• Anonym (fundersam)

tidig skolstart?

Inte rätt kategori, men då jag vill vara anonym så hittade jag ingen passande tråd.

Jag har ett barn som går i förskolan (dagis), och funderar på vad som krävs för att man ska få låta barnet börja förskoleklass/skolan ett år tidigare.

Anledningen till att jag undrar är att barnet fyller år precis i början av året och att hen är väldigt framåt, har en otrolig vilja att lära sig, kan räkna, kan alfabetet, börjat skriva enklare ord, samt börjat ljuda ord (början till att läsa). Det är ju först nästa läsår som är aktuellt, men hen ska egentligen inte börja förrän om två år, vilket känns som otroligt sent med tanke på vad hen kan idag.

Jag kunde själv läsa, skriva och räkna när jag började skolan och minns än idag hur tråkigt jag tyckte det var att behöva sitta och lyssna på alla som inte kunde. Detta gjorde att jag tröttnade otroligt fort på skolan då jag inte fick några utmaningar.

Missförstå mig inte, jag tycker inte mindre om någon som har svårare att lära sig. Däremot, OM man har svårigheter så får man oftast hjälp. Är det tvärtom, att man redan kan, så blir man oftast inte uppmött på ens nivå utan man får invänta övriga eller leka "hjälpreda" åt fröken, Det vill jag inte att mitt barn ska behöva gå igenom.

Skolan ska vara en kul plats att lära sig på. 

• Svar på tråden tidig skolstart?
  • Varit där

Min dotter är 4 och hon är som ditt barn ts väldigt framåt och kan läsa lätta ord med stora bokstäver och så som du beskriver. Jag funderade oxå på att prata med de på dagis om det men jag har min mamma som jobbar i skolan och hon sa att det nu förtiden finns möjligheter för de som är framåt så jag tänker vänta och se :)

• Flickan och kråkan
    Varit där skrev 2015-08-28 16:32:04 följande:

Min dotter är 4 och hon är som ditt barn ts väldigt framåt och kan läsa lätta ord med stora bokstäver och så som du beskriver. Jag funderade oxå på att prata med de på dagis om det men jag har min mamma som jobbar i skolan och hon sa att det nu förtiden finns möjligheter för de som är framåt så jag tänker vänta och se :)

Fortfarande handlar det väldigt lite om teoretiska kunskaper. Det kan man lätt som lärare anpassa. Min äldsta läste lättlästa böcker som 4-åring med små bokstäver. Pojke som är född i slutet av december. Han går i tvåan nu och barnen i klassen har kommit väldigt olika långt med ex läsning och arbetar individuellt på många sätt. I förra klassen hade jag en pojke som var ett år yngre. Kunskapsmässigt var han helt i nivå, egentligen, men han nådde ändå inte alla kunskapskraven sista året på högstadiet beroende på sociala omständigheter. Han gick om ett år och då löste det sig. Han var helt enkelt inte redo för kraven på högstadiet på andra sätt. Man måste ha ett långt perspektiv. Kan fungera bra, men som sagt mycket mer komplext än teoretiska kunskaper som 5-6-åring.
  • Anonym (V)

Hade absolut låtit mitt barn börja i skolan ett år tidigare! Oavsett vilken tid på året h*n är född.

• Anonym (!!!)
    vampyria2 skrev 2015-08-25 22:01:01 följande:

Ca 50% av dem som börjar sexårsgruppen kan läsa och skriva redan, våra barn är mycket bättre på sånt än vad vi var när vi var små.

I dag är vi i skolan (jag jobbar i en sån ) väldigt duktiga på att möta barnet där denne är och utmana barnet lagom mycket, alla barn ska ha en individuellplan för sitt lärande och följa den.

Det som är viktigaste att tänka på när man sätter ett barn i skolan ett år tidigare är att socialt så kan de vara lite efter, även om det är född tidigt på året så är det endå ett år tidigare än vad denne ska vara och det märks väldigt ofta om inte direkt så efter några år.
    Sen är det aldrig roligt att vara yngst sen när man blir äldre, vara den som kommer att få vänta ett år på att få göra samma saker som sina vänner, det är viktigare än vad vi vuxna många gånger tänker på.

Detta säger min mamma också. Hon jobbar som specialpedagog och oftast går första och andra klass bra. Det är sedan det allt för ofta skiter sig. Inte alltid, men oftare än vad föräldrar är införstådda med.

