Inlägg från: UK Jennie |Visa alla inlägg
  • UK Jennie

Junibebisar 2016

caroline1986 skrev 2015-11-23 18:02:41 följande:
    Den lilla fisen mådde bra o inga avvikelser på kub! Den sprattlade som tusan ha! Dock fattade barnmorskan oss fel Vi ville ej veta kön men hon avslöjade det!
    Grattis, sa roligt!! 

Tank inte om for mycket, hon kan ju ha sett fel Flickors klitoris ser valdigt stor ut, och sa tidigt kan det vara svart att skilja fran en penis. Fast a andra sidan hade hon nog inte sagt nagot om hon inte var relativt saker. Ni far fraga igen pa nasta UL om ni ar nyfikna  
  • UK Jennie
    EmManny skrev 2015-11-23 15:32:21 följande:

Kom hem från KUB för en stund sedan. Bebis mätte 6 cm och nackvecket mätte 1,1 mm vilket tydligen är jättebra så det känns skönt. Svar på blodprov får jag om någon dag. Vet inte hur KUB går till i Sverige men i Tyskland är det en ultraljudsundersökning på magen då man mäter ett litet veck i nacken som inte ska vara tjockt. De tar blodprov också och analyserar hormoner i det.

En odramatisk undersökning som ska vara 90% rättvisande. Nipt är 95%, enligt min läkare idag. Hoppas jag minns rätt...

Jag tycker också väldigt synd om er som mår så vansinnigt illa!!! Fy farao! Minns min förra graviditet då jag mådde så illa tom v 20. Mycket lindrigare denna gången och det verkar ha gått över nu i v 13.

I England ar det likadant - blodprov tillsammans med UL dar man mater vatskespalt i nackgropen pa fostret. Vi fick 1.54 som matt, och fick veta att allt under 3.5 ar bra  
  • UK Jennie
    En del av oss skrev 2015-11-23 16:13:20 följande:

I Sverige lämnar vi blodprov innan UL, nackspalten mäts och man får svar samma dag på sannolikheten på Trisomi 13 Edwards syndrom och Trisomi 18 Pautuns syndrom som är riktigt allvarligt barnet blir max 10 månader om det ens överlever graviditeten samt Trisomi 21 Downs syndrom. Sannolikheten är 90% och mig säger det inget eftersom det ger en falsk trygghet.

NIPT är samma sak i stort sett fast 99% sannolikhet på dessa trisomier men kostar runt 7000 kr om mannu inte har fått hög sannolikhet på KUB då erbjuds NIPT gratis eller FVP eller MKP

Jag forstar inte hur en statistisk sannorlikhet kan inge falsk trygghet? Att veta att resultatet ar sakert i 90% av fallen ar val inte falskt? Om man far ett positivt resultat vet man att det finns en 10% chans att det inte ar sa, det kanns inte falskt tycker jag. 
  • UK Jennie
    gr0 skrev 2015-11-24 21:37:12 följande:

Jag har inte skrivit här tidigare men är i v 13 och väntar första barnet efter två MA tidigare i år. Jag har gjort två UL den här graviditeten, det senaste i v 11 och allt såg bra ut, blev t o m framflyttad förvånande nog, trodde det skulle bli tvärtom.

Men jag undrar över lite över alla som ser sprattlande foster på tidiga UL.. Jag såg inga rörelser alls mer än att jag förstod att fostret hade vänt på sig från två veckor tidigare. Jag fick väldigt korta UL och hade svårt att fatta vad som var vad så jag kanske missade ev rörelser eller syns det väldigt tydligt?

Kul med alla som fatt se sina sma! Jag svavar fortfarande pa moln  

Jag tycker inte du ska oroa dig over att din lilla var stilla, hen lag nog och sov sott. Jag hade valdigt full blasa och fick ga och halv-kissa, men det var fortfarande for mycket urin sa jag fick ga och tomma mera (vem visste att jag hade san blaskapacitet ) - det jag vill komma till ar att jag hoppade upp och ner fran britsen sa min bebis reagerade sakert pa det och rorde sig en del.

