Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Mångkultur

Jag har inte sett den statistiken, men fördomar säger att om deras agerande stämmer med åsikterna de uttrycker så är de förövare där de utsätter kvinnor och invandrare för våld i nära och ej nära relationer 

Kommer du ihåg hur SDs mest briljanta hjärnor skulle försvara sig med ett järnrör för att de kände sig hotade av en komiker nere på Kungsgatan Tomte 

Utsatthet för våld Död

Tom Araya skrev 2025-10-10 11:11:03 följande:
    ...och vad säger statistiken om "alternativhögerns" utsatthet för våld i nära relationer?
  • Padirac
    nattuw skrev 2025-10-11 13:29:39 följande:
    Eftersom det mycket väl kan vara människor med en viss bakgrund som är överrepresenterade i gruppen som använder våld i nära relationer oavsett om de bor i ett utanförskapsområde eller ett "väletablerat" område så går det inte dra en sådan sluts. Givet då att man inte utgår från någon fördom om vart vilka grupper av människor bor men då är grundpremissen felaktig och därmed faller hela argumentet.
    Eftersom i vandrare är överrepresenterade i områden med hög social utsatthet och i utanförskapsområden är inte grundpremissen eller  KillBills argument felaktigt. 
  • Padirac

Jag skrev inte att incels är etnonationalister och  misslyckade arga unga och gamla män,  jag skrev att misogyna män är incels, eller etnonationalister eller misslyckade arga unga eller misslyckade arga gamla män.

Det finns säkert de som är del fler av dessa grupper oavsett incels är höger eller vänster.

ClumsySmurf skrev 2025-10-11 18:35:49 följande:
    folk har en tendens att tycka att något dåligt är på den andra sidan om en själv, ibland även på den andra sidan av det politiska spektrumet
    enligt vissa är det ju bara invandrare som har dålig kvinnosyn, kanske för att de anser att deras egna dåliga kvinnosyn är en fakta/befogad och/eller för att flytta fokus från en själv.

sura bittra incels tycker att dåliga män är på den andra sidan av lågt självförtroende och ingen framgång med kvinnor så det blir svårt att avgöra vilka de hatar mest, players, manliga feminister med stabil relation och familj eller kvinnor, men det lutar åt kvinnorna som inte valde dem.

på något sätt politiseras det fula med sura bittra incels som har sin egna subkultur, där många av dem antagligen bara skulle bli gladare om det blev sämre för alla andra så de förknippas med dumhöger, trots att det inte funnits någon statistik på politisk tillhörighet.
    Major new study reveals key insights into incel community

Ethnic diversity: The study included a diverse ethnic representation, with 58% white and 42% identifying as people of colour.

Political orientation: On average, incels positioned themselves slightly left of centre politically. This challenges the common assumption that incels are predominantly aligned with far-right ideologies.

Socioeconomic backgrounds: Participants came from diverse socioeconomic backgrounds, with 40.6% identifying as middle class and 27.1% as lower-middle, challenging the notion that incels are predominantly from lower socioeconomic backgrounds.

https://www.swansea.ac.uk/press-office/news-events/news/2025/05/major-new-study-reveals-key-insights-into-incel-community.php
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2025-10-12 21:52:06 följande:
    Mäns våld mot kvinnor i mer generell mening är något som länge varit känt och som man länge har jobbat emot, vilket märks inte minst i lagstiftningen, förekomsten av kvinnojourer mm. Sedan kanske man kan och borde göra mer...
    KillBill skrev 2025-10-12 15:46:28 följande:

Som sagt, jag bortser inte från hedersförtryck, tvärtom ser jag det som ett mycket allvarligt problem som måste bekämpas. Det har jag också lyft i flera tidigare inlägg.

Om vi enbart pratar om hedersvåld riskerar vi att osynliggöra det våld som begås av män som inte passar in i den kategorin. Det vore orimligt,  inte minst med tanke på alla de kvinnor som misshandlats eller dödats av män med svensk bakgrund.

Hederskultur/hedersförtryck och det fysiska och psykiska våld som där utövas är av annan art, har en annan grund och har ett mer kollektivt stöd inom vissa grupper. Det fordrar andra strategier än det allmänna våldet mot kvinnor. Detta har man inte lika länge haft full kunskap om.

Därför är det beklämmande med människor som mörkat, förnekat och förminskat problemet och bromsar detta arbete, inte minst vad det gäller att inhämta och sprida kunskap (som jag givit exempel på). 

Eftersom hedersförtryck (inkl relaterat våld) är mer kulturellt betingat än våld mot kvinnor i mer allmän mening (här i den nordvästra delen av världen), så är det mer relevant för tråden.

