Inlägg från: saralopas |Visa alla inlägg
  • saralopas

    Någon som väntar tvillingar och vill följas åt?

    Jag väntar tvillingar med BF 25/3
    Hur har eran graviditet varit hittills?

  • saralopas

    Usch den har inte varit bra tyvärr, mått illa dygnet runt, kräkts och supertrött på dagarna och kan inte sova på nätterna och tror tyvärr att jag redan är på gång att få foglossning, då jag har såå ont i ländryggen och ljumskarna. Så hade ju kunnat va bättre men man är ju samtidigt så lycklig.

    Min mage har växt jättemycket de senaste två veckorna, är i v 15 nu? Är din/era magar stora redan nu med?

  • saralopas

    Inga barn sen tidigare, detta är de första. Så väldigt spännande med två små Har några av er börjat kika på vagn eller kanske redan bestämt er? Va blir det i så fall? Tips?

  • saralopas

    Jag har gjort konisering och väntar nu som sagt tvillingar. Ser att vissa här kommenterar det och att det finns en viss risk då? Jag har meddelat BM om min konisering men ingen har sagt något om detta. Är detta något man ska ta upp då? Vi ska på andra ultraljudet 29/10 nu. Blev lite orolig nu.

  • saralopas
    millam1985 skrev 2015-10-15 08:26:43 följande:

    Jag har varit gravid innan och födde då för tidigt. Inte supertidigt men i V 34. De misstänkte att det kunde ha med min konisering att göra eftersom dom kunde utesluta att det berodde på en infektion. Det ska tilläggas att jag var väldigt stor och låg på övre gränsen på SF måttet så det var nog ett rejält tryck på tappen redan i V 34. Mycket vatten, ville aldrig ta slut när det väl gick :) Vår "lille" plutt vägde dessutom redan 2900 g. Nu har jag en remiss om ett ev få cerclage (inte beslutat än) då jag väntar tvillingar och då dessutom fött för tidigt innan. Jag vet egentligen inte om det hade så mycket med koniseringen att göra när jag födde för tidigt utan det hade kanske hänt oavsett.


    Men är du orolig kan du ju alltid fråga en gång till på ultraljudet. Vilken vecka är du i nu?


    Jag går in i vecka 18 i övermorgon, har redan rätt stor mage, eller ja jag har ju inte nåt att jämföra med själv men alla säger att den är stor redan. Men så är det ju 2 st med. Jag kollar med dom vid ultraljudet 29/10. Tycker man är nojig för allt nu för tiden, men man vill ju inte att något ska hända.
    Blir man automatiskt kallad till sin Barnmorska för nästa besök? Inget man själv behöver göra väl? Var där vid inskrivningen i v 11 men har inte hört något sen dess, men man kanske inte ska dit förrän om några veckor ändå?
  • saralopas
    millam1985 skrev 2015-10-15 13:47:40 följande:
    Då är du några veckor före mig. Går in i v 12 idag. Förra gången behövde jag inte byta till mammakläder förrän närmare v 20. Den här gången är det helt annorlunda. I helgen blir det till att shoppa lite nya byxor :) Håller med om att man är nojig över det mesta. Minns inte att jag var så vid förra graviditeten, men så är det ju två nu så det kanske dubblar nojigheten också :P

    Jag fick min nästa tid hos BM när jag var där vid inskrivningen. Det är visserligen inte förrän efter RUL så mitten av dec, men tiden fick jag för några veckor sedan. Vad jag förstått går man på fler besök efter RUL men inte direkt innan. Det var i alla fall det min BM sa. Ring och kolla med din BM så ni kan planera in nästa besök.
    Ringde nu och fick tid hon tyckte det var konstigt att det intebokades in någon tid redan vid inskrivningen, men men. Skulle troligtvis inte få fler BM tider än vid en singelgraviditet, utan däremot fler UL.Så allt ger väl sig med tiden Tar upp koniseringen igen vid UL 29/10. Hoppas man kan se könen då, är såååå nyfiken Spelar inge roll vad, men är bara nyfiken på att veta.
    Fick börja använda mammakläder tidigt tycker jag, men har svårt att hitta fina mammakläder, någon som har tips på bra sidor?
  • saralopas

    Vi var på UL igår och fick se två väldigt aktiva små flickor i magen tvåäggs. Allt såg toppen ut så jag behövde inte gå på nästa UL förräns precis efter jul. Och nästa BM tid har jag 8/12. Känns som jag inte är där alls lika mycket som jag trodde, men det gör iofs inte något
    Hur tidigt kände ni andra sparkar/rörelser i magen?
    Jag känner små pirr typ, men den ena flickan har moderkakan i framvägg så där trodde dom det kunde dröja lite, den andra moderkakan ligger i bakvägg.