Barn som är lite längre fram än sina jämnåriga har det bättre, skolan har ändrats enormt sedan 10-20 år tillbaks och hon träffar sällan, om ens barn som är "för smarta" för att gå i den klass dom gör. Hon har inte på "evigheter" varit med om att en elev behövt/fått hoppa över en klass som kanske hände förr.

• Anonym (Tja)

Fråga skolan om det är möjligt. Där jag bor är det tvärt nej, både förra året o i år pga för stora barnkullar.
    Min dotter har precis börjat förskoleklass. Hon har läst flytande utan att staka sig och ljuda ord sen hon var fyra, läser nu ungdomsböcker, hon skriver egna "böcker", kan alla fåglar i Sverige, räknar utan problem treans matte..... Tja jag får helt enkelt hoppas på att skolan faktiskt använder sig av individuella mål för varje elev som läroplanen kräver annars lär hon få en sjukt tråkig och innehållslös skolgång.
    Jag ville sätta henne i skolan redan förra året men det var omöjligt. Man borde kunna ha någon form av test för barn så de alla kan hamna i rätt kunskapsnivå.

• Kerubmamman

Jag vet inte... Jag tror det är bättre att vänta. Om barnet ligger mycket, mycket längre fram i 1an-2an så kan man fundera på att hoppa över en årskull. Det ger liksom en "stadigare" prognos än att som femåring börja tidigare. 

Jag har några personer i min närhet som har haft det tufft pga att de började ettan ett år tidigare. För att inte tala om de som varit tvungna att gå om ett år... Obestämd

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Varit där
    Flickan och kråkan skrev 2015-08-28 16:50:14 följande:

Fortfarande handlar det väldigt lite om teoretiska kunskaper. Det kan man lätt som lärare anpassa. Min äldsta läste lättlästa böcker som 4-åring med små bokstäver. Pojke som är född i slutet av december. Han går i tvåan nu och barnen i klassen har kommit väldigt olika långt med ex läsning och arbetar individuellt på många sätt. I förra klassen hade jag en pojke som var ett år yngre. Kunskapsmässigt var han helt i nivå, egentligen, men han nådde ändå inte alla kunskapskraven sista året på högstadiet beroende på sociala omständigheter. Han gick om ett år och då löste det sig. Han var helt enkelt inte redo för kraven på högstadiet på andra sätt. Man måste ha ett långt perspektiv. Kan fungera bra, men som sagt mycket mer komplext än teoretiska kunskaper som 5-6-åring.

Jo exakt, det var och är det min mamma har berättat för mig med. Dock så uppmuntrar vi henne och hon har pysselböcker som är till för att tex läsa och räkna. Men jag tänker inte heller pusha henne eller så utan att de sker när hon vill :)
  • Flickan och kråkan
    Varit där skrev 2015-08-28 19:51:44 följande:

Jo exakt, det var och är det min mamma har berättat för mig med. Dock så uppmuntrar vi henne och hon har pysselböcker som är till för att tex läsa och räkna. Men jag tänker inte heller pusha henne eller så utan att de sker när hon vill :)

Ja, självklart ska man uppmuntra. Min äldsta är långt framme teoretiskt och är ett "skolbarn" så till vida att han har lätt för att sitta koncentrerat länge med en uppgift, men han är liten på andra sätt. Bättre för honom att gå med sin årskull och få uppgifter som är anpassade efter var han ligger teoretisk. Det vinner han ju på i längden.
  • Varit där
    Flickan och kråkan skrev 2015-08-28 20:01:03 följande:

Ja, självklart ska man uppmuntra. Min äldsta är långt framme teoretiskt och är ett "skolbarn" så till vida att han har lätt för att sitta koncentrerat länge med en uppgift, men han är liten på andra sätt. Bättre för honom att gå med sin årskull och få uppgifter som är anpassade efter var han ligger teoretisk. Det vinner han ju på i längden.

Japp :) vi ska nog låta henne vara om inte hennes lärare skulle säga något
  • Varit där
    Flickan och kråkan skrev 2015-08-28 20:01:03 följande:

Japp :) vi ska nog låta henne vara om inte hennes lärare skulle säga något
Svar på tråden tidig skolstart?