Inlägg från: Kristalii |Visa alla inlägg
  • Kristalii

Junibebisar 2016

Elenius skrev 2016-02-08 21:58:13 följande:

Slog mig nu att jag inte vaccinerat mig mot influensa, borde jag ha gjort de?! Hade verkligen inte det i tankarna och ingen som sagt något heller :o

Eller är det bara så att jag får söka vård direkt nu om jag får symptom/blir sjuk? :)

Min BM upplyste mig på första besöket. Jag har dock inte gjort det. Jag håller tummarna att jag slipper bli sjuk. Lär väl ångra mig om jag åker på det...

Tror inte du behöver söka vård direkt om det blir sjuk. Alla blir inte jättedåliga.
  • Kristalii
    Kawinna skrev 2016-02-08 22:56:54 följande:

Så mysigt, idag kände mannen bebisen för första gången! :) Nu blev det även mer verkligt för mig att vi faktiskt ska ha barn snart.

En obehaglig känsla jag haft senaste dagarna är ett tryck över bröstet. Det kommer på eftermiddagen och håller i sig hela kvällen. Känns också som att pulsen rusar ibland. Det trycker även över matstrupen så har funderat på om det är magmunnen som spökar... någon annan med liknande symtom?

Ibland kan min halsbränna kännas som ett tryck över bröstet. Ta ett par Novalucol och se om det hjälper!! Mitt blir mycket värre om jag ätit stark mat. Eller dricker kolsyrad läsk/vatten.
  • Kristalii
    Kawinna skrev 2016-02-15 16:49:00 följande:

Har sen någon dag tillbaka väldiga magknip emellanåt! Det gör redigt ont under revbenen och ibland även över livmodern och jag fattar inte vad det kan bero på. Livmodern blir inte hård vad jag kan känna så det borde inte vara sammandragningar...

Jag fick under en graviditet problem med gallstensanfall. Kändes som rejält magknip. Dock inte över livmodern. Sök och läs om gallsten och se om det passar in.
  • Kristalii
    Surprisebaby skrev 2016-02-26 16:07:56 följande:

Hej allihopa,

Jag har precis funnit den här tråden. Jag är tjugo år och fick reda på att jag var gravid i vecka 18 (fast på gynakuten sade de att jag var i v.14-16 men veckan därpå fick jag reda på att jag var i v. 19+ 2 dagar så jag måste alltså ha varit redan i vecka 18 när det upptäcktes. Jag är nu i vecka 24 + 5 dagar och väntar en son. Det är min första graviditet.

Jag har alltid haft extremt oregelbundna menstruationer sedan jag fick den första gången vid tretton års ålder o de har alltid kommit med 3-6 månaders mellanrum mellan gångerna. När jag var ca 17/ 18 år fick jag vid ett vaginalt ultraljud reda på att jag har PCO. Det tydliga pärlbandet utav omogna äggceller syntes tydligt på ultraljudsskärmen. Jag är dock mycket smal o har alltid varit. Hur som helst, när mensen då uteblev o jag inte hade några andra symptom (magen var fortfarande platt vid nyår dessutom) reagerade jag inte förrän jag tyckte att magen började kännas hård på ett sätt jag inte upplevt förut.

Jag har alltid tyckt att abort verkar läskigt så jag ville bara inte. Särskilt inte så sent som det var när jag fick reda på det. V. 14-16 hade låtit sent nog. Sedan började jag tänka på bortadoption men det känns inte som att jag skulle kunna klara av det heller känslomässigt. Nu närmar sig ju förlossningen och jag är rädd för den. Gråter nästan bara av att tänka på det. Inte har jag hunnit fixa något heller.

Jag vore väldigt tacksam för tips och råd och om någon kunde sammanfatta det viktigaste som har skrivits i tråden.

Påhopp och moralpredikningar undanbedes, de hjälper ändå inte.

Hej och grattis!

