Inlägg från: Dance dance dance |Visa alla inlägg
  • Dance dance dance

Junibebisar 2016

Elinwyens skrev 2015-10-26 13:23:20 följande:
    Har hört från läkare att man inte får äta postafen om man är gravid!!
    Jodå, det får man. Såhär skriver Stockholms läns landsting:

Postafen går bra att använda under graviditet

Nyhet 2013-10-10

Meklozin (Postafen) är att betrakta som ett säkert läkemedel till gravida. Den ändring av Fasstexten som nyligen har skett, beror inte på att nya data har tillkommit. Det finns därmed ingen anledning att ändra nuvarande rekommendationer för användning av meklozin under graviditet.

Antiemetikumet meklozin har stor användning vid graviditetsillamående. En nyligen införd ändring i Fasstexterna både för förskrivare och allmänhet har utlöst oro och frågor till redaktionen för tjänsten ?Läkemedel och fosterpåverkan? på Janusinfo. Ryktesvis har ändringen även lett till att apotekspersonal har avrått gravida kvinnor från att använda läkemedlet.

Anledningen är att formuleringarna i Fass uppfattas som att man numera rekommenderar en mer restriktiv användning av meklozin under graviditet. Några nya data som motiverar en skärpning av texten har dock inte tillkommit. Tillverkaren uppger att förändringen är en harmonisering inom EU och skall uppfattas som att läkemedel inte bör ges i onödan till gravida.

I det svenska Medicinska födelseregistret finns över 40 000 barn vars mödrar uppgivit användning av meklozin i tidig graviditet och frekvensen missbildningar var signifikant sänkt jämfört med det förväntade. Det är sedan tidigare känt att graviditetsillamående är förenat med ett lägre antal missbildade barn än det genomsnittliga. Meklozin får därmed betraktas som ett väl studerat och säkert medel att användas vid illamående under graviditet.

www.janusinfo.se/Nyheter/Nyhetslista/2013/Meklozin-gar-bra-att-anvanda-under-graviditet/

• Dance dance dance
    corona skrev 2015-10-26 14:41:07 följande:
    Är postafen receptbelagt nu alltså?  
    Nej. Men jag antar att man kan få det på recept också.
  • Dance dance dance

En fråga till er som varit gravida och illamående tidigare: upplevde ni då att illamåendet ökade med veckorna eller höll det sig på ungefär samma nivå hela tiden? Jag har varit i en illamåendebubbla i en dryg vecka nu å vill veta vad jag kan förvänta mig... :)

• Dance dance dance
    Wielkip skrev 2015-10-27 20:38:53 följande:
    Fram till vecka 12 har det ökat för min del tidigare. Har mått illa i 2 veckor, är i v.9 Idag, och vill dö som det är nu om kvällarna, hoppas INTE det blir värre :( spyr inget men mår pyton!
    Attans, jag hoppades på ett annat svar att det inte kommer bli värre :) Tycker det är så svårt att förutspå hur illamåendet ska slå och vad som triggar det. Igår hade jag inte spytt på tre dagar och kände mig rätt okej när jag plötsligt blev helt däckad och låst vid toastolen. Uuuh, vill bara att detta ska gå över.
  • Dance dance dance
    En del av oss skrev 2015-10-29 20:40:17 följande:

[quote=75936792][quote-nick]fiskenova skrev 2015-10-29 19:39:28 följande:[/quote-nick]

En av oss: tack du har rätt. Ska börja med postafen till att börja med, blev så överrumplad att jag inte ens tagit det. Hoppas att du får positiva besked nästa vecka! Jag har aldrig haft ett missfall, kan bara föreställa mig hur jobbigt det måste vara. Klart man blir orolig då. Det går helt säkert bra denna gång!

[/

Det låter som en bra plan, men var det inte i denna tråd vi pratade om Postafen att det blivit nya rek om det och att det är receptbelagt numer eller är det jag som fått det om bakfoten?

