• Rumpelstiltskins

Hur ofta vabbar/vabbade ni?

Min son blev 3 år i maj. Han gick hemma de två första åren och började förskolan i augusti förra året. Innan förskolan var han jämt frisk, hade aldrig ens haft feber. Men så när förskolan började så började även sjukdomarna.

Jag fick vara hemma och vabba minst en gång i månaden (från augusti till och med maj), förkylningar och magsjuka avlöste varandra.

Inför den här terminen bytte vi förskola då vi ansåg att dem inte var ute särskilt ofta och vi tänkte att den instängda miljön bidrog till alla dessa sjukdomar.

Han började på nya förskolan nu i augusti och det gick inte mer än en vecka så fick jag vabba igen, han fick feber och blev tokförkyld med hosta.

Nu är vi där igen. Natten till torsdagen vaknade han med världens hosta och så höll det på hela natten vilket gjorde att han inte sov någonting, han var dessutom igentäppt i näsan och vi fick vara hemma igår.

Han klagar också  emellanåt om att han har ont i nacken och igår kaskadkräktes han på eftermiddagen vilket gjorde att jag bokade tid på Vårdcentralen på måndag. Det betyder återigen att jag måste vabba på måndag.

Jag ringde en kollega för att rådfråga om jag skulle sms:a samordnaren på min arbetsplats redan nu. Det tyckte hon. Men så berättade hon att samordnaren hade frågat ut henne igår varför jag vabbar så ofta och varför det alltid är jag och inte min man.

Min man arbetar som elevassistent och där finns bara han, om han vabbar finns ingen ersättare vilket är orsaken till att jag oftast får vabba.

Jag tycker det här är asjobbigt, inte minst att min son är sjuk, men också för att det pratas bakom min rygg. Som om jag jämt och ständigt vabbar för att jag tycker det är roligt. Man blir inte direkt rik på att vabba och ingen mer än jag önskade att jag slapp.

Är det bara jag som vabbar med mitt barn såhär ofta? Är han sjuk onormalt mycket eller? Jag vill bara ställa dem emot väggen och få slut på det här skitsnacket en gång för alla!

• Svar på tråden Hur ofta vabbar/vabbade ni?
  • Anonym (trött på virus)
    Miew skrev 2015-09-12 16:18:16 följande:

Jag tror vi har vabbat 1-2ggr per barn. De är 13, 11 och 6år. De är praktiskt taget aldrig sjuka, har aldrig ätit penicillin, har inte haft vattkoppor eller tredagarsfeber.

Vet inte varför de är så friska. Jag och deras pappa är aldrig sjuka heller.

Jo, för att vi är skapta olika. Det gäller hur lätt man insjuknar av virus också. Många fler i befolkningen får t ex influensavirus än som upplever sig insjukna i säsongsflunsan, det går att testa efteråt i vetenskapliga studier.

Jag har t ex aldrig huvudvärk, det undrar jag varför vissa har hela tiden men jag har fantasi nog att tänka att livet nog är orättvist där med.
  • En blå giraff

Små barn kan ju ha förkylningar 10-12 gånger per år utan att något är onormalt. Och utöver detta kommer magsjukor och annat. Så det kan bli väldigt mycket vab speciellt första 1-2 åren på förskola! Barn är ju olika känsliga också. Med äldsta var vi hemma bara ett fåtal gånger per år men den yngsta var mer sjuk än frisk sina första två år på förskola. Vi har haft tur att maken studerar hemifrån så han har kunnat ta mycket vab på det viset. Men jag tycker annars det ÄR väldigt viktigt att man turas om. TS även om din man har ett jobb där ingen ersättare finns så blir det mycket irritation även på ditt jobb när du tar all vab. De får väl på din mans jobb kanske fundera över hur de ska göra då han är borta. Jag har kollegor som tar all vab (verkar speciellt vanligt hos kvinnor!) och det är väldigt irriterande. Jag har ju själv barn men är man två föräldrar kan man ta varannan dag.

• Gladskit

Min son började förskola när han var 1,5 år och har varit mycket sjuk så jag vet inte var vi hamnar i statistiken.
    Dock har vi inte vabbat så mycket i ordets bemärkelse eller vad FK räknar som vabb då vi löst mycket genom att min make som jobbar skift har bytt pass med kollegor. Jag tror jag har 7 vab-dagar totalt och då går sonen i trean nu.

Vissa år har varit värre än andra med rotavirus, förkylningar, ögoninflammation och annat. Andra år lugnare. Men jag tror att somliga blir mer sjuka, att det bara är så. För hans förskola var ute väldigt mycket och jag tycker vi äter bra och rör på oss så vi har liksom bra förutsättningar.

• Anonym (S)

Min kollega H födde nog barn bara för att kunna vabba. Hemskt.

Har inte löst tråden tyvärr men klart man ska vabba när barnet är sjukt, barnet alltså och inte föräldrarna.

• Anonym (S)
    Rumpelstiltskins skrev 2015-09-12 11:59:37 följande:

Min son blev 3 år i maj. Han gick hemma de två första åren och började förskolan i augusti förra året. Innan förskolan var han jämt frisk, hade aldrig ens haft feber. Men så när förskolan började så började även sjukdomarna.

Jag fick vara hemma och vabba minst en gång i månaden (från augusti till och med maj), förkylningar och magsjuka avlöste varandra.

Inför den här terminen bytte vi förskola då vi ansåg att dem inte var ute särskilt ofta och vi tänkte att den instängda miljön bidrog till alla dessa sjukdomar.

Han började på nya förskolan nu i augusti och det gick inte mer än en vecka så fick jag vabba igen, han fick feber och blev tokförkyld med hosta.