Har du en bra barnmorska som du känner förtroende för? Om du inte har det byt. Det är viktigt att du känner att du kan vara ärlig mot henne och be om hjälp från henne eller någon annan om du är så rädd för förlossningen.

Du har gott om tid på dig att förbereda inför bebisens ankomst.

Det viktigaste är att du mår bra!
  • Kristalii
    frucgsvensson skrev 2016-02-28 22:47:54 följande:
    Jag tror det är svårt för oss utan kunskap och utbildning att känna. Jag känner en hård kant vid navel, men det var inte alls där den började/slutade, utan två-tre cm ovanför. Kanten är tydligen så mjuk att det är extremt svårt att känna.
    Det tror jag med. Jag är gravid för fjärde gången och har sedan länge gett upp att försöka känna livmoderkanten.

Måttet diffar rätt mycket mellan olika BM oxå. Det viktigaste är väl att det går att läsa ut om livmodern plötsligt blir större eller inte växer som den brukar.
  • Kristalii
    mopstops skrev 2016-02-29 11:54:26 följande:

Cherryay!

Jag har haft ett h-vte med detta med fk. Men jag ringde dem i höstas för jag ville gå ner i tid. Jag har jobbat heltid från 3 augusti 2015- 6 mars 2016 men skulle jag gå ner i tid nu fram till bf 12 juni så räknar de på den procenten på lönen jag jobbar ex 80%?? Så sgi skyddad men mindre pengar? När jag ringde i höstas sa de att jag kunde gå ner i tid och att den inte skulle påverkas men dubbelkolla de i förra veckan o sa då som du skrev att jag jobbat heltid i 6 månader men enligt henne skulle den påverkas ändå?? Vem ska jag tro? Blir galen.. hon pratade med en högre chef också! Vill inte bli tvingad att jobba heltid nu.. jag tog nämligen ut mina sista föräldradagat under hösten då hon sa de skulle gå.. så jag jobbade 80 % och tog 20% Fd. Nu står jag där utan dagar och ska tvingas jobba heltid för att inte förlora pengar?? Hjälp! !

För att få full SGI och därmed full föräldrapenning måste du jobba heltid 6 månader innan beräknad förlossning. Jobbar du 80% kan du fylla upp till 100% med föräldradagar. (Nu kommer jag faktiskt inte ihåg varför jag gjorde så men min arbetsgivare gick med på att jobba 80% och fylla upp med semesterdagar istället i min förra graviditet.)

Det är vad jag har hört från FK och andra föräldrar och det tror jag på.

Du har inte semesterdagar, komp, flextid, arbetstidsförkortning eller annat att fylla upp med?
  • Kristalii
    Tiana skrev 2016-03-04 08:17:47 följande:

Har någon av er här fått ordinerat Niferex och vad har ni för erfarenheter av det? 

Har tagit ett par tabletter nu och tycker jag mår sämre med dem än utan.

Jag gillar inte alls Niferex. Jag blir hård i magen. Förstoppad... Och i graviditet nr två gick inte järnvärdet upp så mycket heller. Duroferon funkar bättre på mig och även magen funkar bättre.

Det finns en tredje variant som heter nånting på Hem.

En kompis som är dietist har sagt vid något tillfälle att olika personer tar upp olika järn olika bra.

Men om du bara tagit ett par tabletter hade jag provat lite till. För mig tar det några dagar/upp till en vecka innan det får effekt.
  • Kristalii
    Tiana skrev 2016-03-04 10:20:29 följande:
    Just förstoppning har jag hört om innan, men min kropp reagerade precis motsatt med så lös mage att jag knappt vågar gå hemifrån :( Provar nog en annan sort istället och ser om det fungerar bättre för mig. 
    Aha, då förstår jag. Hoppas du hittar något som fungerar.
  • Kristalii
    Millemupp skrev 2016-03-05 23:13:58 följande:

Magen börjar bli märkbart större nu, och jag börjar fundera på vårjacka... Hur gör ni andra? Var kan man köpa bra gravidkläder? Köpte en del förra omgången som jag har kvar, men är ju kul med nåt nytt. Enda stället jag känner till är H&M, och där har jag handlat det mesta eftersom jag vill kunna prova innan köp.

