• mnbv

Är han snål?

Vill bara veta hur vanligt det är med att man inte har en mikro, elvisp och mixer hemma i Sverige? Har nämligen en pojkvän som har råd med dessa prylar men vill ej införskaffa dom till vårt hem för att han tycker att sådant är onödigt. Jag har erbjudit mig att dela kostnaden eller betala allt själv men får fortfarande höra honom tjata om det. Det enda som finns hemma är knivar, rivjärn, potatisskalare, stekpanna och en kastrull som han dessutom fått från mig, förutom potatisskalaren då. Kan det vara så att det beror på hans uppväxt? Hemma hos hans familj har dom inte heller någon mikro och i deras sommarställe hade dom ingen elektricitet. Både han och hans familj tycker att det inte är viktigt med en mobiltelefon men dom bestämde sig för att köpa en tegelsten till telefon ändå.

Han klagar på att jag spenderar för mycket för sådana onödiga prylar som jag tycker är nödvändiga i ett hem. Han har ju alltid klarat sig på färdiglagad mat som risgrynsgröt eller pyttipanna. Varför ska man lägga pengar på köksapparater/redskap när man kan köpa färdig mat är hans motto.

Själv lägger han pengar på nya prylar tills hans intresse som han kunde ha köpt begagnat men så klagar han på att jag inte är sparsam när jag ville ha en mikro...

Vi båda är mellan 20-30 år.

Är det vanligt att det är så här? 

• Svar på tråden Är han snål?
  • Mandel

Får ni aldrig matrester över när ni lagar mat? Hur värmer ni dem?
    När jag som ung flyttade hemifrån hade jag först ingen micro och att stå med en kastrull på spisen och försöka värma potatis, sås och kött var inget vidare alls...

Bakar man eller gör tårtor/efterrätter är det smidigt med elvisp.

Är det blender eller stavmixer du menar?
    Stavmixer använder jag när jag gör soppor, broccolipuré och majonnäs. Nu gör jag inte soppa så ofta och det andra är inte flera gånger i veckan så det är inte helt nödvändigt att ha någon stavmixer. Finns förövrigt mixerstavar med visp till så kan man vispa med den istället för med elvisp.
    Har även en blender och den har vi nog inte använt på flera månader. Köpte den till maken för han är löjligt intresserad av att blanda drinkar.
    Har gjort smoothies någon gång och även mixat linfrön till mjöl i den, men den är nog den maskin som används minst i detta hushåll.

Känner du att du vill ha dessa saker och att det skulle underlätta ditt liv eller att du skulle bli glad av att ha dem så köp dem!
    Jag ber inte maken om lov eller att han ska vara med och betala för saker som jag anser att vi - jag, behöver i hushållet.
    Majonnäsgörandet är mitt intresse alltså är det i mitt intresse jag har införskaffat en mixerstav.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • ad hoc

Undra hur mitt liv skulle se ut utan micro...? Det skulle inte fungera!
    Så ja, jag har absolut en micro! Har även en elvisp (används inte ofta) men ingen mixer. Dock har jag en matberedare och en juicepress (råsaftscentrifug?). 

• HäckHäxan
    mnbv skrev 2015-09-28 11:17:11 följande:

Vill bara veta hur vanligt det är med att man inte har en mikro, elvisp och mixer hemma i Sverige? Har nämligen en pojkvän som har råd med dessa prylar men vill ej införskaffa dom till vårt hem för att han tycker att sådant är onödigt. Jag har erbjudit mig att dela kostnaden eller betala allt själv men får fortfarande höra honom tjata om det. Det enda som finns hemma är knivar, rivjärn, potatisskalare, stekpanna och en kastrull som han dessutom fått från mig, förutom potatisskalaren då. Kan det vara så att det beror på hans uppväxt? Hemma hos hans familj har dom inte heller någon mikro och i deras sommarställe hade dom ingen elektricitet. Både han och hans familj tycker att det inte är viktigt med en mobiltelefon men dom bestämde sig för att köpa en tegelsten till telefon ändå.

Han klagar på att jag spenderar för mycket för sådana onödiga prylar som jag tycker är nödvändiga i ett hem. Han har ju alltid klarat sig på färdiglagad mat som risgrynsgröt eller pyttipanna. Varför ska man lägga pengar på köksapparater/redskap när man kan köpa färdig mat är hans motto.

Själv lägger han pengar på nya prylar tills hans intresse som han kunde ha köpt begagnat men så klagar han på att jag inte är sparsam när jag ville ha en mikro...

