fruktansvärt ont. Oron var att jag inte skulle kunna mata min dotter och i pressad situation skada min dotter? Okej och det antagandet grundades på? Jag och min man har det bra ställt båda har bra utbildning eget hus väldigt bra kontaktnät osv.

Socialen blev inkopplad och satte oss på ett utredningshem i 4 veckor. När dessa 4 veckorna var Slut kom socialen med polis och tog våra dotter ifrån oss. Fick inte ens krama henne. Varför frågade vi? Pga orosanmälan från sjukhuset när hon föddes.

Under dessa 4 veckor har journaler förts från hemmet. Där det BARA står bra saker . Läser barnets signaler hon går upp väldigt bra i vikt sköter hennes hygien hon är pigg fin osv. Har 20 a4 papper med positiv information. Ringde barnmorskan och berättade och blev väldigt ledsen och upprörd. Hon sa att vi skött oss otroligt bra och kommer vittna om det ska behövas. Vi har fått advokat och advokaten säger att detta har gått helt fel till. Sjukhuset hade oro ett antagande. Vi har motbevisat att dom hade fel. Dessvärre säger advokaten att lagen är så konstig i sverige så det kan bli hur som helst fast vi inte gjort något.

Med oss gick våra dotter upp 250g/veckan åt bara bröstmjölk.

Med den nya familjen 40g/vecka.

Hur kan socialen säga att dom vill barnets bästa? Dom har sån otrolig makt. Ska göra en anmälan till ivo på måndag. Hur kan sverige ha blivit såhär? Att maktgalna människor kidnappar och stjäl nyfödda bebisar från föräldrar och kan göra det helt ostraffat? Man får inte ett skit om vi får tillbaka henne efter rättegången om 5 veckor. Jag mår så helvetes dåligt så vet inte vad jag ska ta vägen :(

• Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund
  • Anonym (Insikt)
    Anonym (FEL!) skrev 2015-08-21 05:47:26 följande:
    Jag vet att en enskild soc sekreterares åsikt väger tyngre än utredningshemmens positivitet till föräldrar och då hämtas barn med polis!
    Och inom två veckor lämnas barnet tillbaka eftersom ett sånt fall inte skulle ge fortsatt LVU.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (FEL!) skrev 2015-08-21 05:47:26 följande:
    Jag vet att en enskild soc sekreterares åsikt väger tyngre än utredningshemmens positivitet till föräldrar och då hämtas barn med polis!
    Och när rätten efter någon/några veckor tar beslut så upphör omhändertagandet omedelbart när bedömningen från utredningen visar något helt annat än den oro som anmäldes från början den positiva bedömningen från 4 veckor lång utredning visar betydligt mer än 72 timmar direkt efter förlossning.
  • Anonym (Otto)
    Anonym (anonym) skrev 2015-08-20 13:40:48 följande:
    Du menar att 4 veckor på utredningshem inte är en insats? Tror du på fullt allvar att socialtjänsten tar ett omedelbart LVU med polishandräckning på ett utredningshem om utredningshemmet har gjort en övervägande positiv bedömning?
    Nej. Jag menar att det inte är tillräcklig insats. Hur kommer det sig att det var okej för föräldrar och barn att vara tillsammans dygnet runt där, och att barnet mådde bra, gick upp i vikt och fick den omsorg som behövdes, men att det antas föreligga fara för barnets liv och utveckling att barnet får bo hemma med föräldrarna?

Om det nu gick så bra så hade en insats i hemmet varit en rimlig åtgärd, om oro fortfarande kvarstod. Inte akut LVU baserat på oron från BB...
  • Anonym (Otto)
    Anonym (Insikt) skrev 2015-08-21 08:14:11 följande:
    Och inom två veckor lämnas barnet tillbaka eftersom ett sånt fall inte skulle ge fortsatt LVU.
    I Ts fall tar det 5 veckor innan Förvaltningsrätten prövar ärendet. Det är åt helsicke för lång tid att chansa med ett litet barns trygghet!
  • Anonym (Tvi)

Så synd att socialen har polisen som springpojke och rätten som bundsförvant och fosterfamiljer som får mycket betalt för att ha barnen. Allt är upplagt för maktmissbruk och lögner. Bioföräldrar har inte en chans. Positiva utlåtanden ignoreras och negativa förstoras. Försök hålla ut. Jag känner med dig.

