Inlägg från: KrabbanKrabat |Visa alla inlägg
  • KrabbanKrabat

    Förlossningsrädsla

    Hej Jossan (problem med mitt förra konto så nu har jag fixat ett nytt)

    Tack snälla för ditt detaljerade svar. Jag har oxå stött på människor i min omgivning som typ ignorerar min rädsla. Grejen är den att jag är nästan lika rädd för kejsarsnitt. Bara en person av 5 som genomgått både kejsarsnitt & vaginal förlossning skulle välja kejsarsnitt igen. De andra tyckte tiden efteråt var hemsk med magmusklerna var helt av. Jag har läst på om smärtlindring vid vaginal förlossning, om att det ju faktiskt finns bedövning man kan få både vid öppningsskedet o utdrivningsskedet men att man helst inte vill ge när barnet föds fram för att mamman ska känna krystvärkarna. Om jag bara kunde bli garanterad att få bedövning under alla faser om jag vill ha det hade beslutet för mig varit enkelt, men nu känns det som att välja mellan pest & kolera. Ser inte fram mot den dagen alls, vill bara ha det överstökat & det känns så tråkigt att inte kunna njuta av ens eget barns födelse som antagligen kommer vara det största jag kommer att vara med om i mitt liv ????

  • KrabbanKrabat

    Jag har oxå hört att boken "Föda utan rädsla" ska vara bra, så den får bli första steget att införskaffa.

    För min del handlar det nog mest om skräcken för smärtan. Hade ett njurstensanfsll för nåt år sedan & har aldrig tidigare upplevt sådan hemsk smärta. När jag kom in på akuten sa de att det är samma typ av smärta som vid en förlossning, ibland tom värre. Tiden efter den upplevelsen var jag ganska bestämd på att aldrig föda barn vaginalt utan göra kejsarsnitt. Samtidigt är jag så "nyfiken" på hur det skulle va att föda vaginalt. Önskar att man kunde få prova men vara garanterad kejsarsnitt när man kände stt man inte ville längre. Om jag på förhand viste att jag skulle få en bra & vanlig förlossning, med smärtlindring när jag så önska & den inte var så långdragen så absolut. Men när det lika gärna kan bli en 36 timmarsförlossning, där man kan bli nekad smärtlindring & barnet fastnar så det blir sugklocka (min stora skräck) & man spricker "hela vägen" känns verkligen kejsarsnitt som det bästa även om det kan vara tufft tiden efter. Åh, att det ska vara så svårt. Men tusen tack alla ni som skriver här & ger tips & råd... Det hjälper iaf för stunden att lindra min ångest för förlossningen!

Svar på tråden Förlossningsrädsla