• Anonym (Moraliskt fel)

Moraliskt fel - vad var värst?

Hittade detta i en samhällskunskapsbok och tänkte fråga er vad ni tycker.

Lisa är 23 år och tillsammans med Gabriel 24 år. De har planer på att gifta sig inom en ganska snar framtid, kanske redan om två-tre år.
    Först då ska de skaffa barn har de bestämt.

Men egentligen är det bara Gabriel som vill vänta med barn. Lisa säger till Gabriel att hon äter p-piller trots att hon slutat.
    När hon berättar för Gabriel att hon är med barn och att hon inte ätit p-piller blir han fullständigt rasande. Han känner sig djupt kränkt och lurad.

För att hämnas på Lisa tar han hennes katt, som Lisa älskar över allt på jorden, och slänger in katten i tvättmaskinen och kör ett program. Katten drunknar. 
    När Lisa får veta detta tar hon en stekpanna och drämmer i huvudet på Gabriel som faller till marken och skadas i bakhuvudet. Så snart Gabriel vaknat till liv reser han sig upp och går raka vägen ut och söker upp en gammal flickvän som han är otrogen med. 

Alltså:
    Lisa ljög om att hon tog p-piller.
    Gabriel dödade katten.
    Lisa slog ner Gabriel
    Gabriel var otrogen.

Nu är frågan, vilken handling är moraliskt sett värst enligt er? Rangordna handlingarna i en fallande skala.

Ja jag har tråkigt...

• Svar på tråden Moraliskt fel - vad var värst?
  • Tom Araya
    Anonym (-) skrev 2015-08-25 12:17:51 följande:

Ni som värderar p-pillerna högt. Är det skillnad på att lura ett ons eller någon som inte vill ha barn jämfört med en som man planerat att skaffa barn med, eller är det lika illa?

Lika illa skulle jag säga, eftersom det är minst tre liv som påverkas och ingen vet hur det går med den där barnplanerna finns, kanske hade han inte fortsatt vara aktuell om 1, 2, 3 år.
  • Anonym (gabriel är boven!)

Vilken kvinna har inte dragit en liten vit lögn för att få bli gravid? Det är ju inte ok egentligen men så väldigt vanligt att jag inte räknar det som en stor förseelse. Stekpannan i huvudet är ju lite väl våldsamt, men en helt normal reaktion på kattmördande.

Att bedra sin flickvän för att man blivit sur? helt vidrigt. Döda hennes katt för att man är tjurig över något var och varannan kvinna gör? helt sjukt.

Från värst till minst illa: Kattmördande för att man är en grinig unge> Otrogna män> stekpannehämnd på man> vit lögn om p-piller.

• gröna
    Anonym (j) skrev 2015-08-25 15:38:07 följande:

1. Ljuga om p-piller

2. Stekpanna

3. Katt

4. Otrogen

Otrogen är minst allvarlig då det är en sak mellan de 2 personerna, drabbar ingen annan (utom möjligtvis tjejen han låg med om hon var ovetande/blev lurad, men det är ett annat problem), och ingen tog skada.

Katten är #3 pga att det är ett djur. Ja det är jäkligt lågt, men det är bra mycket värre att:

#2, drämma en STEKPANNA i nyllet på en människa. Kan resultera i permanenta skador på en person eller t.o.m. att han dog. Hur mycket ni än är emot djurplågeri har ni seriöst vridna prioriteringar om ni tycker det var värre med katten än vad som i princip är ett mordförsök.

#1 P-piller. Hade det varit fristående incidenter hade mordförsöket stått som #1, men det var hennes lögn som utlöste allting. Att ljuga om p-piller är i princip det värsta en tjej kan göra i ett förhållande. Du grundlurar personen som litar på dig och som du säger du älskar högst i världen för dina egna själviska begär, vilket sedan resulterar till att mannen försörjningsskyldig till ett barn han inte visste om, inte ville ha (hade han velat ha det hade du inte ljugit om p-piller) och är lagligt tvingad att slava i 18 år för HENNES val och för att HON lurade honom. Han har NOLL rättigheter och ingenting att säga till om. Det är det lägsta du kan göra. För att inte tala om att om inte killen är en total pussy har hon inte bara skaffat ett oönskat barn till världen, hon har dessutom pajjat deras relation, framtida vänskap och dessutom barnets framtida familj genom sitt egoistiska beteende. Allt för att hon var egoistisk. Grattis liksom.

Katten är oskyldig. Människan är kapabel till oerhörd medveten ondska så man kan verkligen diskutera vem som är minst värd, utan att för den skull ha vridna prioriteringar.