Därför anser jag det är kontraproduktivt att blanda ihop dessa.
    Hederskultur och hedersförtryck är mer än mäns våld mot kvinnor. Det är en rad olika normer som inte längre är så vanligt förekommande som tidigare inom svensk kultur. Med det sagt finns det fortfarande inhemskt infödda som genom sin kulturella tillhörighet, ofta inom  religiösa samfund, som har samma typ av förtryck av kvinnor och flickor genom hedersnormer som den hederskultur som en del av de invandrade har med sig. 

en del av hedersnormerna finns mer utbrett i olika delar av det svenska samhället utan att det handlar om invandrares hederskultur. Hedersnormer som skambeläggning av hbtq, misogynitet, lättkränkthet delas med incels och reaktionära konservativa till exempel.

Du vet säkert vilka här i trådarna som kallar kvinnor och flickor (och journalister) för prostituerade 
  • Padirac

Bara en mer nyanserad bild än klockan som går rätt två gånger per dag,

De uppgifter KillBill hade om att det inte fanns någon överrepresentation bland olika grupper avseende mäns våld mot kvinnor säger också någonting. 

Hedersbrott är brottsligt avsett det är kristna kurder eller kristna sjundedagsadventister eller ortodox islam. Om jag kommer ihåg det jag läst rätt så är hederskulturens normer om heder inte koppade specifika religioner eller etniciteter utan istället kopplade till samhällen med starka patriarkala uppfattningra, reaktionära konservativa värden och starka in och utgruppsvärderingar.  

Du ver vilka i trådarna här på FL som delar dessa värderingar och uttrycker dem: misogynitet, hat mot 'de andra', kallar kvinnor och flickor (och journalister) för prostituerade.

Tom Araya skrev 2025-10-13 17:12:02 följande:
    M.a.o. inget som motsäger det jag precis skrev.
  • Padirac

Import?

Du är inte lite slug du 

De enda som 'importerar' människor är de som säsongsanställer arbetskraft för bärplockning eller liknande eller de som sysslar med handel med kvinnor och barn för sexhandel.

Dessa importören håller inte sällan sina anställda under slavliknande förhållanden och fler av dem är fällda i domstol för detta.

Flyktingar, asylsökande eller andra som sökt och beviljats skydd enligt internationella regler är inte importerade. Ingen har köpt den, ingen har sålt dem.

Om det inte ens går att få begrepp och förståelse rätt så går det inte att föra ett begripligt samtal än mindre en debatt som är meningsfull, istället är det en litania av känslor av förakt och främlingsfientlighet om väller ut i inläggen. 

Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet) skrev 2025-10-28 18:23:08 följande:
    Att importera s k balkongkastningar och hedersförtryck till pyttelilla landet Sverige har självfallet inte varit ens någon liten lösning på sådana stora problem.

Om det skulle vara så att Sveriges väljare generellt skulle vilja gör något åt sådana traditioner och/eller religioner som står för problemen med världens balkongkastningar och hedersförtryck så behöver Sverige i så fall ingå i en internationell plan.
    Det är sannolikt en fråga för FN eller någon annan världsorganisation.

För att åstadkomma någon påtaglig förbättring för alla de döttrar i hela världen som utsätts för sådant så krävs det världsomspännande åtgärder.

Att av något godhetsknarkande skäl importera dessa problem till pyttelilla landet Sverige kan självfallet inte göra ens någon nytta på marginalen för sådana världsomspännande problem, det skulle självfallet kräva helt andra åtgärder för att nå något resultat,
    vilket t o m du borde klara att förstå.
  • Padirac

Du visar ännu mer slughet du Solig

Har jag skrivit att människor är problem? Det är någonting som kommer ut din förförståelse av texten jag skrev. Det är alltså någonting som kommer direkt ur dig.

Vem har importerat, dvs köpt och betalat för de problem du pratar om? Vem har sålt problemen? 

Är dessa problem tull och momspliktiga?

Människohandel är ett mycket stort problem i världen, det förekommer också i Sverige i olika form. Det är olagligt.

Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?) skrev 2025-10-29 11:50:19 följande:
    Så för dig är alltså människor det samma som problem...
    Det där är en människosyn som får stå för dig!

Jag har beskrivit ett av alla de PROBLEM som vi har valt att importera.

(Jag har absolut inte skrivit något om att importera människor. Det där få helt och hållet stå för dig!)
  • Padirac

Vem importerar dessa problem, vem är köpare och vem är säljare?  Vilka finansiella instrument används för transaktionerna? 

Du har ingenting som stödjer ditt påstående om import, det är främlingsfientligt snömos.

Det förekommer illegal människohandel, för människor säljs och köps. Det är ett problem, det är kriminellt. 

Men vilken handel är det du syftar på när du pratar som import?  vem köper, vem säljer, vilken vara eller tjänst är det du pratar om? 

Oavsett det är sant eller inte att jag skulle se människor som problem så är ditt prat om det din och enbart din undanflykt för att slippa prata om att du inte har en aning om din importteori. 

Notera att DU inte har förmåga att tolka texten: 

De enda som 'importerar' människor är de som säsongsanställer arbetskraft för bärplockning eller liknande eller de som sysslar med handel med kvinnor och barn för sexhandel.

