Inlägg från: Kristalii |Visa alla inlägg
  • Kristalii

Junibebisar 2016

gr0 skrev 2015-12-07 17:58:46 följande:

Jag hade ett väldigt högt HB (154) och fick ta extra blodprover för att kolla om det var "falskt positivt" el nåt sånt sa läkaren. BM sa att jag kanske kunde ha lågt järnvärde ändå och behöva tillskott. Jag började också fundera på om min trötthet kan bero på järnbrist.. Ska ta nya blodprover imorn och se vad de säger då. Vill helst inte bli ännu mer förstoppad av tillskott...

Jag läste nånstans att vissa människor är känsliga för när HB ändras oavsett vad deras HB är från början. Så även om ditt HB är högt kanske det är lägre än det du brukar ha och då känner du av det.
  • Kristalii
    Aaanonyyym skrev 2015-12-07 20:41:09 följande:

Någon som vet om man kan ha foglossning i v15? Jag har hemskt ont i midjan kan man säga, ut mot sidorna bak i ryggen och ner mot ljumskarna. Försökte gå en promenad idag, klarade 10 minuter sen kunde ja knappt röra mig..

Ja det kan en. Jag fick foglossning ganska snart efter jag testat positivt. (Har varit gravid förut med foglossning så jag visste direkt vad smärtan var för något.) Tack och lov försvann det efter några veckor, men jag räknar kallt med att det kommer tillbaka.

Går det inte över rekommenderar jag dig att köpa ett foglossningsbälte, obekvämt men det hjälper. Och eventuellt kolla med din BM vart du kan få hjälp, rehab, sjukgymnast eller liknande.
  • Kristalii
    Elenius skrev 2015-12-07 22:04:18 följande:

Går in i vecka 12 imorgon kan fortfarande ha mina vanliga byxor och Bh :( är det vanligt!

Jag väntar fjärde barnet dvs min kropp borde vara van och svälla fort. Är i vecka 15 nu. Kan ha mina vanliga jeans utan problem. BH går att klämma i min vanliga men det är lite trångt. Har inte behövt gravidkläder förens ca v 20. Men det var ju lite bilder på magar här i tråden. Det är olika helt enkelt! Och inget att oroa sig för!
  • Kristalii
    Aaanonyyym skrev 2015-12-07 22:20:24 följande:

Då håller jag tummarna att de försvinner! Nu vet jag iallafall att det är därför, man blir ju orolig att de är nå annat fel. Vissa säger att man absolut inte kan ha foglossning så tidigt :o

Det är bara bullshit att en inte skulle kunna ha det tidigt. Med första barnet hade jag inte foglossning så tidigt, men däremot fick jag ont i knän och armbågar.

Foglossning beror på ett hormon som utsöndras så leder blir mjukare. Min högst egna teori var att hormonet påverkade knän och armbågarna. Det är ju oxå leder.

Senare i graviditeten fick jag ont i höfterna. Den BM hävdade att det inte var foglossning utan nån inflammation. Oavsett vad det är, är det kopplat till hormoner. Mellan graviditeterna har jag haft ont i höfterna på exakt samma sätt vid mens och ägglossning.
  • Kristalii
    Liinaa91 skrev 2015-12-08 13:58:58 följande:
    Jo då man kan få foglossning tidigt. Med min första hade jag det från början till slutet. Ont i rygg o ben. Nu är jag gravid med mitt andra och har ont i rygg sen dag 1 och benen börjar sätta igång
    Ja, det var ju det jag skrev...
  • Kristalii
    Liinaa91 skrev 2015-12-08 20:10:45 följande:

Ja förstod de! Bara delar med mig att det är fler.

Jaha, då missförstod jag dig. Ursäkta.
  • Kristalii
    Linda_ skrev 2015-12-10 09:04:47 följande:

Sjunde veckan med illamående, är i vecka 13 nu. När blev det bättre för er?

Jag spydde aldrig, men kände mig ständigt åksjuk och tappade aptiten. Det försvann i vecka 12-13. Postafen morgon och kväll var min bästa vän. 

Hoppas du slipper det snart!
  • Kristalii
    Jennyyyyy skrev 2015-12-10 13:12:11 följande:

Nu har även Ljungby slutat med det för de som inte är skrivna där:/. Malmö el Göteborg och kostar 1800 typ:/. Så dåligt av Halland!!

Det är så galet att en får olika beroende på var en bor... Helt sjukt galet...
  • Kristalii
    annieh897 skrev 2015-12-11 10:47:44 följande:

Skrev igår att jag inte känt fosterrörelser... Sen igårkväll när jag låg i sängen och läste kände jag helt plötsligt hur det liksom bubblade väldigt väldigt lätt vid livmodern, kändes som luftbubblor i vatten som kittlade på insidan. Aldrig känt nåt liknande, kändes inte alls som att det var tarmarna som bubblade. Kan det ha varit fosterrörelser jag kände?

Jag skulle oxå beskriva de första rörelserna som luftbubblor så det är säkert fostret du känner! 

Jag har känt rörelser nu denna graviditet, men hen verkar ha flyttat sig sen nån vecka tillbaka. Jag känner nåt ibland men inte lika tydligt längre. Har känt ett par gånger då jag sutit framåtlutad. Precis som om hen inte vill komma i kläm, men det måste ju vara alldeles för tidigt för medvetna rörelser.
  • Kristalii
    Jennyyyyy skrev 2015-12-12 13:04:16 följande:

Kub bokat imorgon av alla dagar:). De hade visst kub på en privatklinik i Halmstad. Någon som fått veta kön på kub? Säkert väldigt svårt att se men kan de kolla?:)

Jag frågade om hon kunde se och hon sa att hon inte kunde. Men lite fick jag känslan att hon såg. Men kanske inte så säkert så hon ville säga.

En klinik i Köpenhamn kollar kön från vecka 14.
Svar på tråden Junibebisar 2016