• Anonym (Moraliskt fel)

Moraliskt fel - vad var värst?

Hittade detta i en samhällskunskapsbok och tänkte fråga er vad ni tycker.

Lisa är 23 år och tillsammans med Gabriel 24 år. De har planer på att gifta sig inom en ganska snar framtid, kanske redan om två-tre år.
    Först då ska de skaffa barn har de bestämt.

Men egentligen är det bara Gabriel som vill vänta med barn. Lisa säger till Gabriel att hon äter p-piller trots att hon slutat.
    När hon berättar för Gabriel att hon är med barn och att hon inte ätit p-piller blir han fullständigt rasande. Han känner sig djupt kränkt och lurad.

För att hämnas på Lisa tar han hennes katt, som Lisa älskar över allt på jorden, och slänger in katten i tvättmaskinen och kör ett program. Katten drunknar. 
    När Lisa får veta detta tar hon en stekpanna och drämmer i huvudet på Gabriel som faller till marken och skadas i bakhuvudet. Så snart Gabriel vaknat till liv reser han sig upp och går raka vägen ut och söker upp en gammal flickvän som han är otrogen med. 

Alltså:
    Lisa ljög om att hon tog p-piller.
    Gabriel dödade katten.
    Lisa slog ner Gabriel
    Gabriel var otrogen.

Nu är frågan, vilken handling är moraliskt sett värst enligt er? Rangordna handlingarna i en fallande skala.

Ja jag har tråkigt...

• Svar på tråden Moraliskt fel - vad var värst?
  • Anonym (Malin)
    PhaiThai skrev 2015-08-24 16:45:50 följande:

Har samma rangordning.

Hade det inte varit för djurplågeriet så hade p-piller grejen gått först. Så jävla dålig stil att ta ett oönskat barn till världen.

Jag håller med om samma rangordning och håller med om att det är fruktansvärt fel, falskt, vidrigt och elakt att lura på en kille ett barn. VARFÖR gör man så!?

Alla kvinnor (och män för den delen) borde genomgå en koll INNAN de ens tänker tanken att ha sex, för att se om de är lämpliga som föräldrar.

Så jävla egoistisk av kvinnan att ta barnet till världen när pappan inte vill och har levt i en relation där man antar att man inte behöver köpa kondomer varje dag.
  • Anonym (Kim)

Lisa ljög om p-piller

Gabriel var otrogen
    Stekpannan
    Katten

• Anonym (H)

Lisa ljög om att hon tog p-piller. = 2
    Gabriel dödade katten. = 1
    Lisa slog ner Gabriel = 3
    Gabriel var otrogen. = 4
    (1 är värst och 4 "minst illa")

• taquine

*Tog död på katten , vad har en oskyldig stackars katt med det hela att göra?
    * P-pillren , men det är väl standard bland blåsta brudar att ljuga om sånt
    *Otrogen 
    * Stekpannan 
    Gud vilka frågor .. 

Goodness me
  • Anonym (-)

Dödade katten. Otroligt grymt och psykopat-varning
    Stekpannan. Livsfarligt. Hon hade kunnat döda honom.
    P-piller
    Otrohet (gissningsvis är förhållandet rätt över innan det här ändå)

Om jag bara skulle rangordna otrohet och p-pillerna separat, utan allt det där hysteriska innan så hade jag vänt på det (båda två är dock vidriga och jag förstår inte hur någon kan göra något av det mot en annan människa). Anledningen till det är för att jag vet två killar som ofrivilligt blivit pappor. Den ena är idag otroligt glad för sin dotter, den andra bryr sig inte öht och lider inte det minsta av det.
    Jag vet dessutom flera vars partner varit otrogna och två av dom är idag totalt förstörda. Den ena kommer antagligen aldrig ha ett förhållande igen och kommer troligtvis inte skaffa barn.
    Hade det däremot varit så att killen smusslat med tjejens p-piller så att hon blivit ofrivilligt gravid och tvingats välja mellan abort eller behålla barnet så tycker jag det hade varit värre.

• Anonym (Tycker)
    Anonym (-) skrev 2015-08-24 18:03:06 följande:

Dödade katten. Otroligt grymt och psykopat-varning

Stekpannan. Livsfarligt. Hon hade kunnat döda honom.

P-piller

Otrohet (gissningsvis är förhållandet rätt över innan det här ändå)

Om jag bara skulle rangordna otrohet och p-pillerna separat, utan allt det där hysteriska innan så hade jag vänt på det (båda två är dock vidriga och jag förstår inte hur någon kan göra något av det mot en annan människa). Anledningen till det är för att jag vet två killar som ofrivilligt blivit pappor. Den ena är idag otroligt glad för sin dotter, den andra bryr sig inte öht och lider inte det minsta av det.

Jag vet dessutom flera vars partner varit otrogna och två av dom är idag totalt förstörda. Den ena kommer antagligen aldrig ha ett förhållande igen och kommer troligtvis inte skaffa barn.

Hade det däremot varit så att killen smusslat med tjejens p-piller så att hon blivit ofrivilligt gravid och tvingats välja mellan abort eller behålla barnet så tycker jag det hade varit värre.

Det gjorde mitt barns "pappa"!
  • Aikido

Stekpanna
    Katt
    P-piller
    Otrohet

Hur rubbat det där med katten än är går risken att ha ihjäl en människa före i min värld. Hade hon huggit av honom ett finger, petat ut ett öga eller krossat knäskålarna hade jag satt katten överst.

• Anonym (apa papa)

I den ordningen du skrev.

Alltså:
    Gabriel dödade katten.
    Lisa slog ner Gabriel
    Gabriel var otrogen.

Moralisk ordning.

1. Handlar om ett framtida liv, Barnet kan alt. hamna i en dålig sits pga. tjejen egoistiska beteende.

3. Skada någon är olagligt och fel.

2. Man ska/får inte döda eller plåga djur

4. Otrohet är visserligen tråkigt, men ej straffbart.

• Anonym (apa papa)
    Anonym (apa papa) skrev 2015-08-24 18:35:07 följande:

I den ordningen du skrev.

Alltså:
    Gabriel dödade katten.
    Lisa slog ner Gabriel
    Gabriel var otrogen.

Moralisk ordning.

1. Handlar om ett framtida liv, Barnet kan alt. hamna i en dålig sits pga. tjejen egoistiska beteende.

2. Skada någon är olagligt och fel.

3. Man ska/får inte döda eller plåga djur

4. Otrohet är visserligen tråkigt, men ej straffbart.

1,2,3,4 skulle det givetvis stå
Svar på tråden Moraliskt fel - vad var värst?