• Anonym (ts)

Onormalt att vilja gå och lägga sig kl 10?

Fick precis en utskällning av sambon för att jag vill gå och lägga mig nu när han vill kolla på film. Han menar på att "alla" är uppe den här tiden, att det är helt omöjligt att någonsin få kolla på film annars och att jag får vänja mig vid att sova färre timmar. "Jag får börja dricka kaffe".
    Är det så onormalt att vilja gå och lägga sig nu?

• Svar på tråden Onormalt att vilja gå och lägga sig kl 10?
  • Anonym (zzzzzzzzzz)

Nej det är helt normalt, godnatt och sov gott!

• Anonym (kvällstrött)

Det är relativt tidigt men inte onormalt. Själv lägger jag mig oftast runt 21:30. Fast ikväll blev det visst sent. :)

• Anonym (Glad singel)

Just därför vill jag bo själv!För att slippa sånt där och allt annat man ska kompromissa och ta "hänsyn" till någon man.

• BigMami

Jag lägger mig oftast 21 vare sig det är helg eller inte. Har aldrig någonsin varit kvällsmänniska och kommer aldrig att bli det heller. Nu är jag vaken bara för att bebisen är det..

• Bf29okt

Det brors väl på när man går upp om dagarna .. Men tror att de flesta går och lägger sig mellan 22-23 .. Lönt och skälla ut någon för en sån sak .. Sov gott!

• Anonym (.)

Vad som är "normalt" beror väl helt på hur ens liv ser ut, vad man gjort under dagen och sist men inte minst när man ska gå upp dagen efter.

Men för att säga något så har din kille nog inte alla hästarna hemma.

• Anonym (22)

Ja det är onormalt att lägga sig kl 10, såvida man inte jobbar natt. Annars är det fullt normalt att lägga sig kl 22.

• Anonym (.)
    Anonym (22) skrev 2015-09-15 22:27:16 följande:

Ja det är onormalt att lägga sig kl 10, såvida man inte jobbar natt. Annars är det fullt normalt att lägga sig kl 22.

Om man börjar kl 12 då? Kl 9?

Kl 15?

Det finns inget som är "normalt".... Allt beror på.
  • Anonym (hobbydoktorn)

Människor har olika sömnbehov och har också olika kvalitet på den sovtid de får.

Kvinnor behöver i genomsnitt en timme mer än män per natt, även om sömnbehovet kan variera mycket för varje individ. Kanske är det rentav därför vi lever längre, eftersom hjärnan stressar av och kroppen kan reparera cellskador under natten.

En intressant svensk studie om kvinnors sömn och samband med fysiska symptom, vikt m.m. finns sammanfattad här:

www.akademiska.se/sv/Verksamheter/Lung--och-allergisjukdomar/Somn-och-halsa-hos-kvinnor/

Exempel:
    Resultaten visar att ju kortare sovtiden var desto större var både midjeomfånget och bukhöjden. >klipp> Dessutom visar resultaten att, speciellt hos yngre kvinnor (under 50 år), var brist på djupsömn och REM-sömn (drömsömn) kopplat till ökad bukfetma.
    --
    Frågan är vad som orsakar vad; den som snarkar högt p.g.a. övervikt som ger trånga luftvägar lär ju inte få så god sömn, men det återstår att reda ut.

Svar på tråden Onormalt att vilja gå och lägga sig kl 10?