Hade han dött så tror i alla fall jag att det hade blivit dråp eftersom det skedde i stundens hetta och inte var planerat. Så mordförsök kan man nog lägga ner (tycker jag men jag är å andra sidan ingen jurist)

Ja lögnen är illa. Och hon var egoistisk. Men värt att tänka på, p-piller är faktiskt inte 100 man kan bli gravid ändå. Så är det med alla preventivmetoder. Ja OM hade det hänt så hade det inte varit någons fel utan en olycka. Men har man sex med en kvinna som har livmoder och äggledare intakta så bör man vara medveten om att det trots p-piller kan bli en graviditet och alla följder därav.

• Tom Araya
    gröna skrev 2015-08-25 16:17:50 följande:
    Katten är oskyldig. Människan är kapabel till oerhörd medveten ondska så man kan verkligen diskutera vem som är minst värd, utan att för den skull ha vridna prioriteringar.

Hade han dött så tror i alla fall jag att det hade blivit dråp eftersom det skedde i stundens hetta och inte var planerat. Så mordförsök kan man nog lägga ner (tycker jag men jag är å andra sidan ingen jurist)

Ja lögnen är illa. Och hon var egoistisk. Men värt att tänka på, p-piller är faktiskt inte 100 man kan bli gravid ändå. Så är det med alla preventivmetoder. Ja OM hade det hänt så hade det inte varit någons fel utan en olycka. Men har man sex med en kvinna som har livmoder och äggledare intakta så bör man vara medveten om att det trots p-piller kan bli en graviditet och alla följder därav.
    Jag förstår hur du menar, men olycka och medveten handling är inte riktigt jämförbart. Syftet med handlingen anser jag har stor betydelse.
  • gröna
    Tom Araya skrev 2015-08-25 16:23:45 följande:
    Jag förstår hur du menar, men olycka och medveten handling är inte riktigt jämförbart. Syftet med handlingen anser jag har stor betydelse.
    du menar ang. p-pillren nu?
  • Panduro
    Anonym (gabriel är boven!) skrev 2015-08-25 16:01:06 följande:

Vilken kvinna har inte dragit en liten vit lögn för att få bli gravid? Det är ju inte ok egentligen men så väldigt vanligt att jag inte räknar det som en stor förseelse. Stekpannan i huvudet är ju lite väl våldsamt, men en helt normal reaktion på kattmördande.

Att bedra sin flickvän för att man blivit sur? helt vidrigt. Döda hennes katt för att man är tjurig över något var och varannan kvinna gör? helt sjukt.

Från värst till minst illa: Kattmördande för att man är en grinig unge> Otrogna män> stekpannehämnd på man> vit lögn om p-piller.

Var och varannan kvinna? Hoppas att du har fel.

• gröna
    Tom Araya skrev 2015-08-25 16:23:45 följande:
    ja du har rätt, det är inte jämförbart. Jag håller med syftet är av stor vikt. Det var kanske lite orelevant men jag ville bara påpeka att det är värt att tänka på att hon hade kunnat bli gravid innan planerat ändå och då får Gabriel ta sitt ansvar ändå, han kan inte räkna med att det inte ska bli några barn bara för de använder p-piller.

Syftet med handlingen framkommer väl inte mer än att hon själv ville ha barn redan nu.
    Hon kanske tänkte att han trots allt skulle bli glad. Hur konversationen innan hade gått och hur viktigt det var att vänta vet vi inte. Han kanske hade varit jätteskarp om att han verkligen inte ville ha barn nu. Eller inte. I har hon vilket fall har hon ljugit och fört han bakom ljuset...  Men jag tycker det är svårt att avgöra hur illa det är om man inte i detalj vet hur de hade diskuterat barnplaneringen
  • Oerjan Lax

Stekpanna
    Katt
    P-piller
    Otrogen

Börjar ditt nick med "Anonym" så läser jag inte vad du skriver pga dåliga erfarenheter.
  • Lavish

1. Gabriel dödade katten
    2. Lisa ljög om p-pillren
    3. Lisa slog Gabriel med stekpannan
    4. Gabriel var otrogen

Tycker att döda katten som var helt oskyldig och så grymt står ut som vida överlägset alla andra punkter. 

• Oerjan Lax
    Lavish skrev 2015-08-25 16:55:29 följande:

1. Gabriel dödade katten
    2. Lisa ljög om p-pillren
    3. Lisa slog Gabriel med stekpannan
    4. Gabriel var otrogen

Tycker att döda katten som var helt oskyldig och så grymt står ut som vida överlägset alla andra punkter. 

Ett stekpanneslag med t ex en tung gjutjärnspanna kan döda en person rätt lätt.
    Därför sätter jag det högre.

Otrohetsfallet kommer längst ner för den "bara" utgör psykisk skada.

Börjar ditt nick med "Anonym" så läser jag inte vad du skriver pga dåliga erfarenheter.
Svar på tråden Moraliskt fel - vad var värst?