• Anonym (TS)

Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!

Jag måste erkänna att jag tyckt att SD har haft sina poänger i att vi måste diskutera minskad invandring pga av kostnaden och svårigheter med integration. Men SD:s reaktion i spåren av flyktingkatastrofen i Europa har fått mig att inse att SD-toppen trots sina fina ord om att "hjälpa på plats" och värna om "svenskheten" bara är vidriga människor som inte har ett uns av medmänsklighet. 

Jag läste texten nedan i DN (har förkortat den) och kollade upp det hon skriver, allt stämmer och ALDRIG kommer igen överväga att rösta på SD! De visar sin rätt sida i hur de talar om utsatta människor. 

"I krisens spår fullkomligt väller hatet fram i och runt Sverigedemokraterna. När bilden på den drunknade treåringen Alan Kurdi, uppspolad med ansiktet ner i sanden, blev en världsnyhet vinklade den SD-kopplade hatsajten Avpixlat det till att pojkens öde berodde på att hans pappa bara var ute efter "ett nytt vitt leende" i Sverige. Detta efter att pappans syster berättat att tänderna dragits ut under IS-tortyr. 
    Joachim Hägg, gruppledare för SD på Lidingö, jämför på Twitter tyskarnas varma välkommnande av flyktingarna som nu anländer med österrikarnas välkommnande av nazister vid Hitlers annektering 1938. 
    Men den so mtror att hatet bara syns i partiets utkanter tror fel. Bland annat sprider riksdagsledamoten Kent Ekeroth på Twitter budskapet att människors flykt enbart är muslimers sätt att invandera Europa. När han blir ifrågasatt svarar han: "Flyr? De kommer ju fr säkra länder. Väl medvetna om att de tar sig t Sve för att leva på välfärden. Ni e lättlurade." 
    Dag ut och dag in misstänkliggörs och förlöjligas de män, kvinnor och barn som flyr. 
    Att argumentera för minskad invandring är i sig inte främlingsfientligt. Men att raljera och hetsa mot flyktingar är det definitivt. SD kan tala om sin nya image och påstådda nolltolerans. Men i kriser samlas vi - och i SD är det runt främlingsfientligheten." 

Amanda Björkman - ledarskribent på DN

• Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!
  • todo nada
    Flash Gordon skrev 2015-09-21 08:12:04 följande:

Aha! Du ser, nu går det upp en Liljeholmare!

Det är nämligen precis det jag skulle gissa har hänt.

Pappan har tagit på sig att delvis blanda sig i och organisera resan mot billigare biljettavgift för sig själv och sin familj.

Vittnena säger att det är han som har tagit emot betalningen och det är han som kört båten.

Han trodde han gjorde en smart grej men begick sitt livs misstag och dödade sin familj.

Det är tämligen självklart, om man tänker efter, att de som håller i operationen på riktigt inte har lust att följa med för att köra båten på vad som de facto är en enkelresa till Grekland.

Då är det smidigare att involvera en eller flera av de som gör själva resan för den delen av jobbet. Så kan man stanna i säkerhet hemma i Turkiet och köpa in nästa vrak till båt och ragga upp nästa gäng med kunder. 

Jag tror att han eventuellt kan ha kört båten en del sv resan, och att det isf har missuppfattats. Enligt pappan själv har jag också för mig att jag läste någonstans, att han hade kört båten en stund när den som hade gjort det dittills övergav båten.

Men, det finns fortfarande inget som bevisar att Aylans far var smugglare.
  • Flash Gordon
    todo nada skrev 2015-09-21 09:46:57 följande:
    Jag tror att han eventuellt kan ha kört båten en del sv resan, och att det isf har missuppfattats. Enligt pappan själv har jag också för mig att jag läste någonstans, att han hade kört båten en stund när den som hade gjort det dittills övergav båten.
    Men, det finns fortfarande inget som bevisar att Aylans far var smugglare.

Förutom tre direkta ögonvittnen då.

Men det godkänner inte du så i den frågan kommer vi inte längre.
  • todo nada
    Flash Gordon skrev 2015-09-21 09:49:48 följande:

Förutom tre direkta ögonvittnen då.

Men det godkänner inte du så i den frågan kommer vi inte längre.

En av de vittnerna är det inte ens verifierat att han befann sig på båten.

De andra två har vittnat att han ska kört en bit, vilket pappan själv nekar till.

Varför bara två av alla de som befann sig på båten som bekräftar att han körde om det skulle stämma?
  • Flash Gordon
    todo nada skrev 2015-09-21 10:00:59 följande:
    En av de vittnerna är det inte ens verifierat att han befann sig på båten.
    De andra två har vittnat att han ska kört en bit, vilket pappan själv nekar till.

Varför bara två av alla de som befann sig på båten som bekräftar att han körde om det skulle stämma?

Du skämtar ...

Det jag skrivit står att läsa i de två artiklar jag visat. Det är nu tre vittnen mot pappas påstående (som åtminstone delvis erkänner det vittnena påstår).

Nu får det räcka. Diskussionen går i cirklar. Det som är lyft upp på bordet finns att läsa för den som vill.
  • Nerfherder
    Flash Gordon skrev 2015-09-21 10:11:43 följande:

Du skämtar ...

Det jag skrivit står att läsa i de två artiklar jag visat. Det är nu tre vittnen mot pappas påstående (som åtminstone delvis erkänner det vittnena påstår).

Nu får det räcka. Diskussionen går i cirklar. Det som är lyft upp på bordet finns att läsa för den som vill.

