• jennienoe

socialen tog min 1 månaders dotter utan grund

Hej för 5 veckor sedan födde jag en liten dotter på 2 kilo.

Jag hade fått orosanmälan på sjukhuset när min dotter var som max 72 timmar. Jag hade fått akut kejsarsnitt och hade fruktansvärt ont. Oron var att jag inte skulle kunna mata min dotter och i pressad situation skada min dotter? Okej och det antagandet grundades på? Jag och min man har det bra ställt båda har bra utbildning eget hus väldigt bra kontaktnät osv.

Socialen blev inkopplad och satte oss på ett utredningshem i 4 veckor. När dessa 4 veckorna var Slut kom socialen med polis och tog våra dotter ifrån oss. Fick inte ens krama henne. Varför frågade vi? Pga orosanmälan från sjukhuset när hon föddes.

Under dessa 4 veckor har journaler förts från hemmet. Där det BARA står bra saker . Läser barnets signaler hon går upp väldigt bra i vikt sköter hennes hygien hon är pigg fin osv. Har 20 a4 papper med positiv information. Ringde barnmorskan och berättade och blev väldigt ledsen och upprörd. Hon sa att vi skött oss otroligt bra och kommer vittna om det ska behövas. Vi har fått advokat och advokaten säger att detta har gått helt fel till. Sjukhuset hade oro ett antagande. Vi har motbevisat att dom hade fel. Dessvärre säger advokaten att lagen är så konstig i sverige så det kan bli hur som helst fast vi inte gjort något.

Med oss gick våra dotter upp 250g/veckan åt bara bröstmjölk.

Med den nya familjen 40g/vecka.

Hur kan socialen säga att dom vill barnets bästa? Dom har sån otrolig makt. Ska göra en anmälan till ivo på måndag. Hur kan sverige ha blivit såhär? Att maktgalna människor kidnappar och stjäl nyfödda bebisar från föräldrar och kan göra det helt ostraffat? Man får inte ett skit om vi får tillbaka henne efter rättegången om 5 veckor. Jag mår så helvetes dåligt så vet inte vad jag ska ta vägen :(

• Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund
  • Anonym (Sara)
    Anonym (nojjiga jag) skrev 2015-08-18 21:54:44 följande:

fine. den jag tänker på börjar på B i förnamn och bor i Ö.

läst klart allt och jag skrev även det. om en kvinna vägrar se på sitt barn så måste ni haft kurator och barnmorskor där inne? 3 dagar är lång tid att vänta om hon behövt hjälp. och ärligt nu. Ni ses som bvar av både henne och många fler och tror inte hon hade så mycket förtroende för er.

om ni ska ta ett barn på BB måste ni se till att mamman får hjälp. även om mamman väljer att inte prata med kuratorn så måsta kuratorn finnas med i rummet. så hon får chansen att bryta ihop om hon behöver.

Kurator behöver inte finnas med vid omhändertagande. Barnmorskor måste hon ju ha träffat på BB.
  • Anonym (Socionom)

läst klart allt och jag skrev även det. om en kvinna vägrar se på sitt barn så måste ni haft kurator och barnmorskor där inne? 3 dagar är lång tid att vänta om hon behövt hjälp. och ärligt nu. Ni ses som bvar av både henne och många fler och tror inte hon hade så mycket förtroende för er.

om ni ska ta ett barn på BB måste ni se till att mamman får hjälp. även om mamman väljer att inte prata med kuratorn så måsta kuratorn finnas med i rummet. så hon får chansen att bryta ihop om hon behöver.

Inte rätt på varken förnamn eller stad. Inte på någon av kvinnorna. Bor i en stor stad. Och som jag sa kan du omöjligt veta vem det är. En av bokstäverna ska vara k. Vad tror du vi gjorde? Stod i ett hörn och glodde? Vi hade barnmorskor, läkare, kuratorer och psykolog. Ingen nådde fram. Vi var inne en och en för att se om det var någon hon ville prata med. Sjuksköterska, undersköterska, alla barnmorskor, alla försökte. Jag försökte så många gånger och en kurator gav sig inte. Hon var där varje dag i timmar men nej. Hon ville inte röra sitt barn. Hon lämnade sitt barn på bb. Vad skulle vi gjort menar du? Vi försökte allt. Läkaren erbjöd inläggning på psyk, samtal och medicin. Jag erbjöd att de kunde få komma till ett utredningshem, få hjälp i hemmet, stöd av alla de slag. Stödfamilj, vad som helst. Vad hon ville. Men nej. Hon skulle bara hem. Ringde och pratade med henne varje dag och frågade om vi fick komma med barnet men hon ville inte.
  • Anonym (nojjiga jag)
    Anonym (undrande) skrev 2015-08-18 21:00:28 följande:
    Jobbar också med sekretessbelagda saker. Skulle inte heller skrivit så detaljerat om en enskild person som "socionom" gjort. Tycker att för det första att det finns en igenkänningsrisk och för det andra uttrycker sig hen dessutom rätt nedlåtande om personen i fråga. Oprofessionellt. Och de ska man lita på med sina egna och andras barn :/
    precis, jag ska ta mig en funderare på om det ens är värt o ha barn själv nu. är dagens socionomer såhär? talar brett och öppet om klienter.

