• Anonym (ts)

Onormalt att vilja gå och lägga sig kl 10?

Fick precis en utskällning av sambon för att jag vill gå och lägga mig nu när han vill kolla på film. Han menar på att "alla" är uppe den här tiden, att det är helt omöjligt att någonsin få kolla på film annars och att jag får vänja mig vid att sova färre timmar. "Jag får börja dricka kaffe".
    Är det så onormalt att vilja gå och lägga sig nu?

• Svar på tråden Onormalt att vilja gå och lägga sig kl 10?
  • Anonym (Sova tidigt)

Jag och min man går och lägger oss vid 21, vi är glada, pigga och bråkar aldrig. Film tittar vi på vid 19.

• Redcat

Det finns inget onormalt när det kommer till att gå och lägga sig tycker jag jag försöker sova klockan 12 på natten men vet att vissa perioder så är det mellan 2-3 på natten (kan även bli senare, har sömn problem). Jag är sjukskriven så jag har inget jag ska upp till förutom mina hundar. Min sambo ska upp till jobbet så han går och lägger sig mellan 21-22 och då ligger jag i sängen med han och vill jag kolla på film eller serier så kollar jag på min surfplatta med hörlurar i öronen så han inte störs utav ljudet, drar även ner ljus styrkan så det inte lyser upp hela rummet jag dricker inte kaffe så ofta (kan hända någon gång i månaden) och jag skulle inte börja dricka det mer bara för att jag skulle klara av vardagen, då skulle jag hällre sova

För att jag ska vara helt utvilad så behöver jag sova 10timmar (vilket min sambo tycker är mycket eftersom han klarar sig med 6-8 timmar), kan ha att göra med mina mediciner men jag har också alltid vart så att jag behöver sova länge

tycker det är tråkigt att ni bråkar om sovrutinerna men det finns alltid lösninga, så försök att hitta det som funkar för er och jag hoppas att din sambo går med på lösningen har själv haft bråk om sovrutinerna och vet att det inte är nå kul (fast det va tvärt om, jag skulle gå och lägga mig och inte vara uppe hela natten), men jag skulle aldrig tvinga något att vara vaken för att jag är det

• Anonym674

Jag tror du får locka honom med film-tittande, eller någon annan aktivitet, direkt efter han kommer hem istället. Visa honom att man inte behöver vänta till sent på kvällen för att göra ngt kul. Om han kommer hem ca 17, så skulle ni väl kunna fixa middagen direkt, och efteråt göra ngt mysigt? Nu när det börjar bli mörkare ute, skulle det väl inte sitta helt fel med en mysig promenad i mörkret? Träningen gör ju även att man blir tröttare, dvs din kille kanske då vill sova lite tidigare... Om inte annat får du väl locka med sex nästa gång han vill titta på tv. Han lär nog nappa på det betet, och efteråt somnar han som en stock, skulle jag tro. 

"Jag har sömnproblem så om jag inte somnar nästan direkt så kan det dröja många timmar innan jag somnar." Här kan jag ge dig rådet som funkade för mig när jag hade fått nog av att behöva ligga i säng 1-2 h innan jag kunde somna, oavsett hur trött jag var. Gå in på youtube, och sök på 'asmr'. Du kommer tycka det är helsjukt i början, men när jag laddar ner några sådana klipp till telefonen, och lyssnar i hörlurar i sängen, kan jag somna inom 5 m. 

• isolande
    Anonym674 skrev 2015-09-17 13:03:26 följande:

Jag tror du får locka honom med film-tittande, eller någon annan aktivitet, direkt efter han kommer hem istället. Visa honom att man inte behöver vänta till sent på kvällen för att göra ngt kul. Om han kommer hem ca 17, så skulle ni väl kunna fixa middagen direkt, och efteråt göra ngt mysigt? Nu när det börjar bli mörkare ute, skulle det väl inte sitta helt fel med en mysig promenad i mörkret? Träningen gör ju även att man blir tröttare, dvs din kille kanske då vill sova lite tidigare... Om inte annat får du väl locka med sex nästa gång han vill titta på tv. Han lär nog nappa på det betet, och efteråt somnar han som en stock, skulle jag tro. 

