• Anonym (ts)

Onormalt att vilja gå och lägga sig kl 10?

Fick precis en utskällning av sambon för att jag vill gå och lägga mig nu när han vill kolla på film. Han menar på att "alla" är uppe den här tiden, att det är helt omöjligt att någonsin få kolla på film annars och att jag får vänja mig vid att sova färre timmar. "Jag får börja dricka kaffe".
    Är det så onormalt att vilja gå och lägga sig nu?

• Svar på tråden Onormalt att vilja gå och lägga sig kl 10?
  • Anonym (23-24)

Jag går och lägger mig vanligtvis mellan 23-24. Det är lagom för mig då jag vaknar runt 6-7 tiden på morgonen. Skillnad hade ju varit ifall man vart tvungen att gå upp 4-5 på morgonen var dag. 

Sen annars är jag som person hellre vaken längre på kvällen än att gå upp tidig morgon. Om man inte ska upp tidigt för att jobba osv så finns det ingen anledning till att gå upp så tidigt. Finns ingenting att göra liksom. 

• Anonym (ts)
    Anonym (23-24) skrev 2015-09-16 11:43:04 följande:
    Jag går och lägger mig vanligtvis mellan 23-24. Det är lagom för mig då jag vaknar runt 6-7 tiden på morgonen. Skillnad hade ju varit ifall man vart tvungen att gå upp 4-5 på morgonen var dag. 

Sen annars är jag som person hellre vaken längre på kvällen än att gå upp tidig morgon. Om man inte ska upp tidigt för att jobba osv så finns det ingen anledning till att gå upp så tidigt. Finns ingenting att göra liksom. 
    Jag kan hålla med dig om att det är onödigt att kliva upp tidigt om man inte måste. Jag är väldigt morgontrött och behöver mycket sömn så på helgen sover jag gärna länge (och är då även uppe längre på natten). Däremot tycker jag det finns ungefär samma saker att göra sent på kvällen som tidigt på morgonen...
  • isolande

Eh, nej, du behöver inget kaffe eller färre sömntimmar. Du behöver sova! Vill han kolla på film får han väl göra det själv?! Det är ju inte så att du tackar nej till en välplanerad date på stan kl 19 för att du vill sova....

• Anonym (Kvällströtta)

Nej! Vi går oftast och lägger oss ca 21.30, somnar vid 22. Med barn, jobb och skola behöver man sin sömn för att orka med. Plus att vi inte orkar ligga om vi sitter uppe för länge

• Anonym (ts)
    isolande skrev 2015-09-16 11:55:12 följande:
    Eh, nej, du behöver inget kaffe eller färre sömntimmar. Du behöver sova! Vill han kolla på film får han väl göra det själv?! Det är ju inte så att du tackar nej till en välplanerad date på stan kl 19 för att du vill sova....
    Ja, det är lite så jag känner också. Hade det varit något speciellt, så absolut. Men film" mitt i natten" en tisdag kväll..? ... och vinkla det som att precis alla andra fungerar som honom och jag är elak, jobbig och onormal som tänker annorlunda..Lite som att jag blir djävulen för att jag inte anpassar mig helt efter honom.. =(
  • Zchimla

Det låter som att din sambo skulle testa att gå och lägga sig lite tidigare så han får sova. Vem vet han skulle kanske bli sjukt överraskad över hur mycket en god natts sömn kan påverka humöret?

• isolande
    Anonym (Kvällströtta) skrev 2015-09-16 12:00:39 följande:

Nej! Vi går oftast och lägger oss ca 21.30, somnar vid 22. Med barn, jobb och skola behöver man sin sömn för att orka med. Plus att vi inte orkar ligga om vi sitter uppe för länge

Precis! Jag fick säga det till min man när han någon gång konstaterade att vi inte hade lika mycket sex som förr: -Jamen sätt igång smoochet lite tidigare än 22 så har jag åtminstone en sportslig att vara med på noterna Skrattande
  • Anonym (x)
    Anonym (ts) skrev 2015-09-16 11:26:33 följande:

Nu när jag smält det hela lite så blev jag nog mest chockad över hur han dels kunde bli så upprörd över det och dessutom säga till mig att ska börja sova ca 5 timmar och börja dricka kaffe "för ingen behöver för i helvete sova så mycket som jag gör" bara för att hålla honom sällskap. Varför ska jag offra min hälsa för att han inte vill planera annorlunda? Och att dra till med "normalt folk"..?
    Jag jobbar dessutom hemifrån så han resonerar lite som så att jag ändå  är hemma på dagarna så jag kan lika gärna sova till 12 om jag vill. (vilket jag inte kan eftersom han blir irriterad om jag behöver arbetsro när han kommit hem från jobbet och jag har jobb kvar) 
    Iofs..så lite som han sover så är det väl inte konstigt att han är grinig...

Han låter som en riktig surgubbe.
  • Anonym (Hkdbo)
    Anonym (23-24) skrev 2015-09-16 11:43:08 följande:

Jag har lika mycket att göra oavsett om jag väljer att göra det på morgon eller kväll och oavsett när jag väljer att sova. Fördelen är att vaknar man lite tidigare på morgonen och gör alla tråkiga måsten så har man det sedan avklarat och kan ägna resten av dagen till något som är roligare och man slipper gå och bäva för dessa "måsten".

Vad det gäller mina sovtider så går jag på vardagarna och lägger mig vid 22-23 och går upp 5:30. På helgerna skiftar läggningstiderna mer och jag kan få sova mer. Min man och jag tar barnen varannan helgmorgon så de morgnar som jag går upp tillsammans med dom går jag upp i regel runt 7-8. När jag har sovmorgon och mannen tar barnen sover jag till 8-9 men inte längre då vi äter frukost som senast vid 9
  • m0desty
    Zchimla skrev 2015-09-16 12:12:12 följande:

Det låter som att din sambo skulle testa att gå och lägga sig lite tidigare så han får sova. Vem vet han skulle kanske bli sjukt överraskad över hur mycket en god natts sömn kan påverka humöret?

Svar på tråden Onormalt att vilja gå och lägga sig kl 10?