jag driver en blogg och har två gånger blivit anmäld för förtal genom denna. pga en som jag inte kände alls så bra tog åt sig när jag skrev om barns rättigheter till nyktra och ej missbrukande föräldrar. och jag har inte sekretess gentemot folk i allmänhet utan enbart inom jobbet.

iaf. så: jag har ingen sekretess, hade inte heller nämnt namn. men ändå blev jag anmäld....så ärligt så hoppas jag att du inser att detta är så grovt som du gör socionomen....

för att folk inte ska fråga om det, fallen blev nedlagda då det handlade om personlig allmänt tycke. och inte va riktat.  
  • Anonym (nojjiga jag)
    Anonym (undrande) skrev 2015-08-18 21:00:28 följande:
    Jobbar också med sekretessbelagda saker. Skulle inte heller skrivit så detaljerat om en enskild person som "socionom" gjort. Tycker att för det första att det finns en igenkänningsrisk och för det andra uttrycker sig hen dessutom rätt nedlåtande om personen i fråga. Oprofessionellt. Och de ska man lita på med sina egna och andras barn :/
    precis, jag ska ta mig en funderare på om det ens är värt o ha barn själv nu. är dagens socionomer såhär? talar brett och öppet om klienter.

jag driver en blogg och har två gånger blivit anmäld för förtal genom denna. pga en som jag inte kände alls så bra tog åt sig när jag skrev om barns rättigheter till nyktra och ej missbrukande föräldrar. och jag har inte sekretess gentemot folk i allmänhet utan enbart inom jobbet.

iaf. så: jag har ingen sekretess, hade inte heller nämnt namn. men ändå blev jag anmäld....så ärligt så hoppas jag att du inser att detta är så grovt som du gör socionomen....

för att folk inte ska fråga om det, fallen blev nedlagda då det handlade om personlig allmänt tycke. och inte va riktat.  
  • Anonym (Sara)
    Anonym (nojjiga jag) skrev 2015-08-18 22:01:44 följande:

Du har aldrig läst någon kurslitteratur eller liknande? Fullt av fall men avidentifierade. Då är det ingen fara. Om någon sen känner igen sig så kan det bero på att problem inte är så unika som man tror när man själv är drabbad.
  • Anonym (nojjiga jag)
    Anonym (Socionom) skrev 2015-08-18 22:00:44 följande:
    Inte rätt på varken förnamn eller stad. Inte på någon av kvinnorna. Bor i en stor stad. Och som jag sa kan du omöjligt veta vem det är. En av bokstäverna ska vara k. Vad tror du vi gjorde? Stod i ett hörn och glodde? Vi hade barnmorskor, läkare, kuratorer och psykolog. Ingen nådde fram. Vi var inne en och en för att se om det var någon hon ville prata med. Sjuksköterska, undersköterska, alla barnmorskor, alla försökte. Jag försökte så många gånger och en kurator gav sig inte. Hon var där varje dag i timmar men nej. Hon ville inte röra sitt barn. Hon lämnade sitt barn på bb. Vad skulle vi gjort menar du? Vi försökte allt. Läkaren erbjöd inläggning på psyk, samtal och medicin. Jag erbjöd att de kunde få komma till ett utredningshem, få hjälp i hemmet, stöd av alla de slag. Stödfamilj, vad som helst. Vad hon ville. Men nej. Hon skulle bara hem. Ringde och pratade med henne varje dag och frågade om vi fick komma med barnet men hon ville inte.
    jag ska ge mig.

men du måste förstå varför jag och alla andra reagerade på ditt första inlägg. jag skrev att jag va 95 % säker, idag går rykten fort som sjutton på kanske 5 % säkerhet. Så ska du skriva en sådan sak så försök va mer utförlig, det finns rädslor för oss som vill bli/är föräldrar. det ena hände mig. det andra är att bli fråntagen sitt/sina barn.

jag förstår när jag imorse läste alla inlägg och mer nu att mamman i fallen inte mår bra av någon orsak. jag tycker att om du är som du säger, väldigt mån om denna kvinnan ska få träffa sitt barn så verkar du som en bra socionom och ber dig att inte sluta kämpa. en dag kan hon bryta ihop, visa er varför hon beter sig som hon gör, kanske hon en dag kan återförenas med sitt barn.

