• Anonym (ts)

Onormalt att vilja gå och lägga sig kl 10?

Fick precis en utskällning av sambon för att jag vill gå och lägga mig nu när han vill kolla på film. Han menar på att "alla" är uppe den här tiden, att det är helt omöjligt att någonsin få kolla på film annars och att jag får vänja mig vid att sova färre timmar. "Jag får börja dricka kaffe".
    Är det så onormalt att vilja gå och lägga sig nu?

• Svar på tråden Onormalt att vilja gå och lägga sig kl 10?
  • Duckan

Jag är rätt trött av mig och kan ligga i sängen redan vid 21 och somnar då kanske vid 22-22.30.

• Pymsan

Absolut inte! Jag lägger mig mellan 21 o 22 på vardagar - vara vaken längre än så orkar jag inte. Går upp mellan 5.30 o 6.15

• Anonym (Glad singel)

Skit i din sambo och lägg dig när du vill lite måste ju sambon förstå eller hur

• choklad

Jag går och lägger mig vid 22, somnar vid 22.30 och går upp 6.30. Då har jag fått de 8 timmar som jag mår bäst av att sova. Skulle aldrig få för mig att börja se en film kl 22! Om jag ska se film får jag dra igång den senast 21 om jag ska ha en chans att orka se klart den.

• Anonym (Trött)

Jag går o lägger mig 20-21 och somnar oftast före 21.30, då jag måste gå upp 5.30 eller 6.30.

Min sambo kommer oftast o lägger sig först 02-03 nångång, om han jobbar kvällsskift, vilket han ofta gör. Okej, jag kan sakna honom och sexet som blivit mer sällan (eftersom jag började sätta min hälsa först) men jg behöver sova tillräckligt!!

Har hört att kvinnor behöver mer sömn än män eftersom vi använder en större del av vår hjärna, låter kanske diskriminerande men jag har märkt att det kan stämma!

(Dessutom märker jag själv att hjärnan funkar bättre då jag sovit ordentligt, så de där men männen kan ju dels vara en "ond cirkel" ? För lite sömn -> enkelspårig tankar -> mindre sömn -> sämre förstånd ? etc...)

• Aiyana

Men herregud, du har väl rätt att gå och lägga dig när det passar dig. Vill han sitta uppe sent en vardagskväll och kolla på film så får han väl göra det själv. Du ska absolut inte anpassa dig efter honom. Det låter grymt egoistiskt från hans sida. Då har väl du lika stor rätt i så fall att bli förbannad på honom för att han inte lägger sig samtidigt som dig. Be honom göra det och kan han inte somna får han väl ta ett sömnpiller.

• Anonym (tvåa behövs)

Alltså, ni behöver ju ett sovrum.
    Eller hörlurar till sambon kanske?
    När en av oss här hemma vill lägga sig och den andre vill titta på film, använder filmtittaren hörlurar.
    Fast vi bor inte i en etta.
    Skulle du kunna sova medan han tittar på film om du slapp ljudet?

Jag är själv kvällsmänniska och skulle ha väldigt svårt att acceptera att min sambo ville att jag skulle lägga mig tillsammans med honom kl 22, då han ofta går och lägger sig. Då är jag jättepigg i åtminstone ett par timmar till.

Det måste vara jättejobbigt att leva två personer med olika dygnsrytm i en enrummare.

• vampyria2
    Anonym (ts) skrev 2015-09-16 11:18:03 följande:

Tack för input!
    Blev så förvånad när han tyckte att "Normalt folk kollar på film ihop och ingen hinner börja kolla på film innan 10 om man ska ha ett liv". Han började gorma om att annars får man ju bara kliva upp, jobba och gå och lägga sig, typ. Tydligen så har han gått och irriterat sig ett tag nu över att jag inte kunnat sova när han kollat på film mitt i natten (ofta till 1-tiden) + att jag aldrig orkar göra honom sällskap i tv-tittandet  så nu rann det väl över.. Kändes inte som att det var läge att ifrågasätta hans resonemang eftersom han var hemma från femtiden när han kom hem från jobbet, utan att göra något speciellt.. Gott om tid för filmtittande enligt mig. Men jag får väl slänga ut honom i köket i fortsättningen (1a med kök, så vi har inget sovrum - tyvärr)...

Okej men när du lägger dig måste han alltså stänga av TV då eller?
    JAg är själv väldigt kvällstrött så jag förstår att du behöver sova men samtidigt så är det kanske lite tjaskit att kräva att han inte heller tittar på TV efter kl 22, om han är vaken i flera timmar efter det så måste det vara vidrigt tråkigt att ha det så varje dag.
    Dax att flytta till större kanske?
  • Anonym (ts)
    vampyria2 skrev 2015-09-17 10:44:01 följande:
    Okej men när du lägger dig måste han alltså stänga av TV då eller?
    JAg är själv väldigt kvällstrött så jag förstår att du behöver sova men samtidigt så är det kanske lite tjaskit att kräva att han inte heller tittar på TV efter kl 22, om han är vaken i flera timmar efter det så måste det vara vidrigt tråkigt att ha det så varje dag.
    Dax att flytta till större kanske?
    Absolut inte. Det har hänt att jag bett honom att inte titta någon gång när jag haft något viktigt tidigt dagen efter..kanske 1 gång... men nej, generellt så ber jag honom aldrig att stänga av eller gå och lägga sig med mig. Han har aldrig behövt anpassa sig efter mig. Det han blir irriterad över är själva grejen att jag inte kan sova när det är ljud igång eller när tvn blinkar, men det kan jag ju inte rå för. Jag har sömnproblem så om jag inte somnar nästan direkt så kan det dröja många timmar innan jag somnar.

Apropå att vi borde flytta till större. Det är inte så att vi jublar över att bo i en 1a och aldrig har tänkt tanken att det skulle vara smidigt med större, men är det bostadsbrist så är det..
  • isolande
    Anonym (ts) skrev 2015-09-17 11:33:18 följande:
    Absolut inte. Det har hänt att jag bett honom att inte titta någon gång när jag haft något viktigt tidigt dagen efter..kanske 1 gång... men nej, generellt så ber jag honom aldrig att stänga av eller gå och lägga sig med mig. Han har aldrig behövt anpassa sig efter mig. Det han blir irriterad över är själva grejen att jag inte kan sova när det är ljud igång eller när tvn blinkar, men det kan jag ju inte rå för. Jag har sömnproblem så om jag inte somnar nästan direkt så kan det dröja många timmar innan jag somnar.

Apropå att vi borde flytta till större. Det är inte så att vi jublar över att bo i en 1a och aldrig har tänkt tanken att det skulle vara smidigt med större, men är det bostadsbrist så är det..
    Men ÅH, vad jag känner igen mig!

Bodde ihop med en kille som absolut var tvungen att somna till TVn, alltså i sängen med TV vid fotändan varenda jäkla kväll. Jag kan omöjligt somna med TV på. Hatar det. Ändå blev han sur VARJE gång jag sa att snäll, kan vi inte stänga av nu, jag kan inte sova. Det var så illa å att efter ett tag föreslog jag att vi skulle få somna på mitt sätt varannan kväll och med TV varannan kväll för att det skulle vara rättvist. Han blev helt jävla skogstokig!

Låter som ett banalt problem kanske, men i längden blir det ohållbart. Jag hade typ ångest för att behöva ligga i sängen med det där jävla blinkandet i timmar och aldrig få somna lugnt och skönt.....

Det tog slut kan jag säga.
Svar på tråden Onormalt att vilja gå och lägga sig kl 10?