Nu är vi där igen. Natten till torsdagen vaknade han med världens hosta och så höll det på hela natten vilket gjorde att han inte sov någonting, han var dessutom igentäppt i näsan och vi fick vara hemma igår.

Han klagar också  emellanåt om att han har ont i nacken och igår kaskadkräktes han på eftermiddagen vilket gjorde att jag bokade tid på Vårdcentralen på måndag. Det betyder återigen att jag måste vabba på måndag.

Jag ringde en kollega för att rådfråga om jag skulle sms:a samordnaren på min arbetsplats redan nu. Det tyckte hon. Men så berättade hon att samordnaren hade frågat ut henne igår varför jag vabbar så ofta och varför det alltid är jag och inte min man.

Min man arbetar som elevassistent och där finns bara han, om han vabbar finns ingen ersättare vilket är orsaken till att jag oftast får vabba.

Jag tycker det här är asjobbigt, inte minst att min son är sjuk, men också för att det pratas bakom min rygg. Som om jag jämt och ständigt vabbar för att jag tycker det är roligt. Man blir inte direkt rik på att vabba och ingen mer än jag önskade att jag slapp.

Är det bara jag som vabbar med mitt barn såhär ofta? Är han sjuk onormalt mycket eller? Jag vill bara ställa dem emot väggen och få slut på det här skitsnacket en gång för alla!

Sen kan samordnarna bara ta å slänga sig i väggen.. Bara för att dem är under så mega press behöver det inte gå ut över dem anställda.. Du har rätt att vabba och då ska du göra det. Men självklart är det störigt för kollegor och chefer, speciellt om du har ett jobb som kräver en samordnare;/

Sen beror det ju på din övriga inställning i gruppen när du väl jobbar.
  • Duckan

Inte mycket vab hos oss. Dottern är 8 år nu. Hon är väldigt frisk av sig. Vi vuxna med.
    Vi brukar skoja om att det är för att vi inte använt handsprit som hon är så bakterie-tålig .

• straw2008

har själv extremt friska barn.
    Tycker inte att anledningen din man ger är skäl nog för att slippa ta ansvar för sjukt barn.

I kinamockaskogen.....
  • Anonym (a)

Äldsta vabbade vi med 5 ggr under första året på förskola. En av dessa gånger var när hon reagerade på 18månadersvaccinet och en gång var vattkoppor. Andra året var hon sjuk mer men om anledningen var avslutad amning, ny förskola där de sov inne eller bara otur vet jag inte.

Yngsta har gått hos dagmamma sen i januari och vi har väl vabbat kanske 5ggr men oftast har det handlat om att hon varit lite hängig men att det inte blivit mer än så. Liten grupp (2 barn under våren, nu 3 barn) även om hon antagligen träffar mer barn än storasyster med tanke på hur mycket de är på ÖF och ammar fortfarande.

• mammalovis

Det är ju som du säger väldigt individuellt hur barn drabbas. Min äldsta blev sjuk första gången när hon var 3 månader och fick andas in adrenalin. Hon har sedan dess haft lätt för att utveckla kraftig slemhosta som leder till kräkningar nattetid. Tyvärr fick vi bara flytande Ventoline som antagligen inte gett någon nämnvärd effekt. Hon har ofta varit sjuk flera dagar med feber och det blev mycket vab mellan 1 och 2 års ålder när hon började på förskolan, oftast några dagar per månad. Hon får fortfarande rejäla förkylningar, men sedan vi fick medicin att inhalera har hon blivit mycket bättre och det går över snabbare.

Andra barnet drabbades hårt januari till maj under sitt andra halvår och gick till slut på ständig underhållsmedicinering för luftrören. Så vi var livrädda för hur det skulle gå på förskolan. Konstigt nog har hon klarat nästan 1,5 år med bara 2 omgångar med inhalationer. Sedan har hon haft några omgångar feber och nätter då hon varit helkonstig och inte kunnat sova, så då har det inte varit rimligt att skicka henne till förskolan efter en halv natts sömn, troligen är det hennes mage som ställer till det.

I våras var det dock trist då vi hade 2,5 veckas vab på en månad, då lillasyster åkte på prickar som vi trodde var vattenkoppor, men inte var det. Sedan åkte storasyster på vattenkoppor på helgen samma vecka och hon hann precis bli frisk innan det var lillasysters tur, så det var riktigt surt. Vi har fått turas om för att det ska drabba både arbetsgivare och ekonomi likvärdigt. Så jag förstår att din arbetsgivare reagerar. Hade du varit ensamstående hade det varit en annan femma.

Där jag jobbade i ettan behövde vår elevassistent vabba en del, vi fick lösa det på bästa sätt, ibland fick vi tag på en vikarie som han accepterade, ibland var det bättre att vi lärare gick ut och hade extra koll på rasten, så ingen är oersättlig.

• Anonym (trött på virus)
    Miew skrev 2015-09-12 16:18:16 följande:

Jag tror vi har vabbat 1-2ggr per barn. De är 13, 11 och 6år. De är praktiskt taget aldrig sjuka, har aldrig ätit penicillin, har inte haft vattkoppor eller tredagarsfeber.

Vet inte varför de är så friska. Jag och deras pappa är aldrig sjuka heller.

"Jag har aldrig huvudvärk om jag inte har 40 graders feber. Fattar inte vad alla gnäller om, att de har huvudvärk varje vecka liksom."

Kan vi enas om att vi inte föds lika och att det kanske kan vara något ärftligt? En del har klen mage, andra har klen rygg, en del får lätt migrän. Och vissa av oss blir lättare infektionssjuka.

Det är bevisat att många fler smittas än som faktiskt får sjukdomssymptom vid vinterinfluensor mm, men vissa insjuknar inte.
Svar på tråden Hur ofta vabbar/vabbade ni?