En hjartmuskel som ror pa sig ar det som ar viktigt
  • UK Jennie

[quote=76043258][quote-nick]En del av oss

Bebis sover oftast när vi rör oss och dom har inga direkt rytm mellan vakenhet och sömn så här tidigt.

[/quote]

Plotslig rorelse (som att hoppa upp/ned fran en brits ) fungerar som ett yttre stimuli vilket ett foster i v.13 kan svara pa.

• UK Jennie
    Micajin skrev 2015-11-26 21:01:39 följande:

Vaa? Ingen fara med pastöriserad mjölk. De flesta mögelostar såsom brieost och t.ex. Kvibilles ädelost innehåller pastöriserad mjölk. När mjölken är pastöriserad så finns inga listeria/tuberkulos eller ehch -bakterier kvar.

Annars skulle vi ju inte ens kunna dricka vanlig mjölk. Dessutom är det lag på att all mjölk ska pastöriseras. :P

Oh noooo inte den har diskussionen igen!! Haha forra gangen fick jag pa kaften ordentligt nar jag skrev om det har, ar dock beredd pa att ta risken

Livsmedelsverket sager:
    Undvik mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio.  Hårdost gjord på både pastöriserad och opastöriserad mjölk går bra att äta, det gäller även fetaost gjord på pastöriserad mjölk. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta. Färskost i ask går också bra att äta, eftersom den upphettas vid tillverkningen.

Sa bast att undvika, enligt radande rekommendationer - MEN man gor saklart som man vill, och JA, Listeria ar ovanligt, sa i de flesta fall gar det ju bra - men om man vill vara helt saker sa ska man halla sig borta. Hoppas jag garderat mig ordentligt nu
  • UK Jennie
    mallar skrev 2015-11-26 21:15:04 följande:
    Oj vi skrev visst samtidigt :)
    Great minds think alike
  • UK Jennie
    MissJ82 skrev 2015-11-27 09:56:59 följande:
    Enligt 1177 går dessa ostar bra att äta:
    Hårdost, till exempel Grevé®, Präst® och Herrgård
    Parmesanost
    Mjukost och annan bredbar ost i tub eller ask 
    Fetaost gjord på pastöriserad mjölk
    Mozzarella, Ricotta, Halloumi går bra om de är nyförpackade
    Cottage cheese, till exempel Keso®.
    Det dar med halloumi tycker jag ar klurigt - jag at det minst 2 ggr/v innan, men har inte atit det sedan jag blev gravid. 'Nyforpackad' kanns som en valdigt los definition!
  • UK Jennie
    mallar skrev 2015-11-27 12:48:53 följande:
    men halloumi steker du väl? Eller äter du den kall? För om den värms upp är det ju lugnt även om den skulle innehålla listeria. Älskar också halloumi! Mums
    Steker den. Du har ratt, det ar sakert lugnt. Ska ata det ikvall bara for det

Forresten tycker jag att det kanns himla synd att nagon anmalde till Moderatorn. Det finns ju en till junitrad om man inte gillar denna. Alltsa visst, om nagon ar valdigt hard i tonen sa ska man ju saga till, det har ju hant har forut men da bad personen om ursakt minns jag. Jag tycker att det ar mer arligt att saga till om man tycker att nagon ar hard i tonen eller beter sig olampligt, men i framtiden far man val anmala snarare an att saga till har. Kanns onodigt 'allvarligt' tycker jag, men regler ar regler. 
  • UK Jennie

Minster symptom lattade avsevart i slutet av v 10. Blev ocksa lite orolig men nu nar jag vet att allt ar bra ar det bara skont att vara lite mer normal igen.

Vi anvande en mai tai baby sling till var forsta - kan verkligen rekommendera den. Otroligt latt att ta pa, aven nar bebisen sover vilket ar ett maste (man vill ju liksom inte vacka bara for att man ska ga ut). Dessutom inte en massa tyg som kan bli varmt pa sommaren samt kan vara svart att ta pa pa egen hand.

Svar på tråden Junibebisar 2016