• Anonym (nojjiga jag)
    Anonym (Sara) skrev 2015-08-18 22:06:27 följande:
    Du har aldrig läst någon kurslitteratur eller liknande? Fullt av fall men avidentifierade. Då är det ingen fara. Om någon sen känner igen sig så kan det bero på att problem inte är så unika som man tror när man själv är drabbad.
    för att ha mitt arbete måste man läsa vidare :) så jodå. men det jag ville ha sagt med mitt inlägg va att: folk tar åt sig av det ena och det andra, känner igen sig osv. i dagens samhälle måste du överförklara dig 10000 gånger om på internet för folk läser in allt på sina egna sätt.
  • SSL
    Anonym (Socionom) skrev 2015-08-18 22:00:44 följande:

Vilket jävla skitsnack! Bra där. Tappar mer och mer förtroende för er ju fler inlägg som du skriver.
  • Anonym (suck)

Nu utgår du från mammas behov. Socialtjänsten utgår från BARNETS behov och barnet har inte behov av att man till varje pris och kostnad ska tvinga en biologisk mamma att ha sitt barn. Barnet har behov av att få ha en stabil tillvaro. Det är väl ganska uppenbart att den mamman (Socionom) pratar om inte kan ta hand om ett barn. Men visst, du kanske tycker att det är bra att barnet får bli en försökskanin som man bara kan hoppas att det ska gå bra för i framtiden, för det är SÅÅÅ synd om MAMMAN.

Men alltså seriöst. Finns det verkligen folk som inte fattar att det
    Anmäld kan man ALLTID bli. Jag har blivit anmäld i jobbet (till IVO) och klienter har överklagat mina beslut. Det betyder inte automatiskt att jag har fel, utan betyder att klienten inte håller med mig. Och så är det ju tyvärr, det finns klienter som inte håller med, speciellt vid tvångsomhändertagande av barn. Vem har du blivit anmäld till och för vad menar du?
  • Anonym (nojjiga jag)
    Anonym (suck) skrev 2015-08-18 22:19:03 följande:
    Nu utgår du från mammas behov. Socialtjänsten utgår från BARNETS behov och barnet har inte behov av att man till varje pris och kostnad ska tvinga en biologisk mamma att ha sitt barn. Barnet har behov av att få ha en stabil tillvaro. Det är väl ganska uppenbart att den mamman (Socionom) pratar om inte kan ta hand om ett barn. Men visst, du kanske tycker att det är bra att barnet får bli en försökskanin som man bara kan hoppas att det ska gå bra för i framtiden, för det är SÅÅÅ synd om MAMMAN.

Men alltså seriöst. Finns det verkligen folk som inte fattar att det
    Anmäld kan man ALLTID bli. Jag har blivit anmäld i jobbet (till IVO) och klienter har överklagat mina beslut. Det betyder inte automatiskt att jag har fel, utan betyder att klienten inte håller med mig. Och så är det ju tyvärr, det finns klienter som inte håller med, speciellt vid tvångsomhändertagande av barn. Vem har du blivit anmäld till och för vad menar du?
    ärligt nu. ja jag utgår från MAMMANS behov (se där jag kan också skrika med bokstäver ;) ....) vet du varför? jag tror inte att folk är idioter rent allmänt. det finns en orsak till varför hon är som hon är. och för BARNETS skull (yaay jag skrek igen) så måste det utredas varför.

s vitt jag vet kan man läggas in med tvång och bli tvingad till saker. jag är en av dom som är för barnens rättigheter. ett barn har rätt till sina föräldrar. en rätt att välja bort dom eller ha kontakten med dom. men man måste se till att denna relation funkar. hem för fosterhemsplacerade barn borde utnyttjas för barn emd föräldrar som misshandlar barn, sexuellt utnyttjar och är missbrukare. barn som är i dessa lägen ska få hjälp genom flytt. annars: familjehem, kurser och terapi. samt en sak till. innan man blir fosterhem....kolla mer grundligt. lyssna på barnen som säger sig ha ett helvette där. jag skrev där uppe vad som hände när jag blev anmäld. varför ska jag repetera? vill du sätta in mig i ett register och jävlas o ta mina barn från mig på bb när jag föder?

Svar på tråden socialen tog min 1 månaders dotter utan grund