Hoppas du får må bättre snart. Men det enda positiva jag hört om graviditetsillamående är att det är mycket graviditetshormoner i omlopp som tyder på en stark graviditet, även om det är en klen tröst och skapar oro hos oss som inte mår illa.

Hoppas på det bästa att det går vägen för oss alla.

Ja det har du fattat fel! :) Postafen är receptfritt och det är inte farligt att ta vid graviditetsillamående.
  • Dance dance dance
    EmManny skrev 2015-10-30 10:45:14 följande:

Återigen ber jag om ursäkt för att min godtyckliga statistik som jag hittade på nätet upprörde så många.

Det var bara något som jag läste och lade upp som tröst för oss som mår så illa och lider av det.

Som någon kommenterade har det ju att göra med hur man reagerar på hormonerna. Känner som jag också skrev flera som haft turen att slippa jobbiga graviditetsbesvär och kunnat njuta av sina graviditeter redan från början.

Sedan har jag själv tre missfall i bagaget och blev personligen lite tröstad av den statistiken. Men man ska ju ta allt man läser på slumpmässiga sidor på nätet med en nypa salt!

Det var som sagt inte min menig att göra någon ickeillamående person ledsen.

Jag fann det trösterikt, även om man vet att sånt ska tas med en nypa salt.
    På tal om illamående, nån som har tips på hur man borstar tänderna utan att trigga illamåendet? Det känns minst sagt kontraproduktivt att kräkas efter varje gång jag borstat... Kommer ha tusen hål när detta är över känns det som. :(
  • Dance dance dance
    EmManny skrev 2015-10-30 11:17:02 följande:
    Jag måste spotta ofta och ta lite mindre tandkräm så att det inte skummar så mycket i munnen. Sedan är jag försiktigt med att inte skrapa tungan som jag alltid gör annars. Då får jag kväljningar och har kräkts.
    Tack! Ska testa att spotta oftare och se om det funkar bättre.
  • Dance dance dance
    forsyne skrev 2015-10-30 19:06:05 följande:

Hej alla! Jag har gått lite valet och kvalet om/när jag skulle hoppa in här. Dels vågar jag inte riktigt tro på att den här graviditeten verkligen ska gå vägen, och dels har ju den här tråden varit lite "berg-och-dalbana". Jag får se hur aktiv jag är.

Jag är iallafall 37. Det här är min första graviditet. Efter att ha försökt sen 2012, genomgått utredning för barnlöshet, operationer mot endometrios, kemiskt klimakterium, och, slutligen, ivf-behandling är vi äntligen gravida. Men det är lite svårt att tro på det.

Jag är i v8+4 och bf är 5 juni.

Jag passar på att svara dig också. Jag känner igen mig mycket väl. Jag har ett ganska tungt jobb, och när jag har pass då jag går och lyfter extra mycket så får jag som extra växtvärk, skulle jag säga. Tror det främst är ligamenten som spökar, men det är obehagligt. Jag kan knappt gå i rask takt utan att det gör ont, så träna är det absolut inte tal om att göra. Gick en del längre rundor innan vi började med ivf-behandlingen, men inte mycket sen dess.
    Vilken lycka för er - grattis!
  • Dance dance dance
    bryrmiginte skrev 2015-10-31 22:05:12 följande:

Bara för ni slösar pengar på test att ta för ni är oroliga så betyder inte de att de minskar risken för missfall, spara pengarna till annat. Har ni fått plus en gång så ör ni gravida.. om man däremot börjar blöda eller så ring en barnmorska eller nåt så ni slipper gå runt och va oroliga att ni helt plötsljgt inte är gravida längre.

Ja jag är inne på samma spår. Det känns som att fler test mest leder till mer oro, det stillar sällan oron.
  • Dance dance dance
    Tiana skrev 2015-11-02 11:11:17 följande:

En fråga förresten: Hur tänker ni kring influensavaccinet? Vi hade en lång diskussion hemma efter ett nyhetsinslag igår sambon och jag. 

Kan du inte berätta lite kring det? Jag är inte så inläst på ämnet än.
Svar på tråden Junibebisar 2016