• mnbv

Är han snål?

Vill bara veta hur vanligt det är med att man inte har en mikro, elvisp och mixer hemma i Sverige? Har nämligen en pojkvän som har råd med dessa prylar men vill ej införskaffa dom till vårt hem för att han tycker att sådant är onödigt. Jag har erbjudit mig att dela kostnaden eller betala allt själv men får fortfarande höra honom tjata om det. Det enda som finns hemma är knivar, rivjärn, potatisskalare, stekpanna och en kastrull som han dessutom fått från mig, förutom potatisskalaren då. Kan det vara så att det beror på hans uppväxt? Hemma hos hans familj har dom inte heller någon mikro och i deras sommarställe hade dom ingen elektricitet. Både han och hans familj tycker att det inte är viktigt med en mobiltelefon men dom bestämde sig för att köpa en tegelsten till telefon ändå.

Han klagar på att jag spenderar för mycket för sådana onödiga prylar som jag tycker är nödvändiga i ett hem. Han har ju alltid klarat sig på färdiglagad mat som risgrynsgröt eller pyttipanna. Varför ska man lägga pengar på köksapparater/redskap när man kan köpa färdig mat är hans motto.

Själv lägger han pengar på nya prylar tills hans intresse som han kunde ha köpt begagnat men så klagar han på att jag inte är sparsam när jag ville ha en mikro...

Vi båda är mellan 20-30 år.

Är det vanligt att det är så här? 

• Svar på tråden Är han snål?
  • LaLola
    Anonym (Y) skrev 2015-09-28 12:43:47 följande:

Se bara till att han ger fan i att använda grejerna!

För att?
  • LFF

Micro: Onödigt, vi köpte en när vi väntade barn för att den som var hemma lätt skulle kunna värma mat först till sig själv och sedan även till barnen.

Elvisp: Bekvämt men onödigt egentligen.

Mixer: Bekvämt men onödigt.

El på landet: Har jag vuxit upp utan hela somrarna, plus inget vatten inne. Vedspis, stearinljus, fotogenlampor klarar man sig långt på. 

Är han snål? Tveksamt. Ni har bara inte samma referenser till vad som behövs.

• Fiona M

Har man, som han, inget behov av grejerna så är det ju bara onödigt att köpa dem.

• Anonym (Nja)

Du har nog råkat få svar från folk som liknar din pojkvän tyvärr. Ingen jag känner lever så spartanskt. Jag skulle inte stå ut i en relation med någon som han, som missunnade mig så simpla saker. Och du kanske vill ha lite mer kvalitet på din mat än färdigköpt pytt?! Av hälsoskäl om inte annat. Det låter som han kommer från en sjukligt snål familj, i mina öron i alla fall. Och du, köp några fräscha grytor på ikea åtminstone, så att du kan laga potatis, sås och koka grönsaker till din stekta kött- eller fiskbit..! (Såklart ska du ha det andra du ville ha också)

• LFF
    Anonym (Nja) skrev 2015-09-28 13:42:02 följande:

Du har nog råkat få svar från folk som liknar din pojkvän tyvärr. Ingen jag känner lever så spartanskt. Jag skulle inte stå ut i en relation med någon som han, som missunnade mig så simpla saker. Och du kanske vill ha lite mer kvalitet på din mat än färdigköpt pytt?! Av hälsoskäl om inte annat. Det låter som han kommer från en sjukligt snål familj, i mina öron i alla fall. Och du, köp några fräscha grytor på ikea åtminstone, så att du kan laga potatis, sås och koka grönsaker till din stekta kött- eller fiskbit..! (Såklart ska du ha det andra du ville ha också)

Färdigköpt pytt och de saker som TS skriver om som nödvändiga har absolut inget som helst med varandra att göra. Sen är det självklart tragiskt att de köksattiraljer som pojkvännen nu har har han fått av TS och att han missunnar/tycker det är onödiga inköp hon vill göra samtidigt som han lägger pengar på annat "onödigt". Men man behöver inte en micro, en mixer eller en elvisp för att laga mat från grunden.
  • Anonym (Nja)

Nej men jag syftar på att det finns en stekpanna och EN kastrull... Visst är det inte livsnödvändigt med elvisp men åtminstone jag tycker det är jäkligt drygt att vispa grädde (och vissa andra saker) för hand.

LFF skrev 2015-09-28 13:47:18 följande:

Färdigköpt pytt och de saker som TS skriver om som nödvändiga har absolut inget som helst med varandra att göra. Sen är det självklart tragiskt att de köksattiraljer som pojkvännen nu har har han fått av TS och att han missunnar/tycker det är onödiga inköp hon vill göra samtidigt som han lägger pengar på annat "onödigt". Men man behöver inte en micro, en mixer eller en elvisp för att laga mat från grunden.

• LaLola
    Anonym (Nja) skrev 2015-09-28 13:54:02 följande:

Visst är det inte livsnödvändigt med elvisp men åtminstone jag tycker det är jäkligt drygt att vispa grädde (och vissa andra saker) för hand.

Fast det beror väl på hur ofta man gör sånt?
  • Vestra
    Anonym (C) skrev 2015-09-28 12:24:57 följande:

Låter ju inte som att han låter bli att skaffa dessa grejer för att han är snål utan för att han inte anser att han behöver dem. Varför ska man köpa något man inte har användning för bara för att?

Ja, inte snål, han ser det som onödigt bara.

Ts, köp det du vill ha till ert hem. Förstår verkligen inte problemet. Du har erbjudit dig att köpa dom. Måste du ha hans godkännande? 
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Anonym (Inte snål)

Din kille är inte snål, varför köpa saker som man inte behöver.
    Men om du behöver de sakerna så köp de. Jag skulle inte klara mig utan micro & elvisp, men mixer anser jag är onödigt.

Ni borde diskutera och komma överens om angående mat etc. Känns ju trist om din kille bara äter färdigmat & du vill laga mat från grunden. Vilken mat ska eventuella barn äta osv?

• Anonym (X)

Om killen inte är snål så är han efterbliven, det mest positiva man kan säga om att inte köpa mikro eller elvisp är dumsnålt. 

Sen undrar man ju vad det är för sorts människor som dras till tråden som som tycker att alla moderniteter senare än 1700-talet egentligen är onödiga...

Svar på tråden Är han snål?