Junibebisar 2016
Tank inte om for mycket, hon kan ju ha sett fel

Kom hem från KUB för en stund sedan. Bebis mätte 6 cm och nackvecket mätte 1,1 mm vilket tydligen är jättebra så det känns skönt. Svar på blodprov får jag om någon dag. Vet inte hur KUB går till i Sverige men i Tyskland är det en ultraljudsundersökning på magen då man mäter ett litet veck i nacken som inte ska vara tjockt. De tar blodprov också och analyserar hormoner i det.
En odramatisk undersökning som ska vara 90% rättvisande. Nipt är 95%, enligt min läkare idag. Hoppas jag minns rätt...
Jag tycker också väldigt synd om er som mår så vansinnigt illa!!! Fy farao! Minns min förra graviditet då jag mådde så illa tom v 20. Mycket lindrigare denna gången och det verkar ha gått över nu i v 13.
I Sverige lämnar vi blodprov innan UL, nackspalten mäts och man får svar samma dag på sannolikheten på Trisomi 13 Edwards syndrom och Trisomi 18 Pautuns syndrom som är riktigt allvarligt barnet blir max 10 månader om det ens överlever graviditeten samt Trisomi 21 Downs syndrom. Sannolikheten är 90% och mig säger det inget eftersom det ger en falsk trygghet.
NIPT är samma sak i stort sett fast 99% sannolikhet på dessa trisomier men kostar runt 7000 kr om mannu inte har fått hög sannolikhet på KUB då erbjuds NIPT gratis eller FVP eller MKP
Jag har inte skrivit här tidigare men är i v 13 och väntar första barnet efter två MA tidigare i år. Jag har gjort två UL den här graviditeten, det senaste i v 11 och allt såg bra ut, blev t o m framflyttad förvånande nog, trodde det skulle bli tvärtom.
Men jag undrar över lite över alla som ser sprattlande foster på tidiga UL.. Jag såg inga rörelser alls mer än att jag förstod att fostret hade vänt på sig från två veckor tidigare. Jag fick väldigt korta UL och hade svårt att fatta vad som var vad så jag kanske missade ev rörelser eller syns det väldigt tydligt?
[quote=76043258][quote-nick]En del av oss
Bebis sover oftast när vi rör oss och dom har inga direkt rytm mellan vakenhet och sömn så här tidigt.
[/quote]
Plotslig rorelse (som att hoppa upp/ned fran en brits ) fungerar som ett yttre stimuli vilket ett foster i v.13 kan svara pa.
Vaa? Ingen fara med pastöriserad mjölk. De flesta mögelostar såsom brieost och t.ex. Kvibilles ädelost innehåller pastöriserad mjölk. När mjölken är pastöriserad så finns inga listeria/tuberkulos eller ehch -bakterier kvar.
Annars skulle vi ju inte ens kunna dricka vanlig mjölk. Dessutom är det lag på att all mjölk ska pastöriseras. :P
Minster symptom lattade avsevart i slutet av v 10. Blev ocksa lite orolig men nu nar jag vet att allt ar bra ar det bara skont att vara lite mer normal igen.
Vi anvande en mai tai baby sling till var forsta - kan verkligen rekommendera den. Otroligt latt att ta pa, aven nar bebisen sover vilket ar ett maste (man vill ju liksom inte vacka bara for att man ska ga ut). Dessutom inte en massa tyg som kan bli varmt pa sommaren samt kan vara svart att ta pa pa egen hand.