Jag har klarat mig genom tre graviditeter utan att köpa en speciell jacka. Har väl haft stora jackor. Använt nåt gummiband för att knäppa och så har det fått vara en liten glipa. Fast att jag haft problem med sammandragningar och ont har väl oxå spelat in, inte varit ute så mycket.

Bon Prix har många gravidjackor. Vet dock inget om deras kvalitet.

Jag gillar Mamalicius överdelar. Stretchiga och framförallt långa.
  • Kristalii
    annieh897 skrev 2016-03-08 20:00:28 följande:

Vad har ni i blodtryck? Jag ligger runt 90/60 (ibland precis över, ibland under) och jag funderar på hur stor del av mina extrema orkeslöshet som beror på det. Jag hade järnbrist och fick järndropp i torsdags men är inte ett dugg piggare.

Jag har lågt blodtryck, fast sist var det lite högre än ditt. Järnvärdet har krupit nedåt men slapp tabletter.

Det som orsakar min orkesbrist och trötthet är att jag äter för lite mat. En potatisgratäng med grädde och en köttbit får mig att vakna till!
  • Kristalii

Med första barnet fick jag bristningarna efter hem var född!! Helskumt...

Nu har jag inte sett till några. Men det kliar förfärligt på magen.

• Kristalii
    ebe91 skrev 2016-03-12 15:36:50 följande:

Somsagt, jag lever på som vanligt och utgår från lmv stora rekomendationer (alkohol, nikotin och i matväg). Tugga du ditt tuggummi i lugn ro, jag tror varken det gör till eller från. Själv skulle jag döda för en bit brie men ska försöka hålla mig ifrån det...

Jag har en liten brietårta i kylskåpet. :-/ Har ätit både mögelost och parmaskinka under denna graviditet. Inga mängder men ett par gånger. Däremot skulle jag döda för ett glas rött...
  • Kristalii

Brie står som "undvik äta". Vissa andra saker står "ät inte".

Min man gillar matlagning. Och när vi grävde lite djupare i temperaturer och annat kom vi fram till att det egentligen inte räcker med att säga att köttet ska vara grått. Det går att steka kött genomstekt, men ändå inte komma upp i tillräcklig temperatur för att döda vilken-farlig-sak-det-nu-var.

När jag var gravid första gången fick en äta gravad lax, men inte sushi. Ologiskt tyckte jag. Och nu är det ok med sushi.

Så jag känner mig lite skeptiskt till råden. Men ja, jag borde följa dom. Egentligen.

• Kristalii
    vindruvan skrev 2016-03-16 17:12:38 följande:

Vill fråga er om ni tycker att ni har ändrats när det gäller tex stresstålighet. Jag har kunnat ha det körigt på jobbet utan att känna att jag bara vill lägga mig och gråta, det är helt annorlunda nu... jag har en jobbig vecka på jobbet när jag står med full barngrupp på 22 barn och med vikarier (min enda fasta kollega är bortrest), de återstående dagarna nu är jag själv med en ny vikarie och ingen mer hjälp finns att få. Jag har ont i höfter och ischias, men just stressen över att allt hänger på mig och att barnen givetvis testar en ny vuxen i gruppen på alla sätt (ofta hög ljudnivå) påverkar mig jättemycket. Jag vill bara gå hem och gråta. Min arbetsmoral och lust att engagera mig känns lika med noll nu.

Jag blir frustrerad då jag inte är van vid att reagera såhär.

Någon mer som blivit känsligare?