"Jag har sömnproblem så om jag inte somnar nästan direkt så kan det dröja många timmar innan jag somnar." Här kan jag ge dig rådet som funkade för mig när jag hade fått nog av att behöva ligga i säng 1-2 h innan jag kunde somna, oavsett hur trött jag var. Gå in på youtube, och sök på 'asmr'. Du kommer tycka det är helsjukt i början, men när jag laddar ner några sådana klipp till telefonen, och lyssnar i hörlurar i sängen, kan jag somna inom 5 m. 

Jag blir lite irriterad av att läsa det här faktiskt. Det är som att TS ska behandla sin sambo som ett litet trotsigt barn. Han kan faktiskt ta och fixa allt det du beskriver så att han får titta på sin film med sin sambo medan hon är vaken och tillräckligt pigg för det. Om det nu är så himla viktigt för honom.

Han kan ta och SJÄLVMANT ge sig ut på ett träningspass i ett försök att anpassa sin dygnsrytm till TS. Om han charmade TS tillräckligt och gav henne ett ordentligt skönt ligg innan han vill ha sin TV på så kanske hon somnade lättare?
  • Anonym (hmm)

Min sambo vill inte kolla på film så sent som kl 22, om vi nånsin skulle se film på veckorna så är det senast kl 19! Oftast kollar vi bara film på helgen dock, kollar på serier på veckorna istället. 

Däremot vill jag gå och lägga mig 22.30 och han vill sitta upp till 00-00.30, vilket är ok då han sitter i tv rummet med hörlurar och kollar på klipp eller vad han nu gör. Men det tog ett tag för honom att fatta att han INTE behöver gå och lägga sig för att jag gör det, jag vill gärna vara lite ensam i sängen så jag kan se ett eget avsnitt på telefonen eller läsa lite t.ex. Och gärna somna innan han lägger sig då han snarkar. 

Det tog dock ganska länge, han kunde bli irriterad och stressad om jag gick och borstade tänderna kl 21-.22 (jag ska ju inte äta nåt mer idag så varför skjuta på det tänker jag), och ännu mer stressad när jag pussade honom gonatt och gick och la sig.

Säg åt din pojkvän att om han vill se film med dig så kan ni väl börja tidigare på kvällen. Ni kan ju inte ha nån jättevolym direkt efter kl 22 ändå med tanke på grannar och sånt?

• Virriga Vera

Jag går och lägger mig när jag är trött. Det kan bli allt mellan 20 - 02. Jag går oftast upp innan kl 6 och vaknar så gott som alltid av mig själv. Skulle jag någon gång sova längre väcker maken mig när han går hemifrån ca 6,15. Jag ahr flextid så jag ställer aldrig klockan utom när jag har en tid att passa på morgonen. För är det någongång man skulle försova sig så är det om man måste passa en tid.

• fjonkelina

Jag går å lägger mig när jag e trött oavsett om det är film eller annat på tv. Fattar inte att man måste lägga sig samtidigt eller hålla sig vaken för ngn annans skull.

• scanmia

Vad som är onormalt är att försöka kontrollera och styra en annan vuxen människas sömn. 

• Anonym (bbbbbb)

Det beror väl lite på när man vanligen stiger upp. Går du upp vid 6 på morgonen är det inte konstigt att lägga sig vid 22. Det är förståeligt att det kan bli lite diskussion om varandras vanor när ni bor så litet. Ni får försöka hitta en kompromiss. 

Själv är jag lite av en nattuggla och skulle tycka det är rätt trist att ha en partner som lägger sig så tidigt (för mig) och att behöva vara knäpptyst redan vid 22. ...men alla är vi olika. Vill man leva ihop får man försöka jämka lite. Nu menar jag inte att någon ska tvinga sig att vara vaken, men något kanske går att komma på. 

• MrsPJ

Skulle snarare säga att det verkar sunt att sova när man är trött. Vilken egoistisk inställning han verkar ha. 

• cattus

Om inte du vill se  film utan vill gå och lägga dig så är det ju ditt val. Alla har inte samma dygnsrytm.

Svar på tråden Onormalt att vilja gå och lägga sig kl 10?