• Anonym (FEL!)
    Anonym (Insikt) skrev 2015-08-21 08:14:11 följande:

Nej fortsatt lvu trots att utredningshemmens vittnade i rätten till föräldrarnas fördel och gick emot soc!

Soc makt är oövervinnelig om man har otur!
  • Anonym (Sara)
    Anonym (FEL!) skrev 2015-08-21 12:46:17 följande:

Nej fortsatt lvu trots att utredningshemmens vittnade i rätten till föräldrarnas fördel och gick emot soc!

Soc makt är oövervinnelig om man har otur!

Fast det där tror jag när jag ser det. Vi har bara ts uppgifter att gå på. Om hon inte förstått så ksn hon naturligtvis inte förklara heller.
  • Anonym (föräldranormen)

Självklart tar socialen inte ett barn från sina föräldrar utan grund, det kan INTE hända och den som tror att det händer borde göra någon slags verklighetskontroll.

Därmed inte sagt att alla omhändertaganden är rättfärdiga, det är de sannolikt inte. I somliga fall skulle det antagligen vara bättre att se till att ge föräldrarna stöd i sitt föräldraskap, istället för att omhänderta barnet.

När jag googlar på "socialen tog mitt barn" får jag upp ganska många berättelser om ett och samma fall, där ett par förlorade sitt nyfödda barn i några månader 2007. Mammans berättelse är nästan identisk med TS, det var en svår förlossning, inga problem med droger eller alkohol etc, men av mannans egen blogg framgår att hon har en aspergerdiagnos, som hon fick först några år senare. Denna mamma har valt offentligheten på många sätt, så storyn kan knappast vara hemlig även om det känns lite fel att hänga ut individer här. För den som är nyfiken finns ett ofta reproducerat debattinlägg här, den som vill får googla sig vidare:
    www.aftonbladet.se/debatt/article11284312.ab

Man kan ganska enkelt läsa mellan raderna, och se att hela bilden inte framgår, och det är antagligen så i ts fall också. Säkert därför att hela bilden inte är riktigt tydlig för ts heller, då hon saknar insikt i vilket problemet egentligen är och på vilka sätt som hon och hennes man skiljer sig från "normala" föräldrar.

• Anonym (suck)
    Anonym (Otto) skrev 2015-08-21 09:35:17 följande:
    Nej. Jag menar att det inte är tillräcklig insats. Hur kommer det sig att det var okej för föräldrar och barn att vara tillsammans dygnet runt där, och att barnet mådde bra, gick upp i vikt och fick den omsorg som behövdes, men att det antas föreligga fara för barnets liv och utveckling att barnet får bo hemma med föräldrarna?

Om det nu gick så bra så hade en insats i hemmet varit en rimlig åtgärd, om oro fortfarande kvarstod. Inte akut LVU baserat på oron från BB...

Nu vet ju inte vi om bebisen fick den omsorg den behövde. Det framgår inte i ts inlägg. Det som framgår är att, som du säger, att barnet gick upp i vikt. Det framgår också att sjukhusets anmälan handlade om att både ts och hennes man (hon skrev ju att det gällde dem båda) inte kommer att kunna läsa barnets signaler, inte kommer kunna mata och i pressad situation skada barnet. Ts skriver att i beslutet står det ?risk för den unges hälsa/utveckling?. Så det ligger mer bakom beslutet än vad vi vet, och du kan ju inte rätt upp och ner säga att ?barnet fick den omsorg den behövde?, för det har ju inte du någon aning om.

Hur som helst bör ts ju ha fått svar nu på om det omedelbara omhändertagandet har fastställts eller upphävts, och då vet vi om det var tillräckligt med insats. Om förvaltningsrätten fastställde så ansåg de uppenbarligen att det fanns fog till det omedelbara omhändertagandet och då ska socialtjänsten förbereda en ansökan om LVU inom 4 veckor.

• Anonym (Ville bara säga.)

Ville bara skriva att tidigare skrevs det om maktmissbruk och hur familjehemmen 'tjänar pengar' på placeringar.

Mina föräldrar var tidigare fosterhem, inte tjänade de några pengar på att ha ett extra barn, inte togs dessa barn från föräldrarna.

Misstag kan göras men man måste nog försöka lita på våra myndigheter.

Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund