Inlägg från: UK Jennie |Visa alla inlägg
  • UK Jennie

Junibebisar 2016

Zofster skrev 2015-11-07 18:05:13 följande:
    Precis! Det finns ju ett skäl till att dessa "hjälpmedel" finns, oftast är konsekvenserna av att ej ta dem potentiellt värre. Men både jag och i stort sett alla jag pratat med som haft en "plan" för förlossning har ju ganska snabbt insett att den har sin egna plan när man väl är där

Lika som att jag denna graviditet planerar att ha en sån där liten och fin bula! Men tror inte min plan kommer hålla många veckor.
    Efter att ha jobbat pa en forlossningsavdelning i Kanada sa kan jag verkligen intyga det du skriver - de som kom in med varsta detaljerade planen blev alltsomoftast besvikna och slutade ofta pa operationsbordet! De som kom in med attityden att jag vill foda ett friskt barn, processen far vi ta som den kommer, gick det oftast bra for. Inte for att det ar fel att ha en onskan - men vi pa forlossningen blev alltid oroliga nar vi fick en patient som drog fram sin birth plan ur vaskan...

Min erfarenhet ar att det basta ar att vara open-minded och lita pa sin kropp men aven sjukvardpersonalen! Sen ar det saklart att man inte kan lata bli att onska att det blir pa ett visst satt, men huvudsaken ar ju att man kommer hem med ett frisk barn (och en levande mamma!). 

• UK Jennie
    Wielkip skrev 2015-11-07 21:12:05 följande:
    Skiljer sig birthplan i Kanada mot Sveriges förlossningsbrev? Jag har haft ett på båda mina förlossningar och det har dels uppmuntrats på Mvc och uppskattats på förlossningen. Men det Kanske skiljer sig mellan länderna som jag skrev? Här är det väl vanligast med info om hur man känner inför smärtlindring och vilka ställningar man känner sig mest positiv till, samt hur man önskar det med personal (studenter, manliga läkare)
    Vet faktiskt inte - jag har inte sett forlossningsbrevet i Sverige - men pa din forklaring later det lite lika som det man skriver har i England; tex smartlindring och amning ar sadant man uppmuntras fundera pa innan forlossningen. Som forlossningssyrra i Kanada var sadana fragor en del av rutinen nar man fick en ny patient. Om det fanns en student fragade man alltid om tillstand - daremot fragade vi aldrig om det var ok med manliga SSK/doktorer (vi hade en manlig forlossningssyrra som var valdigt omtyckt )

Utover svar pa dessa fragor, samt att folk saklart hade vissa onskningar (kunde vara sadant som att pappan ville ha bebisen skin-to-skin om mamman inte kunde pga komplikationer), sa hade vi patienter som kom med hela brev skrivna om hur de ville att saker och tings skulle vara under forlossningen - detta var vad jag menade nar jag skrev att det oroade oss personal. Jag lat kanske lite domande, men det vi sag i sadana brev var att det ofta fanns en installning att det skulle bli som kvinnan/paret tankt sig, utan en forstaelse for att en forlossning faktiskt ar en kritisk handelse for mamma och barn, dar det kan ga lite hursomhelst, och dar det ar viktigt att man som personal och blivande foraldrar jobbar tillsammans for ett lyckligt slut. Sedan forsoker man ju att fa processen sa bra som mojligt, men man kan inte diktera en forlossning!
  • UK Jennie
    Taiga skrev 2015-11-14 23:01:48 följande:
    Om de kan se på RUL kommer vi att vilja veta :) Vi har några fina namn uppradade, kan vara skönt att få lite tid att se hur de ligger i munnen, så att säga. Idun har vi som tjejnamn, Loke eller Vidar om det blir en pojke.
    Jattefina namn!

Har har vi det svara med att namnet maste lata ungefar lika pa engelska och svenska. Mycker svarare an man kan tro... Namn som vi gillar pa engelska ar tex Thora och Agatha, men Tora och Agata later ju valdigt annortlunda pa svenska! Jag gillar Harriet och Astrid, som bada later ungefar lika pa bada spraken - men mannen ar inte lika fortjust Och sa ar det ju det dar med att det kan bli en pojke ocksa... Da har vi no clue!
  • UK Jennie
    Taiga skrev 2015-11-14 23:12:12 följande:
    August? Funkar på båda språken. Min farmor heter Harriet, så jag vet inte vad jag ska tycka, haha. Fina namn har du, men svårt att de ska funka på båda språken... 
    Men tycker du om Harriet, kanske Henrietta funkar? Det låter ganska bra på båda språk. Lilly? 
    Tack for forslagen - gillar bade August och Henrietta Inte like fortjust i Lilly, det ar sa vanligt har. Din farmor har tur som har ett sant tjusigt namn

Knutten bor du ocksa i England? Eller har du en engelsk man? Kul att prata med nan mer i samma sits! Fina namn tycker jag, men Olivia ar otroligt vanligt har, likasa Oliver. Tycker jag ar synd, Ollie hade varit pa var pojk-lista om det inte varit for det!
  • UK Jennie
    knutten skrev 2015-11-15 10:25:38 följande:
    Jag har en sambo som är från Kanada, men vi bor i Sverige! :)
    Aha! Vi bodde i Kanada tidigare - alskar landet och folket!
  • UK Jennie

Vad harligt att se en bebis har i traden! Grattis!!

Och lycka till ni med UL idag/imorgon Mitt ar nasta vecka, langtar.

• UK Jennie
    Jennyyyyy skrev 2015-11-19 11:37:27 följande:
    Tänker exakt som du!! De sa dessutom att det typ är onödigt att ta det i jan-feb då influensatiderna lägger sig. Så varför endast va skyddad i nån månad? Är extremt rädd för vacciner även om de är beprövade. Självklart kommer jag vaccinera mitt barn men jag är bara rädd spec efter svininfluensavaccinet!
    Haller med - om man ska vaccinera sig sa galler det ju att gora det asap - innan influensan bryter ut! Annars riskerar man ju att bli sjuk och det ar da det ar fara for fostret. Konstigt rad att vanta till efter RUL...

Jag har heller aldrig drabbats av influensan, men ska vaccinera mig anda - det gor jag varje ar eftersom jag arbetar som SSK, men i ar ar det extra viktigt da jag ju har en liten att skydda! Det finns ingen forskning som visar att vaccin skadar barnet - isafall skulle de aldrig rekommendera att gravida tog det. Man ar alltid valdigt forsiktig med rad till gravida. Har i England rekommenderar man bade influensavaccin (for att skydda fostret) och kikhostevaccin (for att skydda det nyfodda barnet - skall darfor tas sent i graviditeten). 
  • UK Jennie

Glada och ledsna besked har i traden.

Harliga nyheter En del av oss, stort grattis och hoppas du kan slappna av lite nu!

Men fy vad trakigt SSK13. Vi hoppas pa att se dig har snart igen!

• UK Jennie
    caroline1986 skrev 2015-11-23 11:04:15 följande:

IDAG SKA JAG PÅ MITT FÖRSTA ULTRALJUD!!! Gaaahh

Ah, hoppas det gick bra! Vi hade vart idag ocksa, och fick se en livlig krabat. Sadan gladje ar obeskrivlig!
  • UK Jennie
    caroline1986 skrev 2015-11-23 12:56:17 följande:
    Åhh vad mysigt!! Jag har tid kl 15 börjar bli nervös o spänd är sjukt hur man blir som gravid med alla frågor o känslor och oro
    Ja, jag var sa nervos att jag hade ont i magen, och sedan borjade jag grata jattemycket nar jag sag att allt var bra!

Det kommer sakert att ga fint
Svar på tråden Junibebisar 2016