Junibebisar 2016
Ja eller hur!
Ja eller hur!
Ja det är klurigt det där med amning tills allt funkar.
Här börjar det hända grejer! Starka värkar i 2 timmar så hoppas det fortsätter och förhoppningsvis är min bebis här snart.
Nu va det över:) min lille pojk ligger på mitt bröst just nu och är nöjd. Värkarna startade ca 20.00, åkte in till fl 24 00 och va öppen 4 cm.
Han kom till världen 5.36
När den jobbiga biten är över är man glad att ha sina små... men fy vad det gör ont att amma!! Han är 1 dag gammal och redan gett mig såriga bröstet.
Så det är inte bara jag som funderat i de banorna?! Ibland undrar man om de får i sig nånting eftersom maten bara verkar rinna igenom. Favoriten är när man bytt en bajsblöja för att byta nästa precis när man klätt på henne igen....
Ja, det känns väldigt bekant...
Imorgon kommer BVC på hembesök. Ska bli skönt för jag får ingen ordning på amningen. Dels gör det ont (ena bröstvårtan har spruckit, ajajaj!) och så krånglar hon så mycket. Bara släpper och skriker och blir mer och mer frustrerad. Funderar på om det kommer för mycket mjölk på en gång (det droppar ordentligt innan hon ens sugit tag) och att det gör att hon inte vill börja suga. Fast ibland suger hon bra ett par minuter, sen släpper hon och skriker. Så jobbigt att inte veta vad som är fel!
Tipsar er om amningsnapp, hade gett upp amningen om det inte vore för nappen (sitter som ett silikonskydd över bröstvårtan). Fick jättesåriga bröstvårtor, jag grät, bebis skrek och släppte hela tiden, fick inte ett bra tag. Lillan är 3 veckor nu och vi ammar utan nappen, såren har fått läka i fred, inga nya har uppkommit och bebisen har lärt sig att ta ett stort grepp.
Finns att köpa på Apoteket i 3 olika storlekar!
I lördags 2/7 kl 21.39 föddes äntligen vår lille Alice, 6 dagar över tiden. Mekfärgat fostervatten började sippra vid 7tiden på morgonen och sammandragningar, åkte in och sattes igång med dropp vid lunchtid. Livet kan inte bli bättre! :)
Ja prova, den som kommit på nappen borde få nån form av pris! Jag använde nappen vid alla amningstillfällen i en vecka ungefär, tills såren läkt helt. Då började jag att vänja av vid nappen. Fick tips av vår BVC sköterska att påbörja amningen med napp sen avbryta och ta bort den. Funkade jättebra för då fortsatte bebisen med bra grepp utan napp! Så gjorde vi så några dagar tills både lillan och brösten vant sig, sen slutade vi helt. Har en vän som använde nappen i ca en månad och en i över ett år så man kan nog göra lite som man vill och vad som funkar för en själv :)
Kan också tipsa om multi-mam kompresser, är supersköna för de svalkar jätteskönt och lindrar smärtan från såren!
Jag tycker att min bröstvårta blir alldeles klämd av amningsnappen fast jag köpte största storleken. Har testat två gånger och tycker att det gör lika ont. Vet inte om jag gör fel, men tycker inte det finns så många sätt att göra fel på...