• Anonym (fundersam)

tidig skolstart?

Inte rätt kategori, men då jag vill vara anonym så hittade jag ingen passande tråd.

Jag har ett barn som går i förskolan (dagis), och funderar på vad som krävs för att man ska få låta barnet börja förskoleklass/skolan ett år tidigare.

Anledningen till att jag undrar är att barnet fyller år precis i början av året och att hen är väldigt framåt, har en otrolig vilja att lära sig, kan räkna, kan alfabetet, börjat skriva enklare ord, samt börjat ljuda ord (början till att läsa). Det är ju först nästa läsår som är aktuellt, men hen ska egentligen inte börja förrän om två år, vilket känns som otroligt sent med tanke på vad hen kan idag.

Jag kunde själv läsa, skriva och räkna när jag började skolan och minns än idag hur tråkigt jag tyckte det var att behöva sitta och lyssna på alla som inte kunde. Detta gjorde att jag tröttnade otroligt fort på skolan då jag inte fick några utmaningar.

Missförstå mig inte, jag tycker inte mindre om någon som har svårare att lära sig. Däremot, OM man har svårigheter så får man oftast hjälp. Är det tvärtom, att man redan kan, så blir man oftast inte uppmött på ens nivå utan man får invänta övriga eller leka "hjälpreda" åt fröken, Det vill jag inte att mitt barn ska behöva gå igenom.

Skolan ska vara en kul plats att lära sig på. 

• Svar på tråden tidig skolstart?
  • Flickan och kråkan
    Anonym (fundersam) skrev 2015-08-25 22:25:47 följande:

Oj, menar du på allvar att hälften av alla som börjar förskoleklass kan läsa och skriva? 

Är ju superbra om det fungerar så i skolan. Socialt så ligger hen på ungefär samma nivå som de som började förskoleklass nu (ganska många i umgängeskretsen). Att alltid vara yngst, jo, visst, men det är ju liksom inte någon jätteskillnad mot de som fyller i dec, skiljer ju knappt en månad i så fall.Tack :)Eftersom hen i stort sett enbart umgås med äldre kompisar (de som fyllt 6år och börjat förskoleklass nu bla.) så ligger hen på ungefär samma nivå själv. 

Förskoleklassen innebär lite mer utmaningar än vad förskolan gör, så nej, skulle aldrig hoppa över det. 

Eftersom du skrev att du inte var så insatt i skolan så tycker jag att du ska sätta dig in mer innan du fattar ett beslut. Har jobbat som lärare i över 15 år och har haft ganska många elever på högstadiet som varit underåriga. Kan absolut fungera, men det är inte alltid så komplikationsfritt. Har en underårig elev i år 4 nu. Kunskapsbiten är inget problem, men det märks på andra sätt. Det händer saker på vägen. Att ditt barn idag leker med barn som är äldre innebär inte att hen mognadsmässigt är där när hen är 12-13-14. Och ja, det är mycket vanligt att de läser i förskoleklass. När äldsta började ettan var det ett barn som inte kunde läsa. Mer än hälften kunde läsa när de började förskoleklass. I mellansonens förskoleklass ser det likadant ut. Säger inte att det är fel, men du behöver sätta dig in mer i frågan än vad du ger intryck av här.
  • Anonym (fundersam)

Då jag får uppfattningen om att det skulle bli svårt för barnet längre fram så vill jag bara ställa en liten följdfråga.

Hur stor skillnad är det på att fylla år ex 27 dec och 4 jan?

Det skiljer ca EN vecka, MEN, barnen hamnar i olika klasser. Är den som fyller en vecka tidigare så mycket mer mogen? 

Och ja, jag ska sätta mig in i det hela mer, självklart, och jag ska prata med barnets nuvarande fröknar om det. Dock har jag ingen panik, då det är ett helt läsår kvar tills eventuell start. 

Detta var mest en liten fundering, och för att få info från andra föräldrar så bör detta vara en hyfsat okej sida att fråga på, eller? 

• vampyria2

Klart det inte är någon större skillnad men jag kan lova dig att barn födda senare på
    året nästan alltid önskar att de inte var det.
    Vi måste ju dra en Gräns nånstans och det kommer alltid finnas barn som har i ett mellan läge och då får man göra det bästa av situationen och undvika det om det går.

Det är vanligare att barn som är födda sent på året får gå om en klass (även om det är ovanligt nu för tiden), dessutom finns det studier som visar att det är vanligare att barn födda senare på året får diagnosen ADHD felaktig satt och den får plockas bort när barnet har mognat.
    Ja det är inte jätte vanligt något av de sakerna men det är tillräckligt för att man ska tänka på det när det håller att sätta barn i skola tidigare

• Anonym (Obi Wan Kenobi)

Det är vanligt att de övriga barnen (de som är ett år äldre) kommer ikapp och går förbi under skoltiden. I stället för att vara bland de främsta i klassen kan ditt barn alltså bli medemåttigt, och det kan påverka negativt.