Oh ja!! Känsligare, kortare tålamod mm. Okoncentrerad på jobbet är jag oxå.
  • Kristalii
    frucgsvensson skrev 2016-03-29 18:25:04 följande:

Ja, jag vet ju inte hur det blir den första tiden eftersom det är vårt första barn. Men vår barnmorska trycker rätt hårt på att man inte ska samsova, trots behovet av närhet för bebisen (och oss) och hur lättväckt/stilla man än är. Jag har av någon anledning blivit extremt rädd för det här med plötslig spädbarnsdöd med just samsovning, filtar/täcken som hamnar över ansiktet osv. Men vi får se när verkligheten är här helt enkelt.

Det är så olika vad olika personer tycker. Och vad Socialstyrelsen tycker, de ändrade sig för ett tag sedan.

Här kan du i alla fall läsa om samsovning och amning. www.babybaby.se/2015/12/sova-med-bebisen-bra-for-amningen/
  • Kristalii
    annieh897 skrev 2016-03-31 16:42:17 följande:

Hur ska man egentligen bädda spjälsängen? Plastad frotté är ju bra vid tex läckande blöjor, men har läst att det kan bli svettigt. Ser massa bilder på bäddade spjälsängar, då verkar alla köra hela setet med täcke, kudde etc. Har läst att det är bättre med filtar eller inget alls i början, så jag undrar vad som är bäst?

Vet inte om det finns kvar längre och de var rätt dyra men det var madrasskyd som andades. Märket var hippychick.

Läcker blöjorna jämt är det oftast för att det är fel passform eller storlek. Kan bli mycket testande...

Mina barn har gillat lite olika. En älskade sin gallerfilt, en annan sparkade av den jämt. Vi har testat lite olika filtar mest men även täcken. Större täcken/filtar är det bra om en viker in under madrassen i fotändan, då får inte bebisen täcket/filten över huvudet så lätt.
  • Kristalii
    ostpaj skrev 2016-04-06 20:14:48 följande:

Jag tycker den här graviditeten har gått så sjukt fort jämfört med första. Har ni förklarat för eventuella syskon om bebisen? Jag har försökt förklara för min treåriga dotter, men det går sisådär. Om hon inte skrattar åt mig och tror att jag drar rövarhistorier så tror hon att hon har en bebis i magen. Inte lätt alla ggr :)

Här är minsta syskonet nästan fyra så lite äldre. Och hen har ett par ganska små dagiskompisar som tydligen ibland kallas bebisarna så hen har lite koll. Jag lånade en bok "Snart har vi en baby". Den tyckte jag var bra och lagom beskrivande av både mage, förlossning och den första tiden efteråt. Mycket bilder och kartongsidor så den är menad till små barn.
  • Kristalii
    vindruvan skrev 2016-04-12 23:07:32 följande:

Jag hade med det mesta: blöjor, våtservetter, salva, ombyte, hundpåsar (till blöjor och smutsiga kläder), ersättning, flaskor, ibland vattentermos till ersättningen, underlägg finns det oftast med om man köper en skötväska.

Sen när dom blir lite äldre så mjuk haklapp, skedar, mat, vattenflaska, burk med majskrokar/smörgåsrån och leksaker.

Samma hade jag! Snytpapper och plåster kan vara bra oxå.
  • Kristalii
    2013januari skrev 2016-04-14 14:42:56 följande:
    Nejdå det är klart du inte blir av med jobbet. Att vara sjukskriven av en läkare är det som jobbet går på, att det sen efter 14 dagar när sjuklöneperioden är slut är försäkringskassan som tar över innebär bara att du kan nekas ersättning från dom. Dvs du är hemma helt rätt enl ditt intyg från läkare och du får ingen lön från jobbet och således inget från FK om dom inte godkänner din ansökan om föräldrapenning. Helt skilda saker alltså..
    Men om sjukskrivningen nekas av FK borde ju SGI:n påverkas?
Svar på tråden Junibebisar 2016