Mångkultur
Informationsutbyte och personförflyttningar är betydligt mer omfattande och nationellt idag än då.
Vi har haft kungar som knappt kan ett ord av svenska, men det hade ringa betydelse i dåtidens samhälle... det var inga tv-sända tal till hela folket på den tiden...
Dagens samhälle fordrar därmed samförstånd och samverkan över större områden idag än då. Detta kan du också se på svensk kultur där gamla dialekter försvinner.
De i minoritetsgrupper som i Sverige har särskilt skydd har också begränsningar. Det funkar inte att tala enbart finska eller samiska i ett samhälle där majoriteten är svensktalande. Privatpersoner, föreningar och privata arbetsgivare har inga skyldigheter att anpassa sig efter dessa.
Att jag tog upp exemplet med romer och judar som kom till Sverige på 1500 och 1600 talet bara för att visa att Sverige har haft mångkultur i flera hundra år.
Det finns individer bland Sveriges nationella minoriteter som inte kan svenska, särskilt bland äldre generationer. Enligt svensk lag har personer som tillhör något av de fem nationella minoritetsfolken rätt att använda sitt språk i kontakt med myndigheter. Dessa språk är finska, meänkieli, samiska (syd-, nord- och lulesamiska), romani chib och jiddisch. Myndigheterna är skyldiga att, så långt det är möjligt, bemöta individer på dessa språk i både tal och skrift.
Min fråga gällde vilken rätt anser du att människor som har kommit till Sverige de senaste decennierna har till språk, religion, kultur och sina traditioner? Att kunna svenska är naturligtvis en viktig förutsättning för att kunna delta fullt ut i samhället och jag menar verkligen inte att alla ska ha rätt att prata sig modersmål i kontakter med myndigheter men är det verkligen ett problem om invandrare talar sitt hemspråk sinsemellan, eller om deras liv i Sverige präglas av deras ursprungskultur, så länge det inte bryter mot svensk lag? För mig är svaret nej. Att olika kulturer samexisterar är inte ett hot men Sverige måste självklart arbeta får att minska den segregering som finns i Sverige framför allt när det kommer till bostadsområden och inom skolan och som i sin tur skapar problem kopplat till integrationen.