Inlägg från: Dance dance dance |Visa alla inlägg
  • Dance dance dance

Junibebisar 2016

Tiana skrev 2015-11-02 12:16:30 följande:
    Jag är inte heller så insatt. Sambon tycker att jag ska ta allt för säkerhets skull, men jag är tveksam om det är så nödvändigt som det lät.
    Jag läste lite på Vårdguiden nu, de rekommenderar att man vaccinerar sig efter vecka 16 eftersom en allvarlig influensainfektion riskerar att skada fostret. Jag undrar om jag inte ska ta och göra det då.

www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Behandlingar/Vaccination-mot-influensa/
  • Dance dance dance
    Tiana skrev 2015-11-02 13:29:11 följande:
    Då är det ju ett tag kvar, jag har precis gått in i v 8
    Precis, då har man god tid på sig att fundera och diskutera med sin bm. Jag hade influensan förra året och det var långdraget och riktigt vidrigt så jag är nog mer benägen att göra det nu än jag hade varit innan dess. :)
  • Dance dance dance
    En del av oss skrev 2015-11-02 15:01:59 följande:

Jag kommer vaccinera mig. Är i v.16 i januari och man kan vaccinera sig fram till 28 februari.

Stämmer det att barnet är skyddat när det föds om mamman vaccinerar sig eftersom barnet ammas sedan?

I länken från vårdguiden ovan står det "Vaccinet ger också barnet ett bra skydd under nyföddhetsperioden."
  • Dance dance dance
    Jennyyyyy skrev 2015-11-02 16:14:44 följande:

Var på hälsosamtalet idag. Hon sa det om

Influensavaccin. Hon sa att jag inte behövde ta det då influensasäsongen typ går ner då. Men om man skulle få symptom på influensa innan ska man ringa sin vårdcentral för att få tabletter som lindrar symptomen.

Intressant, tack för info.
  • Dance dance dance
    Wielkip skrev 2015-11-02 17:31:06 följande:
    Vi föder varken i influensa eller rstider så vaccinera sig för att barnet ska få lite försvar är ganska onödigt.

Vart finns bekräftad forskning på att foster skulle ta skada av influensa? Har aldrig hört och tycker det låter konstigt, influensa är väl hög feber och ibland kräkningar typ, och det kan man ju få oavsett, och det är ju inte skadligt för fostret på något vis..
    Här kan du läsa lite mer: www.internetmedicin.se/page.aspx med bifogade referenser. Socialstyrelsen rekommenderar vaccination sedan 2013 tydligen.
    Vidare står det "Gravida som drabbades av pandemi-influensan 2009 i Norge fick nästan dubblad risk för fosterdöd. Vaccination av gravida mot pandemiinfluensan minskade risken för att få influensan med 70 %. Fosterdöd minskade också men den minskningen var inte signifikant (Håberg 2013)"
  • Dance dance dance
    En del av oss skrev 2015-11-03 17:02:11 följande:

Varför säger ni foster när det är ett embryo?

Det beror väl på vilken vecka man är i? Men framför allt är det väl inte så supernoga med de korrekta termerna när man diskuterar i ett informellt forum.
  • Dance dance dance
    Moneal skrev 2015-11-04 13:26:32 följande:
    Det är bara en rolig grej, man måste kunna ha kul och slappna av och analysera något annat än symtom oxå :)

men på väldigt många så stämmer det faktiskt.

dock så gäller det att inte ha ätit eller druckit något som är extra stark eller syrligt.

:)
    Det stämmer på ungefär 50% va?
  • Dance dance dance
    Moneal skrev 2015-11-04 13:44:25 följande:
    hehe kan nog stämma ;)

framförallt så stämmer det på de kön man har som högst önskan haha man kan nog se till att ska aen reaktion om man vill ha en pojke eller ignorera det lilla skummet i hörnet om man önskar flicka ;)

Rolig grej som man ska ta med en nypa salt, gäller även rödkålstestet och kinesiska kalendern oxå :)
    Ja men precis, lite samma sak som att det kan vara kul att läsa horoskop även om man inte tror på dem. :)
  • Dance dance dance

Snälla, kan vi inte hålla en respektfull ton i gruppen och acceptera att vi alla kommer från olika håll med olika bagage och synsätt. Att ifrågasätta andras lämplighet som föräldrar är LÅNGT från en acceptabel diskussionston.

Jag vet att familjeliv är speciellt men hade faktiskt inte förväntat mig att fördömanden av den typ som nyligen dykt upp i tråden skulle komma 7 månader INNAN vi blivit föräldrar.

• Dance dance dance
    En del av oss skrev 2015-11-06 11:31:33 följande:

[quote=75967403][quote-nick]Äppeljuicen skrev 2015-11-06 11:17:49 följande:[/quote-nick]

Jag antar att det bl a var när du sa att det var ansvarslöst att inte göra tester även om man inte var i riskgruppen. :)

[/

Du antar men vet inte? Det är min åsikt så jag ska hålla tyst med mina åsikter medan andra får framföra sina? Låter väldigt rättvisst!

Om detta hade varit en debattråd med temat "för eller mot fosterdiagnostik" så hade det kanske passat med inlägg där du menar att andra gravida är ansvarslösa. I en tråd dit folk söker sig för att få stöd, råd och pepp är det inte lämpligt, då är det bättre att hålla sådana tankar för sig själv eller åtminstone formulera sig fler nivåer försiktigare/mjukare.
Svar på tråden Junibebisar 2016