• Rumpelstiltskins

Hur ofta vabbar/vabbade ni?

Min son blev 3 år i maj. Han gick hemma de två första åren och började förskolan i augusti förra året. Innan förskolan var han jämt frisk, hade aldrig ens haft feber. Men så när förskolan började så började även sjukdomarna.

Jag fick vara hemma och vabba minst en gång i månaden (från augusti till och med maj), förkylningar och magsjuka avlöste varandra.

Inför den här terminen bytte vi förskola då vi ansåg att dem inte var ute särskilt ofta och vi tänkte att den instängda miljön bidrog till alla dessa sjukdomar.

Han började på nya förskolan nu i augusti och det gick inte mer än en vecka så fick jag vabba igen, han fick feber och blev tokförkyld med hosta.

Nu är vi där igen. Natten till torsdagen vaknade han med världens hosta och så höll det på hela natten vilket gjorde att han inte sov någonting, han var dessutom igentäppt i näsan och vi fick vara hemma igår.

Han klagar också  emellanåt om att han har ont i nacken och igår kaskadkräktes han på eftermiddagen vilket gjorde att jag bokade tid på Vårdcentralen på måndag. Det betyder återigen att jag måste vabba på måndag.

Jag ringde en kollega för att rådfråga om jag skulle sms:a samordnaren på min arbetsplats redan nu. Det tyckte hon. Men så berättade hon att samordnaren hade frågat ut henne igår varför jag vabbar så ofta och varför det alltid är jag och inte min man.

Min man arbetar som elevassistent och där finns bara han, om han vabbar finns ingen ersättare vilket är orsaken till att jag oftast får vabba.

Jag tycker det här är asjobbigt, inte minst att min son är sjuk, men också för att det pratas bakom min rygg. Som om jag jämt och ständigt vabbar för att jag tycker det är roligt. Man blir inte direkt rik på att vabba och ingen mer än jag önskade att jag slapp.

Är det bara jag som vabbar med mitt barn såhär ofta? Är han sjuk onormalt mycket eller? Jag vill bara ställa dem emot väggen och få slut på det här skitsnacket en gång för alla!

• Svar på tråden Hur ofta vabbar/vabbade ni?
  • aleydis

Som sagt, helt normalt med 10-12 luftvägsinfektioner per år, och då ofta samlade unDer vinterhalvåret... När jag själv var fyra år var jag på dagis 3 dagar under hel hösten... Lunginflammation, kikhosta, öroninflammationer och förkylningsastma. Det är inte konstigt med mkt vab. Däremot borde ni verkligen dela på vaben, inte rätt att du ska à allt.

• Anonym (mia)

Aldrig vabbat men vobbat 2 ggr. Barnet är 3 år. 1 år på förskola.

• Anonym (sjuka barn)

Låter helt normalt om ni/du vabbar en gång i månaden. Vi vabbar i snitt en dag i veckan skulle jag tro för diverse olika åkommor. Barnen är 2½ och 5 år. Vi turas dock om och försöker ta varannan gång för båda har jobb som passar lika dåligt att vara hemma från. Men de är ju så det är att ha småbarn!

• Anonym (sjuka barn)
    Duckan skrev 2015-10-05 09:34:05 följande:

En dag i veckan låter väldigt mycket (sjuka barn)?

Ja de är mkt..yngsta har astma och är sjuk ganska ofta och hinner väl lagom bli frisk tills det är dags igen tyvärr..
  • Modesta

Vårt barn är nog "normalmycket" sjuk. Hen är 2,5 år och har gått på förskolan i drygt ett år. Vi har vabbat ca en gång/månad kanske, utslaget på hela året. Några gånger har vi kunnat ha barnet hos morfar istället (lite hängig, men inte jättesjuk).

Däremot tycker jag att ni självklart ska DELA på vabbandet! Ingen är oersättlig! Skolan din man jobbar på får lösa vikarie/övriga anställda får hjälpas åt. Att vabba mycket är tyvärr bevisat ger dig sämre möjligheter till att avancera på jobbet och får ökad lön. Så, se genast till att dela på ansvaret omedelbums.

• Catti41

Det har varierat väldigt mkt. Första året på förskolan var barnet inte så sjukt, men däremot vi. Jag hade typ inte haft en sjukdag på något jobb under de 15 vuxna år innan jag fick barn, iallafall inte pga infektion utan snarare fysiska åkommor typ brutit foten mm. Men vi var ofta sjuka den första vintern. Sen fick barnet vattkoppor och då går ju några veckor, ögononfektion, svinkoppor mm.

Vi har turen att dels kunna dela på vabb, dels kunna jobba mkt hemifrån. Min man tar ofta första sjukdagen, och är den de ringer om barnet blir sjuk under dagen, då kan jag boka om möten och grejer till dagen efter. Ofta kan vi också göra så att jag är på jobbet mellan 7-12 och när jag kommer hem vid 13 åker maken till jobbet och är kvar till sju eller nåt. Så då blir det inte särskilt mkt vabb, men barnet har ändå en närvarande förälder hemma.

