Inlägg från: frucgsvensson |Visa alla inlägg
  • frucgsvensson

Junibebisar 2016

rpl skrev 2016-04-10 17:23:32 följande:

Jag är inte pollenallergisk men har haft problem med nässelutslag under graviditeten. Läkarna här skrev först ut tavegyl då det är det enda beprövade läkemedlet som fått godkänt. Dessvärre är det restnoterat i hela landet och efter att ha ringt till ALLA apotekskedjor i landet samt återförsäljaren i Sverige fick jag svar att de inte kommer komma in igen. Läkarna skrev då ut Loratadin till mig med viss restriktion då det inte finns några kända fall av missbildning men inte heller tillräckligt med forskning på något annat läkemedel. Äter det ibland men inte hela tiden. 

Jag lyckades iaf få tag på ett av de sista förpackningarna Tavegyl i landet, efter att som sagt ringt runt över allt, så om du är väldigt nojig och vill vara säker kan du få ett par kartor av mig då jag själv inte äter dem längre. 

Oj, okej. Tack snälla för omtanken, men jag tror att jag kör med nässpray och ögondroppar till jag fått svar av min läkare (inte ringt upp än).
  • frucgsvensson

Apropå skötväska. Vad pular man ner i en sån egentligen förutom blöjor, ombyte och våtservetter typ? Har sett att vissa tar med egna bytunderlägg inför blöjbyte t.ex?

• frucgsvensson
    Liinaa91 skrev 2016-04-22 14:10:54 följande:

Har kollat i hm kappahl lindex tillomed zara men inget tilltalar :)

Gillar du INTE Newbie-serien på kappahl?! Den är ju sååå mysig och fin tycker jag! :)

Du kanske gillar mer färg och mönster? Polarn och pyret har ju sånna kläder.
  • frucgsvensson
    Liinaa91 skrev 2016-04-23 11:34:06 följande:

Jo som är jätte söta men finns inte mycket att välja på.. speciellt inte till pojkar

Jag ska få en pojke och tycker jag har hittat mycket där. Det beror väl förstås vad man gillar såklart.
  • frucgsvensson
    Bibi84 skrev 2016-05-03 12:02:29 följande:

Hur klarar är ni med allt? Kanske har frågat det tidigare. Men någon som harpackat väska, fixat sängen och vagnen?

Har inte packat väskan, men undrar om jag inte ska göra det snart. :) men annars är allt ok, väskan går ju fort att göra klar när man känner att det är på g. :)

Vi har precis tvättar kläder, håller på tvättar sängkläderna nu. Spjälsängen är monterad och står i ett annat rum så länge till vi ska bädda osv. (Måste man tvätta spjälskyddet också förresten?).

Vagnen ska vi hämta idag.

Har funderat på det här med väskan till BB. Jag vill ju ha mina gravidmjukisar med mig som jag använder dagligen hemma så dom kan jag ju inte packa ner.

Necessär med hygienartiklar osv tänkte jag att man kan haffa då det är dags. Så är väl bara några tröjor och trosor man kan packa ner för min del nu. AmningsBHar har jag inte köpt några än, har som mjuka toppar som jag tänkte köra med i början.

Sen rekommenderar ju folk att man ska köpa med sig nått snacks och drickbart. Hinner man det påväg till förlossningen tro eller ska man bunkra upp innan?

Lillens väska tänkte jag packa här i dagarna.

Är i v. 36
  • frucgsvensson
    ostpaj skrev 2016-05-07 20:54:59 följande:

Ni som vart med om att de väger bebisen, eller uppskattar vikten iaf, varför görs det? När? Hur? Aldrig vart med om...

Görs oftast på tillväxtultraljuden som vissa får göra pga olika anledningar :)
  • frucgsvensson
    Lutetzia skrev 2016-05-23 15:22:31 följande:

35+0 i morgon och var hos BM i dag. Allt såg bara bra ut! Bebisen var nu fixerad. Jag är inte förvånad eftersom jag verkligen känt en förändring den senaste veckan. Ett starkare tryck i nedre delen av magen + sämre matsmältning + att jag jämnt känner mig kissnödig. 

Har fixat det mesta inför ankomsten. I alla fall av de stora grejerna som vagn, spjälsäng, amningskudde, babynest, skötbord osv. Dock har jag inte packat BB-väskan än och inte hellre börjat tvätta bebiskläder. Mest stressad är jag dock över att jag inte hunnit fundera på förlossningsplan. Har ni någon sådan? Hur ska man veta hur man vill ha det? Jag menar, det är ju mitt första barn.

Förlossningsplan gick jag igenom med min BM i v.37, så det kommer säkert för din del också. Jag tror att oavsett om man är förstföderska eller inte (jag är också det), så går det ju inte att veta att det kommer bli så som man "bestämt". Huvudsaken de vet vad man är öppen för för bedövning, och andra viktiga saker som om man helst inte vill ha studenter osv i rummet. Sen kan man ju ändra sig helt och hållet då man är smärtpåverkad osv.
  • frucgsvensson
    annieh897 skrev 2016-05-26 18:32:38 följande:

Har känt lite "mensvärk" inatt och under dagen. Inte så starkt men känner i alla fall nånting till skillnad från förut. Min kropp är tyngre än nånsin och foglossningen är jättebesvärlig, så kroppsligt är jag sååå redo att föda. Men mentalt, jag vet inte... Längtar efter bebisen, samtidigt känns det så läskigt! Både förlossning men mest att bli mamma. Herregud, är jag redo? Lite jobbig känsla, jag har trots allt längtat efter barn i många år. Nån mer som känner så?

Känner exakt samma! Galet redo fysiskt, men inte riktigt mentalt. Är du också förstföderska? Kan vara det kanske, man har ju ingen aning om hur det är att ha ett barn. Alla rutiner och allting ändras ju och det blir nya som ska anpassas till.
  • frucgsvensson
    ostpaj skrev 2016-05-26 22:44:44 följande:

Justja,skulle fråga er tjejor här inne, känner alla av sammandragningar? Läser överallt att det är vanligt, men ofarligt. Att magen drar ihop sig och blir hård ca 30 sekunder och sen släpper det? För jag har aldrig känt av ngt liknande...

Jag känner hela tiden. Har känt sedan v.20 tror jag, om inte tidigare. Nu på slutet är det ofta! Är förstföderska.
  • frucgsvensson

Någon annan som känner sig kissnödig och typ läcker hela tiden?? Har ett ständigt tryck på urinblåsan och så fort jag rör mig eller går så kommer det lite kiss. Känns som att jag måste hålla emot hela tiden men de går liksom inte, det är för slappt nu.

Känner mig så ofräsch!

• frucgsvensson

Har varit vaken sedan 03 med värkar och en blodig slempropp. Värkarna gör ordentligt ont (är så att jag inte kan sitta/ligga still samt att jag måste andas och grimaserar). Har klockat och snittet är att de kommer var 6:e minut, och de har kommit så sedan 04 ungefär.

Hoppas hoppas att det är på gång nu!! Går in i vecka 40 imorgon! (39+0).

• frucgsvensson

Idag 17.45 kom vår prins efter 15 timmar med värkar. Startade som sagt med slempropp och värkarbete på en gång med 6 minuter mellan. Åkte in efter 8 timmar hemma. Var öppen tre cm då vi kom in och blev inskrivna. 3614 g och 49 lång!

• frucgsvensson

Det sägs att vissa barn kan reagera på de oljebaserade d-dropparna. Det finns vattenbaserade också, och de sägs bättre.

Svar på tråden Junibebisar 2016