• mnbv

Är han snål?

Vill bara veta hur vanligt det är med att man inte har en mikro, elvisp och mixer hemma i Sverige? Har nämligen en pojkvän som har råd med dessa prylar men vill ej införskaffa dom till vårt hem för att han tycker att sådant är onödigt. Jag har erbjudit mig att dela kostnaden eller betala allt själv men får fortfarande höra honom tjata om det. Det enda som finns hemma är knivar, rivjärn, potatisskalare, stekpanna och en kastrull som han dessutom fått från mig, förutom potatisskalaren då. Kan det vara så att det beror på hans uppväxt? Hemma hos hans familj har dom inte heller någon mikro och i deras sommarställe hade dom ingen elektricitet. Både han och hans familj tycker att det inte är viktigt med en mobiltelefon men dom bestämde sig för att köpa en tegelsten till telefon ändå.

Han klagar på att jag spenderar för mycket för sådana onödiga prylar som jag tycker är nödvändiga i ett hem. Han har ju alltid klarat sig på färdiglagad mat som risgrynsgröt eller pyttipanna. Varför ska man lägga pengar på köksapparater/redskap när man kan köpa färdig mat är hans motto.

Själv lägger han pengar på nya prylar tills hans intresse som han kunde ha köpt begagnat men så klagar han på att jag inte är sparsam när jag ville ha en mikro...

Vi båda är mellan 20-30 år.

Är det vanligt att det är så här? 

• Svar på tråden Är han snål?
  • Anna74a

Nej det är inte normalt att vara så snål.
    Det är ju inga dyra saker du vill köpa in heller och de är nödvändiga.
    Säg ifrån och gå och köp!

• LaLola
    mnbv skrev 2015-09-28 11:17:11 följande:

Vill bara veta hur vanligt det är med att man inte har en mikro, elvisp och mixer hemma i Sverige? Har nämligen en pojkvän som har råd med dessa prylar men vill ej införskaffa dom till vårt hem för att han tycker att sådant är onödigt. Jag har erbjudit mig att dela kostnaden eller betala allt själv men får fortfarande höra honom tjata om det. Det enda som finns hemma är knivar, rivjärn, potatisskalare, stekpanna och en kastrull som han dessutom fått från mig, förutom potatisskalaren då. Kan det vara så att det beror på hans uppväxt? Hemma hos hans familj har dom inte heller någon mikro och i deras sommarställe hade dom ingen elektricitet. Både han och hans familj tycker att det inte är viktigt med en mobiltelefon men dom bestämde sig för att köpa en tegelsten till telefon ändå.

Han klagar på att jag spenderar för mycket för sådana onödiga prylar som jag tycker är nödvändiga i ett hem. Han har ju alltid klarat sig på färdiglagad mat som risgrynsgröt eller pyttipanna. Varför ska man lägga pengar på köksapparater/redskap när man kan köpa färdig mat är hans motto.

Själv lägger han pengar på nya prylar tills hans intresse som han kunde ha köpt begagnat men så klagar han på att jag inte är sparsam när jag ville ha en mikro...

Vi båda är mellan 20-30 år.

Är det vanligt att det är så här? 

Det är ju rätt onödigt egentligen. Visst, grejerna underlättar men mat kan man ju laga ändå. Det enda jag gör i micron är att tina o värma mat o det kan man ju göra på andra sätt. Elvispen använder jag max en gång i månaden när jag ska vispa grädde o mixer...nä det äger jag ingen ens (vad ska jag göra med en sån liksom?).
  • annananonym

Jag har varit utan alla saker du nämner i ts och klarat mig hur bra som helst. Nu har jag allt det du nämner då jag tillfälligt bor hos min sambo.

Men ser ingen anleding till att ha en mixer, micro är ganska bra ibland, elvisp använder jag max ett par ggr per år.

• sextiotalist

Ni har olika prioriteringar helt enkelt.

• Anonym (C)

Låter ju inte som att han låter bli att skaffa dessa grejer för att han är snål utan för att han inte anser att han behöver dem. Varför ska man köpa något man inte har användning för bara för att?

• Jemp

Jag tycker inte han låter snål utan som att han inte ser någon nytta med sakerna.

Om ni bor ihop bör det ju dock vara fritt fram för dig att skaffa och att laga mat från grunden tycker jag.

• Anonym (X)
    Anonym (C) skrev 2015-09-28 12:24:57 följande:

Låter ju inte som att han låter bli att skaffa dessa grejer för att han är snål utan för att han inte anser att han behöver dem. Varför ska man köpa något man inte har användning för bara för att?

Hans sambo behöver ju mikro. Sen köper han ju tydligen en massa andra dyra prylar...
  • Anonym (Y)

Gå och köp dem för egna pengar! Se bara till att han ger fan i att använda grejerna!

• Fia 28
    Anonym (C) skrev 2015-09-28 12:24:57 följande:

Precis vad jag tänkte skriva.
Svar på tråden Är han snål?