Låt barnet gå i skolan med jämnåriga, och maximera sannolikheten för att ditt barn blir bland de främsta i klassen, och får bra självförtroende.

• Anonym (fundersam)
    Anonym (Obi Wan Kenobi) skrev 2015-08-26 01:06:55 följande:

Det är vanligt att de övriga barnen (de som är ett år äldre) kommer ikapp och går förbi under skoltiden. I stället för att vara bland de främsta i klassen kan ditt barn alltså bli medemåttigt, och det kan påverka negativt.

Låt barnet gå i skolan med jämnåriga, och maximera sannolikheten för att ditt barn blir bland de främsta i klassen, och får bra självförtroende.

Men det är ju nästan samma skillnad i ålder mellan barnen som går i en klass, så en vecka hit eller dit tror jag inte påverkar så otroligt mycket.

En som är född i november kan ju vara mer mogen än en som är född i mars. Och att vara "bäst i klassen" är inte heller alltid så kul. 
  • Mr Obvious
    Anonym (fundersam) skrev 2015-08-27 18:40:36 följande:
    Men det är ju nästan samma skillnad i ålder mellan barnen som går i en klass, så en vecka hit eller dit tror jag inte påverkar så otroligt mycket.

En som är född i november kan ju vara mer mogen än en som är född i mars. Och att vara "bäst i klassen" är inte heller alltid så kul. 
    Det har gjorts undersökningar som tydligt visar att barn födda tidigt på året statistiskt sett har ett försprång i skolan. . Naturligtvis finns det undantag, men tänk på att det inte handlar om några dagar. Klasskamraterna som grupp kommer att vara ett helt år äldre om du låter ditt barn börja tidigare, och konkurrensen blir alltså mycket högre. Ditt barn klarar säkert att konkurrera med de som är födda i decembet, men det finns andra i klassen som är födda i januari, och de är då ett år äldre.
    Att vara duktig i skolan ger bra självförtroende, och kan ha en positiv inverkan på hela livet.
  • Primrose

Jag håller med de som skriver att det kan vara mycket varför självförtroendet om man är bland de äldre i klassen. Jag föddes några veckor för tidigt, i slutet av december, och skulle, alltså, egentligen ha varit född i januari året efter s a s. Jag tror att det hade varit jättebra för mig att få vars äldst i klassen och inte yngst. Inte minst för att jag hade ett äldre syskon och, i och med det, alltid fick känna mig mindre och "sämre" på allt.
    Min son, som är född i slutet av oktober, har precis börjat i första klass och kom då direkt från förskolan (visserligen med en anpassning för att ge honom litet "6-års"-verksamhet där). Han fick då gå ett år till med sin bästis, som är född i början av januari året efter, och det hoppas vi var ett bra beslut.
    Redan märker man att det är de äldsta barnen i klassen som är "kaxigast", förhoppningsvis håller det inte i sig....
    Sonen lärde sig, för övrigt, att läsa när han var 4 år.
    Sonen leker, förresten, mycket bra med barn som är både 2 och 3 år äldre, på fritiden.
    TS: kan din dotter cykla, simma mfl fysiska aktiviteter - det är viktigt om hon ska tampas med att vara yngst. Att hon kan läsa är inget övriga barn kommer att "imponeras" av.
    Hoppas att allt går bra - oavsett vilket beslut ni fattar.

• Anonym (Högstadielärare)

Om jag generaliserar, så har de underåriga jag undervisat på högstadiet i regel vart medelmåttiga - inget fel i det men jag ser som lärare ingen vinst för barnet.

Några har vart supervassa, hade en flicka i år 6 (underårig) som läste gymnasiematte - självständigt. Fast det handlar ju om synnerligen begåvade barn - de måste ändå alltid mötas på individbasis och passar trots allt ofta bättre i jämnåriga grupper. Hon var dessutom genomsnittlig om än skarp i andra ämnen. Att "bara" vara tidig med läsning behöver inte betyda så mycket framåt.

Hade en gång en tjej född i dec - typ 20:e någonting - som börjat ett år för tidigt. Hon var alltså nästan 2 år yngre än vissa. Väldigt mogen socialt, passade onekligen i gruppen, men snudd på svag i vissa ämnen.

Vet inte vilket jag tycker är bäst egentligen...

Personligen skulle jag aldrig sätta mina barn ett år förtidigt i skola. Däremot ställa krav på anpassningar och utmaningar om behovet uppstår. :)

• Anonym (Viv)

Tänk på att det kan skilja en del på aktiviteter och sånt, som är årskullsbaserat lite längre fram. Medan kompisarna spelar fotboll i gruppen som är födda XX så får ditt barn spela i den yngre gruppen på grund av när hen är född. Samma sak i tonåren - det kan bli jättejobbigt och tråkigt för ditt barn att vara född året! Kan bli mentalt påfrestande och tråkigt.

Svar på tråden tidig skolstart?