• Anonym (Susanne)

Lukthallucinationer ( någon)

Hej. Jag har i ca 8 mån haft lukthallucinationer. Jag kan inte beskriva lukten, det luktar liksom "lila" Jag vet att det låter knäppt men det är jättekonstigt. Luktar lite som nytt tyg.. Lite sött, lite tungt. Kommer vid illamående och huvudvärk har jag upptäckt. Näe, jag använder inte droger. Ps, ingen annan känner den här doften och jag känner den jättetydligt upp i näsan o långt upp i hjärnan känns det som. Finns det nån annan som har varit med om detta?

• Svar på tråden Lukthallucinationer ( någon)
  • Anonym (Susanne)

Nej, inte håglös eller "trög" eller koncentrationsproblem. Snarare tvärtom. Jag är en sån som "tar ut sig". Alltså, gör en massa tills ja nästan stupar. Va knepig jag låter när jag beskriver hör jag nu. Jag har inga problem med koncentration. Läser ganska mycket böcker. Då borde jag nog inte kunna det väl?

• Anonym (1177)
    Anonym (Susanne) skrev 2015-08-28 06:58:30 följande:

Nej, inte håglös eller "trög" eller koncentrationsproblem. Snarare tvärtom. Jag är en sån som "tar ut sig". Alltså, gör en massa tills ja nästan stupar. Va knepig jag låter när jag beskriver hör jag nu. Jag har inga problem med koncentration. Läser ganska mycket böcker. Då borde jag nog inte kunna det väl?

Kontakta vårdcentralen idag bums!!!
  • Mylla

En ytterligare orsak kan vara att det kommer från bihålorna. Jag tycker du ska beställa en läkartid. Man brukar ibland få använda kortisonnässprej och se om lukten går över av det.

• Anonym (Susanne)
    Mylla skrev 2015-08-28 08:59:58 följande:

En ytterligare orsak kan vara att det kommer från bihålorna. Jag tycker du ska beställa en läkartid. Man brukar ibland få använda kortisonnässprej och se om lukten går över av det.

Nu tar jag en risk här att ni kommer att skälla på mig, men jag har använt nässpray i många år. Pga allergi är jag alltid täppt. Inte fått rätt medicin. En snabb lösning, nasin. Kan det bero på det? Jaa, jag ska ringa.
  • Phalaenopsis

Gå du till din läkare och säg att du har lukthallucinationer och försämrad balans. Det kan ju vara någon lindrig schizofreni, migrän eller epilepsi, men någon form av hjärntumör måste uteslutas.

• Anonym (äpple)

Jag har från och till haft lukthallucinationer i ca 10 år. Självklart sökt för detta och det är varken en hjärntumör, början till psykos, migrän eller något annat skrämmande.

Jag känner lukten av frukt, oftast äpple då och då. Det kan komma helt plötsligt, går över efter några timmar. Förde dagbok över när, var, hur det uppkom. Visade sig att jag känner denna doft vid mens, hormonomställning.

TS ta upp detta med din läkare, uteslut något allvarligt. Jag var så säker på att jag hade en hjärntumör. Är i övrigt frisk. Känner ej lukten så ofta numera.

Men självklart ska du kolla upp vad doften du upplever kan bero på.

• Anonym (Parosmi)

Sedan några år lider jag av samma problem. Den första lukten jag kände var bränd elektronik. Det var helt jävla skitjobbigt för det påverkade även smaksinnet. Gick till VC och fick göra hjärnröntgen. Ingen tumör eller annat. Dom tog bakterieprover o jag fick äta antibiotika utan resultat.

Med tiden har lukterna jag känner förändrats. Jag kan känna cigaretterrök, lack , bark, mögel mm. Fast nu kan det gå långa perioder utan konstiga lukter. Jag har lärt mig leva med det. Och det hjälper mig.

Troligen är det neurologiskt. Kolla PAROSMI om det stämmer in på det du har. För egen del tror jag det är det jag lider av. Känns alltid bättre om det finns beskrivet och har ett namn. Men gå till din VC också.

• Anonym (Susanne)

Hej. Jag vet att det var länge sen jag startade den här tråden men vill ändå höra om det finns flera som jag. Känner ff stark doft i näsan. Har även sett "människor" sitta i soffan bredvid mig när jag vaknar och har somnat i soffan. Detta har hänt flera gånger. Min dotter trodde nog jag va knäpp när jag sa till henne efter att jag vaknat i soffan - du ska inte tro att du sitter ensam där i soffan. Det måste vara nåt med den här lägenheten för det händer då och då och har aldrig hänt innan. Vi har bott här i två år. Innan vi flyttade hit kände jag aldrig nån doft i näsan.

• Anonym (gullie)
    Anonym (Susanne) skrev 2017-01-28 22:46:20 följande:

Hej. Jag vet att det var länge sen jag startade den här tråden men vill ändå höra om det finns flera som jag. Känner ff stark doft i näsan. Har även sett "människor" sitta i soffan bredvid mig när jag vaknar och har somnat i soffan. Detta har hänt flera gånger. Min dotter trodde nog jag va knäpp när jag sa till henne efter att jag vaknat i soffan - du ska inte tro att du sitter ensam där i soffan. Det måste vara nåt med den här lägenheten för det händer då och då och har aldrig hänt innan. Vi har bott här i två år. Innan vi flyttade hit kände jag aldrig nån doft i näsan.

Tycker fortfarande att du ska kolla upp vad det beror på. Lukthallucinationer ska man ta på allvar. Eller man ska ta alla hallucinationer på allvar. Det kan vara tecken på hjärntumör. Du har ju överlevt två år så det är nog i ditt fall ingen snabbväxande tumör om du skulle ha en och det är ju goda nyheter. Men kolla för guds skull upp det. Förklara för läkaren vad du upplever och ge hen åtminstone en chans att utreda dig.
Svar på tråden Lukthallucinationer ( någon)