Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Mångkultur

Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet) skrev 2025-11-03 16:53:55 följande:
    Kan du då vara vänlig att på sakligt sätt beskriva när och hur ordet "import" började ha innebörden främlingsfientlighet?
    Läs mina inlögg ovan så framgår det tydligt vad som är främlingsfientligt i ditt användande av 'import'

Jag är söker på att du kan formulerna om ditt urpsrungliga inlägg om 'import' , men jag är inte säker att du vill uttrycka någonting annat än det inlägget förde fram. 
  • Padirac

Nej, jag skriver inte att SAOB säger att ordet import i sig har en rasistisk eller främlingsfientlig betydelse

Du går igång på egna föreställningar. Det måste kännas bra

I den citerade texten från SOAB finns ett tydligt exempel på hur ordet används rasistiskt och främlingsfientligt, och helt i linje med resonemanget från texten citerad från lagen nu.

Skriver du som anonym förutom med ditt ordinarie nick? eller har jag verkligen anklagat dig utan anonymitet för att vara rasist? 

FuckGoggleAskMe skrev 2025-11-05 08:54:39 följande:

Någon använder ordet import i figurativ betydelse. 

Då går du igång om tullavgifter, människohandel, att ordet import i sig har rasistisk och främlingsfientlig betydelse enligt SAOB. att import av flyktingar är ett uttryck som är rasistiskt och strider mot lagen. Så citerar du innebörden av hets mot folkgrupp, förmodligen för att du tror att en del i tråden inte har detta klart för sig. Plus lite antydningar om att jag och en del andra i tråden är rasister.

Intressant, men nu har jag slösat nog med tid på detta nonsensämne med hittepå-definitioner, läsande mellan raderna, fultolkningar, mästrande och försök att utmåla vissa här som rasister. 

• Padirac

Innebörden av att använda ordet import i samband med flyktingar och asylsökande eller att koppla import och problem till egenskaper i sig hos dessa är enligt svensk lag att uttrycka hets mot folkgrupp.

Det är inte jag som bestämt det.

Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet) skrev 2025-11-05 12:25:22 följande:
    Jag skrev i mitt inlägg om problem.
    Du citerade mitt inlägg och du skrev om människor.

Det var du som valde att skriva om människor,
    inte jag.

Du gjorde alltså kopplingen att människor för dig innebär problem. Det är en människosyn som får stå för dig.
    Jag delar absolut inte din ruttna människosyn.

Men återigen har du lyckats med att lägga ut dina dimridåer och du har lyckats flytta fokus bort från ämnet,
    för att i stället diskutera innebörden av ordet "import".

Du har lyckats med ditt onda uppsåt, det beteende som du så ofta upprepar, att få tråden helt off topic.

Det är väl sådant beteende som du själv brukar anmäla?
  • Padirac
    Mentat skrev 2025-11-06 18:52:37 följande:
    Att återkalla medborgarskap är att gå ett steg längre och det kan jag se problem med men med tanke på hur mycket det ylats från vänstern om begreppet "vandel" så tycker jag detta var ett bra exempel på när det skulle kunna tillämpas - rimligtvis utan att någon skulle kunna klaga!

(Jaja, jag vet: Det finns gott om folk som hade klagat ändå...)
    SD vill ju förändra grundlagen och kunna ta tillbaks/återkalla ett svenskt medborgarskap.

SD vill också att det inte ska bli svårare att ändra grundlagen som alla andra partier i riksdagen anser lämpligt för att förhindra snabba förändringar i ljuset av nedmonterade demokratiska institutioner i andra delar av västvärlden.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2025-11-16 13:55:13 följande:
    ...och du menar att när samhällen saknar detta så har det inget med kultur eller synen på naturen att göra. Vad ligger då bakom?
    Kulturrasism
    I kulturrasism uttrycks rasistiska principer och tankar om rasmässiga ?väsen?, egenskaper, färdigheter och förmågor som effekt av kultur och kulturell tillhörighet. Kultur tros förklara dessa ?väsen? och skillnader i egenskaper, förmågor och färdigheter bland människor. Kulturrasismen utgår från läran eller tron om att kultur är ett fenomen med eget ?väsen? och  given en gång för alltid. Kulturen framställs ofta som en färdighet man får för att man tillhör en viss etnisk grupp eller religion och att man bär med sig ?kulturen? som ett bagage livet ut. Den ses som en egenskap som följer av en slags självklar, gemensam identitet och ursprung.  
  • Padirac

