• Gweny

Junibebisar 2016

Spännande följa er andra, hoppas det kommer igång riktigt för er som känner av!

Själva så är nu vår lilla tjej, som heter Ofelia, 1 vecka idag och det går bra med amningen och hon är så snäll & go.

• Gweny
    Susanna86 skrev 2016-06-07 10:06:26 följande:

Nu börjar det närma sig, V.38+3 idag och OM inget händer före Onsdag 15/6 så har jag en bedömningstid på spec.mvc och blir igångsatt antingen då den 15:e eller de  16:e, BF är egentligen den 17:e. Detta pga en stor bebis som beräknas väga mellan 4-4,5 kg vid beräknat.

Sedan jag fick detta datum så har allt känts rätt okej, jag har kunnat leva med den tufa foglossningen, alla förvärkar, molvärk och problemen att andas. Men idag är det som att allt bara briser, jag gråter ochh känner att jag inte orkar mera. Jag är totalt slut på! Jag har som en träningsvärk långt ner i magen, och en hel del sammandragningar, träningsvärken är ny för mig, vad kan det bero på?

Jag har två barn sedan tidigare och har aldrig någonsin haft minsta lilla rädsla för förlossningen, vilket jag heller inte haft denna graviditet, men idag börjar jag känna en oro i kroppen inför den eventuella igångsättningen, någon som har erfarenheter att dela med sig av?

Enligt läkaren så har tappen kortats från 4,5-2 cm, den är centralt riktad och väldigt mjuk, men jag är inte öppen nåogt, så någon som har blivit igångsatt med ungefär de förutsättningarna, hur gick det?

Uch jobbigt för dig! Jag har 2 sen innan med. Var också nervös inför igångsättning, då man hört att antingen går det fort eller väldigt snabbt...

Jag fick som en slags "tampong" med hormoner 13:30, som skulle sätta igång det. Kunde dock ta flera timmar. Ingenting hände bara lite småkänningar, men dem ville ändå vänta.

Vi slappade, såg på tv. Sen 00:15 la vi oss och sov på vårt förlossningsrum. En timme senare, 01:15 vaknade jag av starkare värkar i magen, som kom tätt. Var 3 cm öppen. Sen fortsatte det mer intensivt utan pauser... hade lustgas & krystvärkarna gick fort när dem sen kom och 03:28 var hon född. Var lite paff av att det kom så pang på, men skönt ändå att det gick fort. Behövde bara sy 2 stygn och mådde bra efteråt.
  • Gweny
    valpis85 skrev 2016-06-12 09:23:53 följande:

Nu gick slemproppen med blod och jag har lätt mensvärk. hoppas hoppas. för visst är det så att om blod är inblandat så är det på G?

Så började mina två första förlossningar..kom igång några timmar efter.
  • Gweny
    annieh897 skrev 2016-06-14 14:07:56 följande:

Hur har ni som är ogifta tänkt göra med efternamn? Vi har tänkt att barnet ska ha pappans efternamn även om det är vanligare än mitt, eftersom vi har tänkt gifta oss i framtiden och då kommer jag lägga till hans efternamn, antingen som mellannamn eller behålla mitt nuvarande efternamn som mellannamn. Först tänkte jag att det blir för krångligt att barnet har mitt efternamn som mellannamn och pappans som efternamn... Men om jag ändå ska behålla mitt lite ovanligare efternamn kanske det inte är en så dum idé ändå. Hur tänker ni?

Vi tar hans efternamn. Är så ovanligt och har mitt som mellannamn, ifall hon skulle vilja använda det.

Jag kommer ta hans sen när vi gifter oss.
  • Gweny
    bryrmiginte skrev 2016-06-14 22:45:08 följande:

Mitt blodtryck steg för varje dag sista 2 veckorna så bm skickade mig en bedömningsmottagning, där hade jag även fått +1 protein i urinen så dom tyckte de va bäst att starta förlossningen :)

Mitt bt steg rejält med, dock syntes inget i urinen, förrän sista besöket, hade då +4, så skickades in och fick igångsättning.
  • Gweny
    bryrmiginte skrev 2016-06-14 18:32:31 följande:

Fick min lilla flicka med igångsättning i onsdags på bf-3 :)

Grattis såklart med.
  • Gweny
    Millemupp skrev 2016-06-14 20:21:28 följande:

Grattis!! Gick förlossningen bra? Hur kändes värkarna i och med igångsättningen?

För mig så hände inget på några timmar, så vi tog det lugnt. Sen när det väl drog igång var det väldigt intensivt & snabbt utan pauser. Tog 1,5 h sen var hon född. Dock min 3e.
  • Gweny

När jag fick mitt 1a barn för 12 år sen så gick jag över 18 dagar! Hon kom på lördagen, igångsättning var tänkt på mån/tis sen.

Hann med 2 överburnskontroller. Det kom igång av sig själv till slut.

Som tur är verkar man inte få gå över såå länge längre.

Svar på tråden Junibebisar 2016