• mnbv

Är han snål?

Vill bara veta hur vanligt det är med att man inte har en mikro, elvisp och mixer hemma i Sverige? Har nämligen en pojkvän som har råd med dessa prylar men vill ej införskaffa dom till vårt hem för att han tycker att sådant är onödigt. Jag har erbjudit mig att dela kostnaden eller betala allt själv men får fortfarande höra honom tjata om det. Det enda som finns hemma är knivar, rivjärn, potatisskalare, stekpanna och en kastrull som han dessutom fått från mig, förutom potatisskalaren då. Kan det vara så att det beror på hans uppväxt? Hemma hos hans familj har dom inte heller någon mikro och i deras sommarställe hade dom ingen elektricitet. Både han och hans familj tycker att det inte är viktigt med en mobiltelefon men dom bestämde sig för att köpa en tegelsten till telefon ändå.

Han klagar på att jag spenderar för mycket för sådana onödiga prylar som jag tycker är nödvändiga i ett hem. Han har ju alltid klarat sig på färdiglagad mat som risgrynsgröt eller pyttipanna. Varför ska man lägga pengar på köksapparater/redskap när man kan köpa färdig mat är hans motto.

Själv lägger han pengar på nya prylar tills hans intresse som han kunde ha köpt begagnat men så klagar han på att jag inte är sparsam när jag ville ha en mikro...

Vi båda är mellan 20-30 år.

Är det vanligt att det är så här? 

• Svar på tråden Är han snål?
  • Bergskristall

Klart det är vanligt att någon som äter bara pytt och gröt inte behövt en elvisp och därför inte köpt någon. Jag har fått köpa in alla såna där grejer till varje pojkvän innan det går att servera potatismos, rivna morötter, gräddesserter och annat gott.

Jag tror det är att han inte behövt grejerna, inte att han varit för snål för att köpa dem. Och han fattar väl fortfarande inte vitsen, så när du tar upp det tycker han såklart det är "onödiga" pengar.

Gå och köp dem själv eller beordra honom att gå och köpa. Eller säg "älskling jag vill laga det här till dig och då behövs...(mixer, elvisp etc).

• Rakad Apa

Det är klart att dessa ting inte är nödvändigt för att ha ett fungerande hem, men det underlättar ju vardagen såpass mycket att jag inte skulle vela vara utan sånt. I och med att han verkar bakom flötet och saknar förmåga och intresse att laga mat själv så är det ju inte så konstigt att han inte förstår detta.

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • MEE83

Han behöver ju inte prylarna så det är väl ett rationellt beslut att inte lägga pengar på det. 

Och man behöver ju egentligen inte något av det du listar, det är inte nödvändigheter, det är snarare bekvämlighetsartiklar. Man slipper handvispa, man slipper värma saker på spisen eller i ugnen, etc. 

Man behöver inte heller köpa färdiglagad mat om man har det mest rudimentära, typ 1 kastrull, 1 stekpanna, möjligtvis också 1 gryta, plus kökskniv, stekspade, potatisskalare, dl mått, skärbräda, något att brygga/koka kaffe i(om man dricker kaffe), lite bestick, ett par tallrikar, glas och muggar. Har man det har man i princip det man behöver för att laga middag hemma. 

Onödigt skit och kapitalförstörelse brukade jag kalla allt sådant när jag var var i övre tonåren, men jag fick ändå drösvis med det, så jag hade rätt mycket av det mesta när jag flyttade hemifrån, fick även mer "onödigt skit" från släktingar här i stan med "flyttgröten". Men jag använde ju knappt något av det.

Det jag använde var i princip det mest rudimentära, resten stod snyggt och oanvänt i köksskåpen. Jag bodde dock inte själv de två första åren, delade lägenhet, så en del av prylarna användes av min roomie, till exempel kaffebryggaren. 

• Lavish

Det har väl inte han med att göra om du vill köpa dessa saker för att använda när du lagar mat. Jag tycker snarare att han verkar ha ett skumt kontrollbehov om han inte "tillåter" det. Att han inte vill köpa dem själv om han tycker att risgrynsgröt från korv är det bästa man kan äta varje dag, alla dagar, så är det ju logiskt att han inte behöver någon mixer. 

• Anonym (lådan)
    mnbv skrev 2015-09-28 11:17:11 följande:

Vill bara veta hur vanligt det är med att man inte har en mikro, elvisp och mixer hemma i Sverige? Har nämligen en pojkvän som har råd med dessa prylar men vill ej införskaffa dom till vårt hem för att han tycker att sådant är onödigt. Jag har erbjudit mig att dela kostnaden eller betala allt själv men får fortfarande höra honom tjata om det. Det enda som finns hemma är knivar, rivjärn, potatisskalare, stekpanna och en kastrull som han dessutom fått från mig, förutom potatisskalaren då. Kan det vara så att det beror på hans uppväxt? Hemma hos hans familj har dom inte heller någon mikro och i deras sommarställe hade dom ingen elektricitet. Både han och hans familj tycker att det inte är viktigt med en mobiltelefon men dom bestämde sig för att köpa en tegelsten till telefon ändå.

Han klagar på att jag spenderar för mycket för sådana onödiga prylar som jag tycker är nödvändiga i ett hem. Han har ju alltid klarat sig på färdiglagad mat som risgrynsgröt eller pyttipanna. Varför ska man lägga pengar på köksapparater/redskap när man kan köpa färdig mat är hans motto.

Själv lägger han pengar på nya prylar tills hans intresse som han kunde ha köpt begagnat men så klagar han på att jag inte är sparsam när jag ville ha en mikro...

Vi båda är mellan 20-30 år.

Är det vanligt att det är så här? 

Är han bohem eller vad?
  • Anonym (KanFörståHonom)
    Anonym (Nja) skrev 2015-09-28 13:54:02 följande:

Nej men jag syftar på att det finns en stekpanna och EN kastrull... Visst är det inte livsnödvändigt med elvisp men åtminstone jag tycker det är jäkligt drygt att vispa grädde (och vissa andra saker) för hand.

Jag har grejerna och det är helt och hållet onödiga. Mixern har jag använt 2 gånger, vispen aldrig (finns grädde på burk). Mikron använder sambon när han poppar popcorn. Det jag använder mest är grillen. 

Men TS tycker jag ska köpa grejerna själv av egna pengar om hon nu anser att hon behöver dem. Det är ingen ide att tvinga någon till att "ha behov" av något han bevisligen inte har. 

Stuga utan el och vatten är inte alls ovanlig på vissa ställen i Sverige och i Norge,
  • Alessia

Han lever kanske kvar i en annan tidsålder - sina mor-och farföräldrars.

• Tom Araya
    Rakad Apa skrev 2015-09-29 00:42:24 följande:

Det är klart att dessa ting inte är nödvändigt för att ha ett fungerande hem, men det underlättar ju vardagen såpass mycket att jag inte skulle vela vara utan sånt. I och med att han verkar bakom flötet och saknar förmåga och intresse att laga mat själv så är det ju inte så konstigt att han inte förstår detta.

Bästa inlägget hittills!
  • Tom Araya

Köp grejerna själv, han kan väl inte hindra dig!?

Förhoppningsvis ser han väl fördelarna med dem så småningom.

Svar på tråden Är han snål?