Sonen exploderat i tics!!! Hjälp
Hej,
Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att det finns kloka människor som vill dela med sig av sin erfarenhet. För snart ett år sedan började sonen på snart 7 år att harkla sig stup i kvarten. I början sa vi till honom att sluta men när vi förstod att det troligtvis var tics lugnade vi ned oss med den biten och hoppades att de skulle försvinna. Tics är ju ganska vanlig att ha under en kortare period har vi förstått?
Men istället för att försvinna har det nu totalt exploderat! Det går inte många sekunder mellan ticsen och det kommer nya hela tiden.
Just nu har han 5-6 olika samtidigt! (Småfnysningar, snabba pussmunnar, klia sig på kinden, hårda blinkningar med ena ögat och sedan igår även slicka sig runt munnen) .
Eftersom det är både vokala och motoriska tics börjar vi luta mot tourettes.
I övrigt är han balanserad och har inga tecken på tex adhd eller liknande som ju kan vara vanligt.
Jag är så sjukt orolig över den snabba utvecklingen!
Självklart ska vi gå till en läkare men jag undrar om det finns någon här som har haft det på samma sätt -eller har barn med samma mängd tics- och hur det har gått för er?
Snälla dela med er av era erfarenheter, både bra och dåliga!!
Tack!