Krisar det har han följt med till jobbet nån feberfri dag, men det är ju bara ett roligt äventyr., hanntittar på film på mitt kontor och så har jag möte nån annanstans en timme eller nåt.

Hur som, den din man är elevass för,mhar det barnet hela långa skoldagar? Annars kanske ni kan dela någon dag då och då, eller du åker till jobbet när mannen åker hem. Jag, som arbetsgivare, förstår också, det gynnar inte dig och din framtida löneutveckling om ni är tydliga med att din mans jobb är viktigare. Du får inte åka på de viktiga utbildningarna, sitta i viktiga arbetsgrupper om det fortsätter så, din utveckling på jobbet kommer stagnera och då tar du förstås ännu mer vabb och så fortsätter det så. Och när vabbtiden är över sedan kan det vara för sent för dig.

• Duckan

(sjuka barn), det kanske växer bort med åren och blir lättare.

• Anonym (smittad)

Första året på förskola, 30 vabbdagar och ungefär dubbelt så många egna sjukdagar.

En veckas vab, sedan sjuk själv upp till tre veckor, tillbaka på jobbet några dagar innan barnet var sjukt igen och så började det om. Så var det när det var som värst.

Väldigt stressande att ha så hög frånvaro från jobbet.

• Fru Ve

Äldsta pojken har varit hemma väldigt lite för sjukdom. Han är 8 år nu och feber har han haft max 10 tillfällen hela sitt liv. Hemma från skolan har han varit 3 dagar på 2 år. Ungefär samma då han gick på dagis. Tror han har bra immunförsvar helt enkelt. Han blir sällan väldigt sjuk utan brukar mest bli "sänkt" och trött om det går förkylningar. Det bryter ofta inte ut på honom.

Lillebror däremot var mer sjuk än frisk första två åren på dagis. Det var 1-2 ggr/månad med feber och förkylning samt krupp och han kunde vara sjuk en vecka varje gång :( Tror det är tur och otur men många barn är jättemycket sjuka de första åren. Inget konstigt.

• Fru Ve

Men försök dela på vabben om barnen är mycket sjuka. Mycket irriterande för arbetet annars. Tyvärr är det ju ofta mamman som tar huvuddelen av vab och det drabbar alla kvinnor negativt på sikt.

• Anonym (smittad)
    Fru Ve skrev 2015-11-27 13:34:52 följande:

Men försök dela på vabben om barnen är mycket sjuka. Mycket irriterande för arbetet annars. Tyvärr är det ju ofta mamman som tar huvuddelen av vab och det drabbar alla kvinnor negativt på sikt.

Fast hur ska arbetsgivaren kunna veta om TS tar all vab själv eller inte? Om hon inte berättat förstås. 

Annars håller jag med att man ska dela om man är två föräldrar. Jag är ensamstående och får ta all vabb själv, fast vabbdagarna är inte mitt största problem, utan den egna sjukfrånvaron som följer vabben.
  • Magdalena03

Vi har haft tur. Våra tvillingar har bara haft en och annan förkylning, en magsjuka per år tills de började skolan, vi har fått vabba kanske 2-4 dagar om året i snitt. Inget av barnen som nu är 12 har någonsin ätit antibiotika eller annan medicin. Så vi har haft en väldig tur.

• Magdalena03

Våra tvillingar var hemma tills de var två och de har nästan aldrig varit sjuka. Jag tror det är en fördel att varanhemma länge och kunna bygga immunförsvaret i lugn och ro. Men man skall förstås inte isolera barnen.

Alexi skrev 2015-09-12 15:36:02 följande:

Det är ju lite dumt de där om de aldrig har utsatts för smittor innan de börjar förskola, då har ju immunförsvaret inte hunnits stärkas särskilt mycket innan.

Men vi har aldrig vabbat mycket. För dottern som nu är snart sju år är det bara några enstaka dagar på alla år totalt, plus en hel vecka då hon hade halsfluss och en hel vecka då hon hade vattkoppor. Sonen som snart är fem år har haft fler enstaka dagar, typ lite feber i inledningen på en förkylning men på hela förra läsåret var det två vabbdagar för oss för honom.

Förskola och skola är ute mycket, barnen har alltid sovit middag ute och vi är noga med handtvätt efter förskolan. Det är väl de saker jag kan känna att man kan påverka själv.

Sen är det ju rätt oschysst mot din arbetsgivare att din man aldrig vabbar. Bara för att hans arbetsgivare inte löst situationen vid hans frånvaro ska ju inte det konstant drabba dig och ditt jobb.

• Rani

Vi har vabbat med treåringen ett par gånger per termin. Hon går hos dagmamma med ganska få barn så det kanske är en förklaring till att det varit ganska sällan.

Hon har heller aldrig haft magsjuka.

Svar på tråden Hur ofta vabbar/vabbade ni?