• Anonym (Susanne)

Lukthallucinationer ( någon)

Hej. Jag har i ca 8 mån haft lukthallucinationer. Jag kan inte beskriva lukten, det luktar liksom "lila" Jag vet att det låter knäppt men det är jättekonstigt. Luktar lite som nytt tyg.. Lite sött, lite tungt. Kommer vid illamående och huvudvärk har jag upptäckt. Näe, jag använder inte droger. Ps, ingen annan känner den här doften och jag känner den jättetydligt upp i näsan o långt upp i hjärnan känns det som. Finns det nån annan som har varit med om detta?

• Svar på tråden Lukthallucinationer ( någon)
  • Anonym (N)
    Anonym (Susanne) skrev 2015-08-26 22:28:00 följande:

Vi har bott på landet i sommar, och flyttat hem för en vecka sen. Och nu är det värre. Min kille sa precis nu att han inte har hört mig säga att jag har "lukten" en enda gång i sommar. Förräns nu. Tänk om det är lägenheten iaf? Men vad kan lukta lila, sött, o tungt i en lägenhet? Nästan som lavendel faktiskt..

Mögel. Kan orsaka problem med balansen också samt huvudvärk.
  • Aniiee
    Anonym (N) skrev 2015-08-26 22:53:18 följande:
    Mögel. Kan orsaka problem med balansen också samt huvudvärk.
    Häller med om den, som det verkar platsbundet i ny lägenhet.

TS, be att få lägenheten kollad för mögel. Och gå till vårdcentralen.
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Anonym (1177)
    Anonym (Susanne) skrev 2015-08-26 22:28:00 följande:

Vi har bott på landet i sommar, och flyttat hem för en vecka sen. Och nu är det värre. Min kille sa precis nu att han inte har hört mig säga att jag har "lukten" en enda gång i sommar. Förräns nu. Tänk om det är lägenheten iaf? Men vad kan lukta lila, sött, o tungt i en lägenhet? Nästan som lavendel faktiskt..

Det kan finnas olika anledningar till att du har lukthallucinationer varav hjärntumör är en. Och därför är det ett allvarligt symptom. Kontakta vårdcentralen idag bums!
  • Anonym (Susanne)

Jag vågar faan inte. Hon har nyss gått med på att ge mig en remiss till röntgen ( datortomografi) på magen, då alla i min släkt dör i cancer. Min syster fick en elakartad tumör i bukspottkörteln för två månader sen ungefär. Dom upptäckte den så tidigt då dom letade efter nåt annat så hon är opererad redan. Jag vågar inte be om mer. Ska till labb o kolla leverstatus och sånt med. Vad kan jag säga till min läkare? Hon lär ju vara skittrött på mig. Hjälp mig snälla att komma på vad jag ska säga..

• Anonym (E)

Jag har också haft det så i drygt 2 år, känner främst lukten av bensin eller bränd hud. Har inga andra symptom. Om du kollar upp det så berätta gärna vad det var!

• Anonym (Susanne)
    Anonym (E) skrev 2015-08-27 15:24:10 följande:

Jag har också haft det så i drygt 2 år, känner främst lukten av bensin eller bränd hud. Har inga andra symptom. Om du kollar upp det så berätta gärna vad det var!

Jag ringde 1177 idag och hon tyckte inte att jag skulle vara orolig. Hon sa det inte rent ut men mellan raderna förstod jag att hon tyckte att jag inbillade mig. Typ: du sitter fast i det här.. Hmm.. Jag berättade att jag ska göra en basutredning på Asperger ( står i kö) då trodde hon att det kunde hänga ihop med det. Ljuskänslig, ljudkänslig och nu luktkänslig. Hon ville att jag skulle kontakta teamet och höra. Det låter nog som om jag har ett besvärligt liv men jag mår ganska bra och har det bra annars :)
  • Anonym (1177)
    Anonym (Susanne) skrev 2015-08-27 17:55:03 följande:

Jag ringde 1177 idag och hon tyckte inte att jag skulle vara orolig. Hon sa det inte rent ut men mellan raderna förstod jag att hon tyckte att jag inbillade mig. Typ: du sitter fast i det här.. Hmm.. Jag berättade att jag ska göra en basutredning på Asperger ( står i kö) då trodde hon att det kunde hänga ihop med det. Ljuskänslig, ljudkänslig och nu luktkänslig. Hon ville att jag skulle kontakta teamet och höra. Det låter nog som om jag har ett besvärligt liv men jag mår ganska bra och har det bra annars :)

Tror lukthallucinationer också kan vara tidigt tecken på psykos. Mår du bra psykiskt annars? Vet att ju tidigare man behandlar psykos desto större chans för att man aldrig blir allvarligt sjuk. Tycker verkligen att du bör kontakta vårdcentralen bums!!
  • Anonym (Susanne)

Nej men gud, inte psykos. De hade jag väl märkt? Väl? Är utbildad inom psykiatri

• Anonym (1177)
    Anonym (Susanne) skrev 2015-08-27 19:37:10 följande:

Nej men gud, inte psykos. De hade jag väl märkt? Väl? Är utbildad inom psykiatri

Kvinnor brukar drabbas av psykossjukdomar senare än män och insjuknar oftare vid 25-30 årsåldern istället för tonåren (även om vem som helst i värsta fall kan insjukna i en psykos när som helst om oturen är framme). Har du känt dig håglös, apatisk, trött, seg i hjärnan, haft koncentrationssvårighetee senaste tiden? Ofta brukar ju de negativa symptomen smyga på sig under en längre period innan psykosen bryter ut.
Svar på tråden Lukthallucinationer ( någon)