  • saralopas

    Gjorde ni andra KUB test på era tvillingar? Vi var inställda på KUB och hade kommit fram till att det var det vi ville göra. Men fick innan de satte igång med UL "ny info" om att det är annorlunda osv med KUB test när man väntar just tvillingar. Så vi valde efter den infon att ej göra KUB test.
    Hur var det för er andra?

  • saralopas
    Sophie16 skrev 2015-11-17 19:05:50 följande:

    hej tjejer. jag är gravid med två äggstvillingar i vecka 6. väldigt tidigt. inga andra i tråden som är så tidiga som mig. Jag hoppas på två hjärtslag nästa vecka på VUL. 

    Visste ingen av er att ni var gravida med tvillingar förrän vid sen VUL?

    Jag är så orolig för att ett av bebisarna inte ska klara sig. Hoppas jag också passerar första trimestern ...

    Jag är så otroligt trött. Oavsett hur mycket jag sover är jag trött ändå. 

     


    Vi fick veta att det var tvillingar vid VUL i v 7-8 nånting.

    Var också jätteorolig att vid nästa UL att det bara skulle vara en kvar. Sa det till BM vid UL i v 13 och hon tyckte jag hade oroat mig i onödan, att det som oftast gick bra för bägge två. Och det har det gjort hittills är i v 22 nu. Njut och försök o bara tänka positivt, lätt att säga, men oron gör att man bara mår dåligt i onödan.

    Lycka till
  • saralopas
    millam1985 skrev 2015-11-18 08:27:36 följande:
    VI har valt att inte göra KUB då vi oavsett resultat kommer behålla dem och då känner vi inte att det finns någon mening med testet.

    Jag har inte hört något om att det skulle skilja sig med testet för tvillingar. Vad var det som var annorlunda?
    Den BM sa att man kan självklart göra KUB på tvillingar men att i så tidigt skede beroende på vad man får för resultat, så måste de ändå om man går vidare till fostervattensprov pga hög risk tex vid den ena tvillingen, måste du ta det ifrån båda fostren ändå. Samt att om något av dessa prov visar något så kan de ej säga med 100% vilket det är så då måste man besluta att ta bort bägge två tex. Vilket var helt otänkbart för oss. Hade varit det ändå vid bara ett foster med, men då hade man kanske haft vetskapen vad som komma skall, förbereda sig på tex ett sjukt barn osv. Men vi valde helt bort KUB efter att ha pratat med BM.
  • saralopas
    tofslan skrev 2015-11-18 13:31:38 följande:
    Fyyy sjutton. Jag ska göra kub på tvillingarna nästa vecka. Fick hygglig ångest nu när jag läste detta.

    Jag tackade ja till kub innan jag visste att det var fler än en, sen frågade jag BM om det går att göra KUB med tvillingar och hon sa ja utan fler förklaringar... Man får VERKLIGEN hoppas på att få bra siffror då...
    Vi hade också valt KUB till det UL besöket, och jag hade tagit blodprov osv. Men iom den infon så valde vi där och då på ultraljudet att ej göra KUB, utan bara göra vanligt UL. Så prata med BM först och ta ert beslut då om ni vill.
    Vår BM kollade på de saker hon kan göra ändå, såsom kollade nackspalt osv, och vi kom överrens om att om hon såg något avvikande, så skulle hon säga till. Och det räckte för oss
  • saralopas
    Skorpan13 skrev 2015-12-07 12:30:13 följande:
    Jag har sökt havandeskapspenning och blivit beviljad från 28 december så jag är sjukskriven tills jag går på penning =) Mycket skönt att kunna vara hemma och vila upp sig. Är oerhört tungt med tvillingar så man behöver faktiskt få vila upp sig lite :)
    Vad är det för skillnad på att vara sjukskriven fram till de föds eller att ansöka om GP? Jag lär nog inte orka jobba länge till, max till jul tror jag, börjar blir riktigt kämpigt med alla krämpor. Men jag har fattat det som att jag blir sjukskriven i så fall då. GP är det endast för dom med "tyngre" jobb?
Svar på tråden Någon som väntar tvillingar och vill följas åt?