Wielkip skrev 2015-11-07 21:12:05 följande:
Skiljer sig birthplan i Kanada mot Sveriges förlossningsbrev? Jag har haft ett på båda mina förlossningar och det har dels uppmuntrats på Mvc och uppskattats på förlossningen. Men det Kanske skiljer sig mellan länderna som jag skrev? Här är det väl vanligast med info om hur man känner inför smärtlindring och vilka ställningar man känner sig mest positiv till, samt hur man önskar det med personal (studenter, manliga läkare)
Vet faktiskt inte - jag har inte sett forlossningsbrevet i Sverige - men pa din forklaring later det lite lika som det man skriver har i England; tex smartlindring och amning ar sadant man uppmuntras fundera pa innan forlossningen. Som forlossningssyrra i Kanada var sadana fragor en del av rutinen nar man fick en ny patient. Om det fanns en student fragade man alltid om tillstand - daremot fragade vi aldrig om det var ok med manliga SSK/doktorer (vi hade en manlig forlossningssyrra som var valdigt omtyckt

)
Utover svar pa dessa fragor, samt att folk saklart hade vissa onskningar (kunde vara sadant som att pappan ville ha bebisen skin-to-skin om mamman inte kunde pga komplikationer), sa hade vi patienter som kom med hela brev skrivna om hur de ville att saker och tings skulle vara under forlossningen - detta var vad jag menade nar jag skrev att det oroade oss personal. Jag lat kanske lite domande, men det vi sag i sadana brev var att det ofta fanns en installning att det skulle bli som kvinnan/paret tankt sig, utan en forstaelse for att en forlossning faktiskt ar en kritisk handelse for mamma och barn, dar det kan ga lite hursomhelst, och dar det ar viktigt att man som personal och blivande foraldrar jobbar tillsammans for ett lyckligt slut. Sedan forsoker man ju att fa processen sa bra som mojligt, men man kan inte diktera en forlossning!