• Anonym (Susanne)

Lukthallucinationer ( någon)

Hej. Jag har i ca 8 mån haft lukthallucinationer. Jag kan inte beskriva lukten, det luktar liksom "lila" Jag vet att det låter knäppt men det är jättekonstigt. Luktar lite som nytt tyg.. Lite sött, lite tungt. Kommer vid illamående och huvudvärk har jag upptäckt. Näe, jag använder inte droger. Ps, ingen annan känner den här doften och jag känner den jättetydligt upp i näsan o långt upp i hjärnan känns det som. Finns det nån annan som har varit med om detta?

• Svar på tråden Lukthallucinationer ( någon)
  • Anonym (Andar och änglar)

Hej Ts!

I mitt hemland så säger man att om man känner en god doft så är det en ängel som är nära dig och om det är en mindre god lukt så är det en elak ande nära dig.

• Anonym (Susanne)
    Anonym (Andar och änglar) skrev 2017-01-31 14:13:38 följande:

Hej Ts!

I mitt hemland så säger man att om man känner en god doft så är det en ängel som är nära dig och om det är en mindre god lukt så är det en elak ande nära dig.

Oh. Det är en ganska god doft:) men lite stark i näsan. Kanske är det en ängel då:)

Tack för att du delade med dig, jag hade inte hört det innan :)
  • Anonym (E)
    Anonym (Susanne) skrev 2017-01-31 15:46:00 följande:
    Oh. Det är en ganska god doft:) men lite stark i näsan. Kanske är det en ängel då:)

Uh-oh... "min" lukt är allt annat än god :/
  • Anonym (Andar och änglar)
    Anonym (Susanne) skrev 2017-01-31 15:46:00 följande:

:)
  • Mallemia

Hej

Susanne, Jag har haft precis som du! med starka dofter. har väl 3 olika ungefär. En som är Herrparfymslik, en kaffe, en grandoft... Jätte märkligt. Mitt otroligt goda luktsinne försvann i samma veva...för 3 år sen tror jag. Förr kunde jag agera mögelhund med mitt utvecklade goda och känsliga doftsinne,  inte alls så numera.

Det du nämner med balansen är samma här....Just nu värre än vanligt. Men eftersom jag haft kristallsjukan från och till under 10 år så har jag inte kopplat ihop det. mer bara att jag är en sån känslig person ...;)    Har du fått något svar av läkare?

• Anonym (Susanne)

Min läkare är tyvärr både gammal och ganska loj.. hon lyssnar knappt på mig. Jag känner inte dofterna så ofta längre. Tänk om det är som nån annan skrev, att det beror på depression.. hennes läkare ville ha det till det i alla fall. Jag har varit deprimerad men mår mycket bättre. Jag känner inte dofterna lika ofta alls som innan. Skulle det verkligen kunna hänga ihop.........?

• huskur
    Anonym (Susanne) skrev 2017-01-29 09:14:05 följande:
    Jag har sagt det en gång bara när jag hade telefontid med läkaren. Jag ska ta upp det igen. 
    Hur gick det? Har du kollat upp doftöverkänslighet? Det är första sökträffen om man googlar på nästäppa yrsel huvudvärk lukt illamående. Formaldehyd i lägenheten? 
  • Anonym (Ej läkare)

Sök på "synestesi".
    Det är en sammankoppling av sinnen i hjärnan. Det kan ge falska upplevelser som t.ex färger, ljud och lukter.
    En vanlig variant verkar vara att bokstäver och siffror associeras med färger.

En liknande sak som är ännu vanligare är att man nyser när man plötsligt får starkt ljus i ögonen, men jag vet inte om just det kallas synestesi.

• Anonym (Susanne)

Hej. Jag vet att den här tråden är gammal för det är jag som har startat den. Jag har ff lukthallucinationer och har haft det i 7 år. Jag har tagit upp det med flera läkare men ingen vet vad det är.

Förut kunde jag få det närsomhelst men numera kommer det varje kväll. Vid 9-tiden på kvällen kommer det och jag får svårt att andas.

Tänk er en blomma som är full av blomdoft. Tänk er att den blomman är jättestor och doftar massor man kör ner hela ansiktet i den och drar in doften så man får känslan av att kvävas av doften..... så känns det. Jag fattar inte hur jag ska få bort det. När inte ens läkare vet vad det är. Inget intresse av att utreda heller verkar det som.

• Anonym (Susanne)

Nån mer än jag ?

Svar på tråden Lukthallucinationer ( någon)