• Anonym (Susanne)

    Lukthallucinationer ( någon)

    Hej. Jag har i ca 8 mån haft lukthallucinationer. Jag kan inte beskriva lukten, det luktar liksom "lila" Jag vet att det låter knäppt men det är jättekonstigt. Luktar lite som nytt tyg.. Lite sött, lite tungt. Kommer vid illamående och huvudvärk har jag upptäckt. Näe, jag använder inte droger. Ps, ingen annan känner den här doften och jag känner den jättetydligt upp i näsan o långt upp i hjärnan känns det som. Finns det nån annan som har varit med om detta?

  • Svar på tråden Lukthallucinationer ( någon)
  • Anonym (E)
    Anonym (Susanne) skrev 2017-01-28 22:46:20 följande:

    Hej. Jag vet att det var länge sen jag startade den här tråden men vill ändå höra om det finns flera som jag. Känner ff stark doft i näsan. Har även sett "människor" sitta i soffan bredvid mig när jag vaknar och har somnat i soffan. Detta har hänt flera gånger. Min dotter trodde nog jag va knäpp när jag sa till henne efter att jag vaknat i soffan - du ska inte tro att du sitter ensam där i soffan. Det måste vara nåt med den här lägenheten för det händer då och då och har aldrig hänt innan. Vi har bott här i två år. Innan vi flyttade hit kände jag aldrig nån doft i näsan.


    Svarade i den här tråden för drygt 1.5 år sen och jag har kvar mina lukthallucinationer. Har även börjat höra folk som pratar. Har fått förklarat att det kan bero på att jag är deprimerad men har inte fått nån fortsatt kontakt med vården efter det så har inte kunnat utreda det ordentligt. Har som du aldrig haft sånt här innan jag bodde här (har bott här 4 år och när jag skrev här för 1.5 år sen hade jag haft problemen i 2 år, alltså precis efter att vi flyttade in) men jag tror inte på spöken eller sånt utan det är nog mer en tillfällighet.
  • Anonym (Susanne)

    Jag vet inte vad jag ska tro.. har läst att de kan bero på epilepsi scitzofreni begynnande psykos och allt möjligt. En kväll när jag somnade i soffan o vaknade efter ett tag så sa jag till min kille - har dom gått? Vilka var det? Jag börjar bli rädd. O den här doften som är så stark i näsan. Jag vet inte vad jag ska tro. Va ska vi göra? Du verkar ju ha set likadant (E).

  • Anonym (E)
    Anonym (Susanne) skrev 2017-01-28 23:19:34 följande:

    Jag vet inte vad jag ska tro.. har läst att de kan bero på epilepsi scitzofreni begynnande psykos och allt möjligt. En kväll när jag somnade i soffan o vaknade efter ett tag så sa jag till min kille - har dom gått? Vilka var det? Jag börjar bli rädd. O den här doften som är så stark i näsan. Jag vet inte vad jag ska tro. Va ska vi göra? Du verkar ju ha set likadant (E).


    Jag vet inte, för mig låter det som en ologisk förklaring att det skulle bero på depression. Jag hade lukthallucinationerna innan jag blev deprimerad, och varför skulle en depression göra att man ser/hör/luktar saker som inte finns? Har du sökt råd eller hjälp nånstans? Sjukvården som jag berättade för verkade inte bry sig nämnvärt.
  • Anonym (Susanne)
    Anonym (E) skrev 2017-01-29 02:00:41 följande:

    Jag vet inte, för mig låter det som en ologisk förklaring att det skulle bero på depression. Jag hade lukthallucinationerna innan jag blev deprimerad, och varför skulle en depression göra att man ser/hör/luktar saker som inte finns? Har du sökt råd eller hjälp nånstans? Sjukvården som jag berättade för verkade inte bry sig nämnvärt.


    Jag har sagt det en gång bara när jag hade telefontid med läkaren. Jag ska ta upp det igen. Min dotter tycker att jag ska kontakta ett medium. Vad tycker du om det? Medium alltså. Jag har heller aldrig trott på spöken eller vad det nu skulle vara.
  • Anonym (E)
    Anonym (Susanne) skrev 2017-01-29 09:14:05 följande:
    Jag har sagt det en gång bara när jag hade telefontid med läkaren. Jag ska ta upp det igen. Min dotter tycker att jag ska kontakta ett medium. Vad tycker du om det? Medium alltså. Jag har heller aldrig trott på spöken eller vad det nu skulle vara.
    Nej, jag tror som sagt inte på spöken, men jag tror ännu mindre på medium. Hade det varit nåt som spökade hade jag försökt kontakta det själv, eller låtit bli. Jag är övertygad om att medium och såna människor bara är ute efter pengar och egentligen inte kan nånting om sånt här.
  • Anonym (Susanne)
    Anonym (E) skrev 2017-01-29 13:29:07 följande:

    Nej, jag tror som sagt inte på spöken, men jag tror ännu mindre på medium. Hade det varit nåt som spökade hade jag försökt kontakta det själv, eller låtit bli. Jag är övertygad om att medium och såna människor bara är ute efter pengar och egentligen inte kan nånting om sånt här.


    Ja, ja vet, men det va ett medie som berättade saker om morfar som hon omöjligt kan vetet om. Näe, det är nog nåt medicinskt kroppsligt eller hövvet. Ska prata med läkaren om det. Lukten alltså, inte människorna i soffan för då åker hag väl in på akutpsyk
  • John22

    Upplever liknande besvär ibland, men bara på nätterna. "Min" doft är dock kemisk i sin karaktär och doftar lite fränt. Har upplevt samma doft i flera olika bostäder, så det är inget i själva huset som spökar. Flickvännen känner aldrig minsta antydan till doften.

    Ett medium ska du definitivt inte kontakta eftersom de är lurendrejare som inte besitter några som helst förmågor utöver vanlig intuition samt cold reading.

  • Anonym (E)
    Anonym (Susanne) skrev 2017-01-29 13:52:00 följande:
    Ja, ja vet, men det va ett medie som berättade saker om morfar som hon omöjligt kan vetet om. Näe, det är nog nåt medicinskt kroppsligt eller hövvet. Ska prata med läkaren om det. Lukten alltså, inte människorna i soffan för då åker hag väl in på akutpsyk
    De vet hur man ska göra för att folk ska tro en men det stämmer inte. De använder sina frågor och påståenden och ser hur folk reagerar och kan på så sätt spinna vidare så man tror att de "sett" allt själva när de i själva verket fått allt berättat för sig av en, fast man själv inte är medveten om det.
  • Anonym (Susanne)
    Anonym (E) skrev 2017-01-29 14:05:26 följande:

    De vet hur man ska göra för att folk ska tro en men det stämmer inte. De använder sina frågor och påståenden och ser hur folk reagerar och kan på så sätt spinna vidare så man tror att de "sett" allt själva när de i själva verket fått allt berättat för sig av en, fast man själv inte är medveten om det.


    Vet du vad det roliga är? Jag berättade ju att jag känner en doft som jag inte kan beskriva annat än att det doftar "lila".

    Nu står jag i skrivandets stund och målar om sovrummet! Lila !!!
  • Phalaenopsis

    Så nu har du både lukthallucinationer och synhallucinationer. Sök läkare på vårdcentralen. Du kan förstås söka direkt på psyk men man bör nog utesluta någon långsamväxande tumör. Annars är en tid på psyk verkligen inte det värsta som kan hända en människa. Man är inte "galen" bara för att man har hallucinationer.

Svar på tråden Lukthallucinationer ( någon)