Sjövett 1964, Sverige.  Svensk kultur.

nattuw skrev 2025-11-16 20:20:58 följande:
    Det är kulturellt betingat och det var tidigare inget problem att slänga skräp i naturen eftersom det mesta som kastades blev mat åt något djur eller var biologiskt nedbrytbart. Problemet är att nya förpackningar och plastpåsar har ändrat spelplanen utan att sopkulturen har hängt med.

• Padirac
    Tom Araya skrev 2025-11-16 22:33:33 följande:
    Ja, detta är absolut svensk kultur att producera en film för att få oss att bli bättre på att ta hand om vårt skräp.
    Javisst. Kasta det överbord i havet bara ! 

Svensk kultur Skål
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2025-11-16 22:31:14 följande:
    Då måste du förklara orsaken till bristen på infrastruktur, för det är ingen naturlag i ett land som producerar avfall som avspeglar industrialism och utveckling.
    Mycket sopor i från industrivaror exporteras till fattiga länder, trots att det är olagligt. Det är svensk kultur det oxå
  • Padirac

Du pratar om politik och hur stor samhällsapparat och samhällsservice är. Det är inte kultur...

...annat än för etnonationalister och kultur rasister då, där är kultur/etnicitet samma som politik och politik samma som kultur/etnicitet

Död

Tom Araya skrev 2025-11-16 22:22:19 följande:
    Representerar det en kultur gällande allmänt hos svenska företag?
    Allmänt hos svenska myndigheter?
    Allmänt hos den svenska befolkningen?
    Om du svarade nej på ovanstående frågor är svaret också nej på din fråga som du formulerade den.

Däremot kan det vara en kultur hos ett visst eller vissa företag.
    Think pink är ett sådant exempel.

Du får gärna hävda att det man såg på bilderna jag länkade till är kultur hos ett visst företag om du nu tror på det eller kanske t.o.m. har belägg för det. Men du svarar inte alls på frågan. Sannolikt för att du inte har några argument för det.

Om man kan utesluta alla andra möjliga orsaker så återstår bara kultur, d.v.s. att detta inte är viktigt för de som fattar besluten som leder till att det ser ut som det gör.
  • Padirac

Struntprat.

Internationella företag med tillverkning i låglöneländer befara inte tillräckligt mycket lön eller skatt för att möjliggöra att det lokala samhället ska kunna ha den ekonomiska utvecklingen att bygga ett hållbart miljöarbete.

Det finns gott om exempel om svenska företag som i låglöneländer låter personal sova vid symaskinerna för att de måste, släpper ut gifter och avfall som förgiftar både människor och miljö.

Om du tittar på äldre svensk stor industri ser du miljökatastrofer.  Det finns gott om exempel med förgiftad mark och förgiftad sjöbotten och förgiftade människor i industriländer.

Tron att det handlar om kultur är en kulturrasistisk föreställning. Att tro att kultur är det enda som återstår visar på två saker. Dels på rasism och dels på en okunskap om produktionsgörhållanden och internationell industri och tillverkning.

Tom Araya skrev 2025-11-17 13:46:40 följande:
    Detta köper jag inte. När avfallet mer börjar innehålla konstgjorda material som är svåra att återvinna med enkla metoder vi länge har behärskat så tyder det på en teknisk, industriell och ekonomisk utveckling.

Konsumtionen som skapar avfallet är också tecken på ekonomisk utveckling.

Alltså finns medel för att avsätta för ett avfall, om det politiska styret har intresse för att prioritera det. Man får inte glömma att fungerande avfallshantering och avlopp handlar om hälsa, så det är meningslöst att lägga alla pengar på sjukvård om man inte kan hantera avfall och avlopp.

Precis som västvärlden gjorde under 1800- och 1900-talet så måste samhällets grundläggande infrastruktur hänga med den övriga utvecklingen.
Svar på tråden Mångkultur