• Myyslii

BF maj 2016

Hej och välkomna alla gravida. :)

Tänkte att jag startar en tråd för oss som är beräknade i maj. Jag är beräknad till 1 maj med andra barnet. Storebror är född 15 april 2014 så det blir lite över två år mellan ettan och tvåan om allt går som det ska. :)

Fritt att diskutera och ställa frågor om allt som rör gravitideten och allt däromkring.:) Trevlig ton såklart! Har man något negativt i tankarna, håll det för dig själv. ;)

• Svar på tråden BF maj 2016
  • jag_1987

Hade värkar i går va inne på fl och gjorde ctg.. Visade nån stark värk hit och dit inget regelbundet.. Hon kollade tappen och sa att dwn fortfarande var bakåtlutad.. Trots alla värkar ja haft?! Besviken man blev men har nu förståt efter lite gooogle att de inte behöver bwtyda att de är långt kvar.. Har ju trots allt tappa slemproppen för exakt en vecka sen så de ger mig hopp.. Efter besöket så hade ja såna grymma förvärkar i typ 3 timmar..säkert för hon va o drog i tappen! Tänkte de här är värkar men icke.. Bf i morgon och hopppas på att de sätter i hång. Har ställt in mig på att föda innan bf pga alla förvärkar jag haft... Nån av er som haft bakåt tapp? Grattis till er som fått! Mysigt!

• HonanHöna
    Tausen skrev 2016-05-30 06:46:37 följande:

Kom in vid ca 01, var då öppen nästan 2 cm så trodde de skulle skicka hem oss...men de gjorde de inte och vid ca 05:50 så föddes vår lille Aron :)

Jätte grattis till er :)
  • Pell

Hugaligen. Kräkts inatt (vaknat och liksom måsta sprungit) och tömt magen totalt. Nu till morgonen så gick ännu mer av slemproppen (tror jag). Om inte så är det mer flytningar än jag någonsin haft förr. Vågar man hoppas att det är igång. Hade någon värk inatt också tror jag det liksom sköljde över magen uppifrån och ner.

Svårt när förra började med vattenavgång och sen små värkar i bilen och illamående dagen efter sen startade det på riktigt med värkar så jag kräktes.

• HonanHöna

Nä nu får bebis komma ut.. Hade ju bf i lördags.. Så himla glad för er som fått era små nu :) måste kännas fantastiskt! Känns som det blir en juni bebis för min del :/ så börjar ja bli orolig attdet kommer bli en stor bebis..

• SJLN
    Tausen skrev 2016-05-30 06:46:37 följande:

Kom in vid ca 01, var då öppen nästan 2 cm så trodde de skulle skicka hem oss...men de gjorde de inte och vid ca 05:50 så föddes vår lille Aron :)

Åh grattis!
  • Liverbird91

Hur känns det i era magar under nätterna när ni legat på samma sida ett tag?
    Om jag legat på tex vänster sida men vaknar för att jag måste vända mig så gör det ont och blir extremt besvärligt (se knubbsäl).
    Magen "hänger" ju liksom åt det håll jag legat åt och det är asjobbigt att få med magen, det gör ont och tar nästan stopp.
    Jag misstänker att det är bebis som sträckt ut sig under tiden och han flyter ju inte längre med lika bra där inne så att säga hehe.
    Tror ni det kan det betyda att han är jättestor dessutom? Har ju gått över +14 idag.
    Bara jag inte behöver oroa mig över fostervattnet...

• SJLN
    Liverbird91 skrev 2016-05-30 09:21:19 följande:

Hur känns det i era magar under nätterna när ni legat på samma sida ett tag?

Om jag legat på tex vänster sida men vaknar för att jag måste vända mig så gör det ont och blir extremt besvärligt (se knubbsäl).

Magen "hänger" ju liksom åt det håll jag legat åt och det är asjobbigt att få med magen, det gör ont och tar nästan stopp.

Jag misstänker att det är bebis som sträckt ut sig under tiden och han flyter ju inte längre med lika bra där inne så att säga hehe.

Tror ni det kan det betyda att han är jättestor dessutom? Har ju gått över +14 idag.

Bara jag inte behöver oroa mig över fostervattnet...

Jo det känner jag igen, det gör liksom ont i magen att vända på sig på natten. Antagligen för att bebisen lagt sig ordentligt till rätta och inte alls är redo för en vändning.

14 dagar över, är det dags för igångsättning nu då? Eller vill du avvakta?
  • Liverbird91
    SJLN skrev 2016-05-30 09:30:53 följande:
    Jo det känner jag igen, det gör liksom ont i magen att vända på sig på natten. Antagligen för att bebisen lagt sig ordentligt till rätta och inte alls är redo för en vändning.

14 dagar över, är det dags för igångsättning nu då? Eller vill du avvakta?
    Tråkigt att det gör ont men skönt att det verkar fullt normalt då :)

Imorgon efter kontrollen bestämmer jag mig om igångsättning. Får se vad läkaren rekommenderar. Ser allt bara bra ut så väntar jag helst någon dag till.
  • SJLN
    Liverbird91 skrev 2016-05-30 10:53:45 följande:

Tråkigt att det gör ont men skönt att det verkar fullt normalt då :)

Imorgon efter kontrollen bestämmer jag mig om igångsättning. Får se vad läkaren rekommenderar. Ser allt bara bra ut så väntar jag helst någon dag till.

Låter vettigt själv blev jag varnad av grannen här om dagen. Hans fru hade gått över 14-15 dagar med deras son och när han väl föddes vägde han fem kilo, så han tyckte inte att jag skulle gå över så länge. Nä men tack för varningen, då trycker jag på knappen här som får förlossningen att starta med en gång...? gaah, det här med att gå över hade ju inte gjort någonting om det inte vore för allt tjat från alla runt omkring.
  • Tausen

Jag sov med en mjuk kudde under magen som jag flyttade med mig när jag vände mig.

Om ni är nyfikna på hur det startade för mig så var jag rätt aktiv på fm, sen var jag jätteledsen av olika anledningar och låg och vilade mig när värkarna började, kanske runt 18. Rätt svaga, men återkommande (som jag haft tidigare ). Vågade inte hoppas, men bestämde mig för att inte gå och lägga mig då jag var rädd att de skulle stanna av...försökte varva halvliggande läge med att sitta och gå omkring. De var ganska oregelbundna. Först var 6.e minut rätt länge, sen plötsligt var 3.e, sen 8.e... sen ökade de i styrka (men fullt hanterbara) och vi bestämde oss för att åka in och kolla. Var bara öppen nästan 2 cm - men 5 timmar senare var han född. Var skönt att det gick fort - men gjorde mycket ondare och jag gjorde klassikern - skrek att jag inte ville... haha. De kollade inte hur öppen jag var utan lät mig typ styra själv. När jag fick epidural kom krystvärkarna väldigt nära inpå, så fick klara mig mest på lustgas (som dock gjorde mig väldigt illamående denna gång och de fick ha den på väldigt lågt). Fick du 2 små stygn innuti så klarade mig bra.

Lycka till alla nu!!!!