Du är i fel tråd tror jag.
  • todo nada
    FDFMGA skrev 2015-09-21 09:05:33 följande:

Två olika världsbilder som möts. En där man ser en drunknad pojke, klädd som vilken pojke som helst, där reaktionen är omedelbar "Det kunde vara mitt barn", det är ett barn, en vanlig liten pojke och där det blir svårt att se flyktingarna som bara en okänd massa på väg hit.

Och så har vi den andra som också var ganska omedelbar. Det går inte att misstänkliggöra den döda fyraåringen men däremot alla omständigheter runtomkring. Det började med att bilden var arrangerad och när detta var vederlagt så var det pappan som ville till Sverige för att få tandvård och därmed valde att riskera sitt barns liv. Och på den vägen är det.

Det finns bilder som förändrar världen. Jag minns bilden på den lilla flickan som brann av napalm. Den avgjorde nog Vietnamkriget.

Till USA:s försvar i detta krig kan man nog påstå att de åtminstone inte angrep bilden av flickan.

Den nivån håller inte klientelet som lockats fram av SD.

Ja, det känns som att de med en främlingsfientlig åskådning inte vet riktigt hur pojkens död ska kunna utnyttjad för att bevisa deras poäng. Det börjar kännas lite desperat faktiskt, när man nu t.o.m kan hävda att han var smugglare iom att två vittnen (ett gift par, inte oberoende vittnen ens alltså) sagt det.

Tusentals människor kallar Åkesson rasist, men det är han ju inte.

Ett gift par "påstår att de sett Aylans far köra båten, han är smugglare.

Det där med logik verkar vara otroligt formbart och anpassat efter situation hos en del..
  • todo nada
    Flash Gordon skrev 2015-09-21 10:11:43 följande:

Du skämtar ...

Två vittnen har du delat artikel om som är bekräftade som passagerare på båten.

Den andra killen har blivit telefonintervjuad från utlandet och det står i artikeln "claims he was om the boat", eller "says he was on the boat" (jag har nämligen sökt konkret information kring detta).
  • Flash Gordon
    todo nada skrev 2015-09-21 10:17:19 följande:
    Två vittnen har du delat artikel om som är bekräftade som passagerare på båten.
    Den andra killen har blivit telefonintervjuad från utlandet och det står i artikeln "claims he was om the boat", eller "says he was on the boat" (jag har nämligen sökt konkret information kring detta).

Just därför är fortsatt diskussion poänglös.

Du erkänner inte de vittnen som finns men väljer att oreserverat tro på den ende som faktiskt har personlig vinning på att ljuga om saken.

Jag förstår problemet. Verkligen.

En bild på liket av ett barn har används hämningslöst i propagandasyfte av "de goda". Överallt. Varenda förstasida. Varenda TV-show.

Att den bilden skulle solkas av att bakgrunden till pojkens död kanske inte är så "korrekt" och "rätt" som "de goda" först hoppades är förstås illa för dem. Det tar delvis udden av bilden. Dess styrka minskar.

Men ändå, jag tycker man borde kunna ha två saker i huvudet samtidigt.
  • Smecker
    Anonym (Dumskallar) skrev 2015-09-21 08:46:57 följande:

Som äkta Sverigevän månar jag om traditioner som t ex julfirande med skinka, midsommarstång, kräftskivor för att ge ett par exempel.'

Sverige har inte som tradition att kämpa mot rasism som du mycket väl vet. Alla utlänningar i vårt land är rätt nytt och det blir värre för varje dag.

Jag är för att hjälpa människor i nöd men inte på bekostnad av din och min välfärd som våra (iallafall mina, dina vet jag inget om) förfäder byggt upp.

Jag definierar inte dig och de andra som missbrukar ordet för Sverigevänner.

Vi Sverige-vänner är inte lika historielösa som ni falska Sverige-vänner. Men vad annat kan man förvänta sig med tanke på Sverigedemokraternas genomsnittliga bildningsnivå.. det är synnerligen Sverige-fientligt att varken behärska sitt modersmål eller sitt lands historia. Skämmes!
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • todo nada
    Flash Gordon skrev 2015-09-21 10:29:38 följande:

Just därför är fortsatt diskussion poänglös.

Du erkänner inte de vittnen som finns men väljer att oreserverat tro på den ende som faktiskt har personlig vinning på att ljuga om saken.

Jag förstår problemet. Verkligen.

En bild på liket av ett barn har används hämningslöst i propagandasyfte av "de goda". Överallt. Varenda förstasida. Varenda TV-show.

Att den bilden skulle solkas av att bakgrunden till pojkens död kanske inte är så "korrekt" och "rätt" som "de goda" först hoppades är förstås illa för dem. Det tar delvis udden av bilden. Dess styrka minskar.

Men ändå, jag tycker man borde kunna ha två saker i huvudet samtidigt.

Varför tror du ingen större svenska tidningarna rapporterat om det? För att det inte finns något bevis mer än från ett gift par som befann sig på båten (som därav inte är två oberoende vittnesmål), samt en man som i telefonintervju med någon tidning påstått att han befann sig på båten.

Vad mer har pojkens far att förlora? Han har begravt hela sin familj och är tillbaka i Syrien. Han har erkänt att han fick erbjudande om att köra båten, vad i skulle det stora nederlaget för honom vara om han erkänt att han hade fullföljt erbjudandet?

Hur menar du att bilden utnyttjats av "de goda" menar du?
Svar på tråden Funderar du på att rösta på SD? Läs det här!