Dessa importören håller inte sällan sina anställda under slavliknande förhållanden och fler av dem är fällda i domstol för detta.
    Flyktingar, asylsökande eller andra som sökt och beviljats skydd enligt internationella regler är inte importerade. Ingen har köpt den, ingen har sålt dem.
    Om det inte ens går att få begrepp och förståelse rätt så går det inte att föra ett begripligt samtal än mindre en debatt som är meningsfull, istället är det en litania av känslor av förakt och främlingsfientlighet om väller ut i inläggen. 

som att jag betraktar människor som problem. Hur du får till den tankevurpan är häpnadsväckande.

Det här låter som samma tankevurpor som inläggen från skribenten om sade sig vara sambo med sin egen dotter? Samma tankevurpor som att en person som har mer pengar själv än två person är förfördelad, Samma tankevurpor som menade att däremellan har samma betydelse som därutöver och att 100% är 125, 150 och 175% och andra kreativa 'underförstådda' antaganden som bygger på gravt missförstådda och falska premisser.

Med det sagt är de människor som sysslar med människohandel ett problem i den meningen att de inte följer lagar, gravt åsidosätter mänskliga fri och rättigheter och begår övergrepp på och mot människor. De som köper tjänster och kroppar av dessa människohandlare är likaså ett problem i att de inte följer lagar och gravt åsidosätter mänskliga fri och rättigheter och begår övergrepp på och mot människor.

Men de här brottslingarna och förövarna är inte det du pratar om, du pratar om någonting annat som du inte kan förklara. Inte berätta vad som importeras, hur det importeras och vilka köpare och säljare som gör dessa transaktioner som du kallar 'import'
    Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?) skrev 2025-10-30 10:12:40 följande:

Jag har skrivit om importerade problem.
    Du citerade mitt inlägg, du svarade och du valde att prata om importerade människor.

Detta går inte att tolka på annat sätt än att du då svarar att du betraktar människor som problem.

Du får försöka hitta på vilka undanflykter du vill, men faktum kvarstår.
    Det där att du ser människor som problem, det får stå för dig.

Alla dina krumbukter och dina dimridåer, ditt försök att återigen flytta fokus genom att prata om helt andra saker, om slughet, köpare, säljare, tull, moms, människohandel, allt det där får också stå för dig. 
    Det har inget som helst samband med något som jag har skrivit om, och det är off topic.

• Padirac

Ok, så ingen importhandel alltså! 

Varför tjatar du om import då? 

För att inläggen ska bli begripliga och inte en uppkräkning av dina negativa känslor behöver du berätta vad du menar med import och hur den går till. Eller är det inte möjligt?

Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?) skrev 2025-10-31 09:29:56 följande:
    Dina dimridåer,
    dina ständigt upprepade försök att flytta fokus genom att prata om helt andra saker,
    om slughet, köpare, säljare, tull, moms, människohandel, allt det där får också stå för dig. 

Det har inget som helst samband med något som jag har skrivit om,
    och det är off topic.
  • Padirac
    Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?) skrev 2025-11-03 12:03:17 följande:
    Du har tydligen något mycket märkligt behov av att låtsas som att du inte såg det jag skrev eller att du inte förstod problemen som jag skrev om i mitt inlägg som du valde att citera.

Som vanligt så låter du dig själv styras av ditt märkliga, ofta upprepade rent reflexmässiga behov av att flytta fokus och lägga ut dina ständigt återkommande dimridåer.

Som sagt, allt det där får stå för dig.

Jag vidhåller det jag skrev i mitt inlägg.
    Du får väl läsa det en gång till och försöka sluta låtsas.
    Eller så väljer du bara att lägga ned ditt reflexmässiga och märkliga beteende...

Är det inte påståendet om 'import' som är ett reflexmässigt upprepande av främlingsfientliga föreställningar om människor som flytt för sina liv?

Eller så är det inte ett reflexmässigt påstående utan ett främlingsfientligt påstående som du medvetet väljer för att förminska människor som flytt för sina liv.

Bara du vet

Själv såg jag mycket tydligt vad du skrev och anser att det är ett problem att någon försöker diskutera samhällsproblem med utgång från främlingsfientliga premisser om ' import'

Kräks
    Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?) skrev 2025-11-03 12:03:17 följande:
    Du har tydligen något mycket märkligt behov av att låtsas som att du inte såg det jag skrev eller att du inte förstod problemen som jag skrev om i mitt inlägg som du valde att citera.

Som vanligt så låter du dig själv styras av ditt märkliga, ofta upprepade rent reflexmässiga behov av att flytta fokus och lägga ut dina ständigt återkommande dimridåer.

Som sagt, allt det där får stå för dig.

Jag vidhåller det jag skrev i mitt inlägg.
    Du får väl läsa det en gång till och försöka sluta låtsas.
    Eller så väljer du bara att lägga ned ditt reflexmässiga och märkliga beteende...
Svar på tråden Mångkultur