• Anonym (?)

Vad gör du med ormen som byter sig in i huset brevid dig?

Ponera att vi har ormar i Sverige (jag vet stt ormar enbart finns i varmare breddgrader såsom landet Mellanöstern, ekvator-landet, Afrika och Kina och Chile osv. Men om vi hade ormar så här så undrar jag vad ni hade gjort ifall en orm smet sig in i ert hem medan ni sov. När ni vaknar upp ser ni att ormen ligger brevid er på sängen när ni sover. Det är en orm på ca 1 meter, svart och läskig.

Vad hade ni gjort? Svara helt ärligt. Jag vill inte höra kommentarer om att vi inte har ormar här osv och att det är omöjligt att föreställa sig en sådan situation av den anledningen. Ni får helt enkelt göra ett försök att ponera en sådan sitaution.

• Svar på tråden Vad gör du med ormen som byter sig in i huset brevid dig?
  • EnAnonumius
    Anonym (?) skrev 2015-09-03 19:52:58 följande:
    Jag har inte sett en enda orm i sverige. Ormar här ärmfridlysta vilket innebär att de inte finns på riktigt. Det kanske har funnits ormar men eftersom de är fridlysta finns de inte kvar.
    Så bara för att du aldrig sett en så finns det inte.
    Jag har sett både huggorm och snok ja här i Sverige. Ormar är shygga djur faktiskt.

Använd rätt ord  på rätt plats. Fridlyst säger man om något som är sällsynt INTE  om något som "inte finns".

Och du hade jag jag vaknat upp och sett en orm på c:a 1meter så hade jag knappast blivit rädd.
    Jag saknar nämligen ormfobi.  Dock så hade ju jag undrat vad den ormen kom i från då våra svenska snokar  som också är svarta med gula markeringar bakom huvudet knappt 40cm långa.

Jag hade bara lyft upp den lagt den i en tygpåse och frågat runt bland grannarna om deras exotiska orm har smitit från terrariet..

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Atena
    sextiotalist skrev 2015-09-03 20:31:47 följande:

Jag hade avlägsnat mig så snabbt jag kunde. Du beskrev en svart mamba och den vill jag inte ha närkontakt med

Fast den svarta mamban är inte svart, den är typ olivgrön till grå, namnet svart mamba kommer av att den är svart i munnen, inte på kroppen. Bara som en upplysning sådär :)
  • Jemp

Beror på art. Gått upp, flyttat en ofarlig orm och hittat nåt som liknar en ormkrok om möjligt.

Släppt ut om den hör hemma där jag bor, annars försökt hitta ägare eller nån som kan ta den direkt. Och så försökt ta reda på hur den tog sig in och spärra igen,med tanke på djuren.

När jag bodde utomlands var det boaormar så de gick lätt att flytta (var aldrig i sängen dock). Det konstigaste inhemska/vilda djur jag haft inne i Sverige är en skogsödla och en blåmes.

• Anonym (Visst ormar i Sverige)

Vi har vist ormar i Sverige. Både snok huggorm och hasselsnok.

• viseversa
    Jag har inte sett en enda orm i sverige. Ormar här ärmfridlysta vilket innebär att de inte finns på riktigt. Det kanske har funnits ormar men eftersom de är fridlysta finns de inte kvar.
    Skämtar du eller?? Fridlyst betyder att dom är skyddade. Man får inte döda eller skada en orm. Det är vad fridlyst betyder.
  • Kjell2

Senast det hände lyfte jag försiktigt ut dom och la tillbaka ute.

• FuckGoggleAskMe

Precis, t.ex. Jultomten är ju också fridlyst.
  • Anonym (Wildrat)
    EnAnonumius skrev 2015-09-03 23:08:15 följande:
    Så bara för att du aldrig sett en så finns det inte.
    Jag har sett både huggorm och snok ja här i Sverige. Ormar är shygga djur faktiskt.

Använd rätt ord  på rätt plats. Fridlyst säger man om något som är sällsynt INTE  om något som "inte finns".

Och du hade jag jag vaknat upp och sett en orm på c:a 1meter så hade jag knappast blivit rädd.
    Jag saknar nämligen ormfobi.  Dock så hade ju jag undrat vad den ormen kom i från då våra svenska snokar  som också är svarta med gula markeringar bakom huvudet knappt 40cm långa.

Jag hade bara lyft upp den lagt den i en tygpåse och frågat runt bland grannarna om deras exotiska orm har smitit från terrariet..

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
    Du har uppenbarligen inte heller koll på vad "fridlyst" betyder. Fridlyst betyder för ett djur att man inte får skada eller döda och för en blomma att du inte får skada, döda eller flytta (tex gräva upp och sätta i din trädgård istället). Huggormar, de enda giftiga ormar som finns i vår natur, är fridlysta. Det betyder att du inte får döda en huggorm som ligger bredvid dig i sängen.
  • Anonym (Scary)
    Anonym (Wildrat) skrev 2015-09-04 09:04:47 följande:

Du har uppenbarligen inte heller koll på vad "fridlyst" betyder. Fridlyst betyder för ett djur att man inte får skada eller döda och för en blomma att du inte får skada, döda eller flytta (tex gräva upp och sätta i din trädgård istället). Huggormar, de enda giftiga ormar som finns i vår natur, är fridlysta. Det betyder att du inte får döda en huggorm som ligger bredvid dig i sängen.

Hej.

Om det inte är möjligt att fånga in den och flytta den så är det okej att döda den.
Svar på tråden Vad gör du med ormen som byter sig in i huset brevid dig?