Lagar man inte mat särskilt ofta alternativt lever på utemat jämt så ja då är det nog rätt vanligt att inte anse sig behöva de där sakerna alls. Vad skall han med dem till, de kommer bara samla damm i något skåp och kosta pengar han kunde lägga på annat. Jag hade gjort likadant.

Är ni sambo? Om inte så varför i helvete bryr du dig om vad han har och inte har hemma? Hans hem är väl ändå inte ditt problem eller ansvar alls, låt karln ha sitt hem som han vill tänker jag.

Visst om ni gjort någon deal att laga mat tillsammans när ni umgås hos honom. Men det behövs ingen micro för att laga mat och ingen elvisp heller. Vill han ingen ha så får han väl vispa vad ni nu skall ha vispat för hand.

Tycker du själv att det är logiskt och vettigt att köpa på sig en massa saker som man inte använder alls?
  • Anonym (köp)

Det där är ju inte direkt nödvändiga prylar. Dom ersätter ju bara manuellt arbete, inget du inte kan göra ändå. Tina mat går göra i ugn och på spis. Och vispa går alldeles utmärkt för hand. Och en mixer? Gör man väl typ bara smoothies i?

Men ja, är man lat och bekväm som jag så vill man ändå ha det. Så jag förstår dig. Hakade upp mig på ordet nödvändigt bara!

Förstår inte varför du inte bara köper det själv? Måste du ha tillåtelse?

• sextiotalist
    Mandel skrev 2015-09-30 06:38:48 följande:

Får ni aldrig matrester över när ni lagar mat? Hur värmer ni dem?
    När jag som ung flyttade hemifrån hade jag först ingen micro och att stå med en kastrull på spisen och försöka värma potatis, sås och kött var inget vidare alls...

Bakar man eller gör tårtor/efterrätter är det smidigt med elvisp.

Är det blender eller stavmixer du menar?
    Stavmixer använder jag när jag gör soppor, broccolipuré och majonnäs. Nu gör jag inte soppa så ofta och det andra är inte flera gånger i veckan så det är inte helt nödvändigt att ha någon stavmixer. Finns förövrigt mixerstavar med visp till så kan man vispa med den istället för med elvisp.
    Har även en blender och den har vi nog inte använt på flera månader. Köpte den till maken för han är löjligt intresserad av att blanda drinkar.
    Har gjort smoothies någon gång och även mixat linfrön till mjöl i den, men den är nog den maskin som används minst i detta hushåll.

Känner du att du vill ha dessa saker och att det skulle underlätta ditt liv eller att du skulle bli glad av att ha dem så köp dem!
    Jag ber inte maken om lov eller att han ska vara med och betala för saker som jag anser att vi - jag, behöver i hushållet.
    Majonnäsgörandet är mitt intresse alltså är det i mitt intresse jag har införskaffat en mixerstav.

Innan micron så fanns det lådor som man kunde värma maten i ugnen med. Jag växte upp innan micron kom och köpte nog min första Micro när jag var drygt 30 och det gick bra.
    Köttet och potatisen stekte man och såsen värmde man i en kastrull och självklart gjorde man inte matlådor (som man kan värma i micron) utan hade resterna separat, som man hade förr.

Jag håller dock med att självklart ska man köpa detta som man vill.
  • sextiotalist
    Anonym (Nja) skrev 2015-09-28 13:42:02 följande:

Du har nog råkat få svar från folk som liknar din pojkvän tyvärr. Ingen jag känner lever så spartanskt. Jag skulle inte stå ut i en relation med någon som han, som missunnade mig så simpla saker. Och du kanske vill ha lite mer kvalitet på din mat än färdigköpt pytt?! Av hälsoskäl om inte annat. Det låter som han kommer från en sjukligt snål familj, i mina öron i alla fall. Och du, köp några fräscha grytor på ikea åtminstone, så att du kan laga potatis, sås och koka grönsaker till din stekta kött- eller fiskbit..! (Såklart ska du ha det andra du ville ha också)

Spartanskt, jag skulle nog säga att under mitt singelliv, så hade jag inte mycket nytta av sådant. Jag lagade ändå mat. Men jag hade matberedare och elvisp, men de användes ytterst sällan, de stod mest och samlade damm.
    Det har inte det minsta med snålhet att göra. Ts kille har ju andra prioriteringar än hushållsprylar.
    Jag vet flera som fortfarande inte har el i sina torp och inte heller rinnande vatten. Att dra in el och vatten är inte gratis och har man inget större behov av det så varför dra på sig den kostnaden. Mycket går att lösa med enkla batterier, så förresten månlandningen på TV, drivet av ett batteri.
    Det verkar vara rätt vanligt att man drar till med snålkortet när andra har helt andra prioriteringar än sina egna.
  • Anonym (Men)

Först när jag fick barn som jag kände att det blev praktiskt att ha hushållsapparater. Vet att det varit liknande för vänner. Tog lång tid innan de köpte ex Micro.

• Anonym (J)

"Erbjudit mig att dela kostnaderna"?! Tycker det är du som är snål, det är väl självklart att man delar kostnaderna för det gemensamma hemmet. Och om det bara är du som ska använda det borde du betala det själv snålis.
  • Åsa
    Bergskristall skrev 2015-09-28 23:21:09 följande:

Klart det är vanligt att någon som äter bara pytt och gröt inte behövt en elvisp och därför inte köpt någon. Jag har fått köpa in alla såna där grejer till varje pojkvän innan det går att servera potatismos, rivna morötter, gräddesserter och annat gott.

Förlåt men vilken elektrisk pryl behövs för att göra potatismos?
  • Dixie

Vill bara veta hur vanligt det är med att man inte har en mikro, elvisp och mixer hemma i Sverige? 

Har man inget behov av en mikro, elvisp eller mixer så är det ju ganska kloka att man inte köper det - finns ju ingen anledningen att köpa en massa saker som man inte använder! 

Min svärmor har ingen mikro - och min bror har säkert ingen elvisp/mixer - tror inte han hade vetat vad han ska ha den till
  • sextiotalist
    Åsa skrev 2015-09-30 12:04:23 följande:
    Förlåt men vilken elektrisk pryl behövs för att göra potatismos?
    Och rivna morötter. Det finns rivjärn och mos kan man fixa med manuell visp eller en potatisstöt
  • Dixie
    Bergskristall skrev 2015-09-28 23:21:09 följande:

Jag har fått köpa in alla såna där grejer till varje pojkvän innan det går att servera potatismos, rivna morötter, gräddesserter och annat gott.

Varför går du och köper in saker till dina pojkvänners hem!? är det inte enklare att du bjuder på mat hemma i dit eget välfyllda kök!? 
  • Åsa

Mikro har vi. tycker den är praktisk men använder nästan bara till uppvärmning. Skulle klara mgi utan den utan större problem och har flera vänner som struntat i ny mikro när den gamla gått sönder. Elvisp har vi men använder inte ofta. De få gånger jag vispar grädde eller slänger ihop en kaka tar jag oftast fram vanlig (hand-) visp. Har kaffebryggare men den står i ett skåp. Brygger i cafébryggare eller med tratt; mycket bättre smak. Vi äger en elektrisk juicepress men enbart för att vi fått den i present; minns inte att den använts någon gång. Äger mixer och den var kul några veckor när den var ny, sedan har den stått där.

Vad jag verkligen gillar i elväg är vattenkokare. Använder den både för dryck och för att koka upp "grytvatten". Har en hushållsassistent som åker fram vid ev bak med jäsdeg som är rätt bra också.

Så vad gäller brist på elektriska hushållsleksaker ser jag inget märkligt med pojkvännen ifråga. Däremot verkar han ju inte laga mat vilket väl gör jämförelse med hem där man gör det mindre relevant. Kommunikationen när ni har olika åsikter verkar inte vara riktigt på topp dock.

• Smulu

TS, nog vore det gott med lite gräddtårta i helgen?

3 dl grädde vispar väl sambon lätt?

• Aniiee
    Smulu skrev 2015-09-30 12:52:30 följande:

TS, nog vore det gott med lite gräddtårta i helgen?

3 dl grädde vispar väl sambon lätt?

Varför skulle han INTE göra det? Frågar den (jag) som tycker det är onödigt jobbigt att dra fram en elvisp eller en matberedare för att göra något man gör för hand på 10 minuter.....
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • MEE83

Micron använder jag i princip aldrig, hade vi inte haft en vattenvärmare kanske jag hade använt den om jag skulle värma vatten för en kopp med påste(vilket i sig är rätt så B). Samma sak när det gäller välling till exempel. 

Det är en för mig i stort sett värdelös köksattiralj. 

Svar på tråden Är han snål?