• Anonym (Styvmorsan)

Är det jag som är sjukt jävla egoistisk?

Hej allihopa.

Kan tänka mig att påhoppen kommer hagla, men jag är beredd.

Snart vankas de skollov, då jag är mammaledig så blir ju barnen hemma med mig såklart, fritids är ju uppsagt. Jag har några barn, jag har ganska nyss fått en till så hormonerna är i rullning.. Jag känner mig otillräcklig för allt å alla, dåligt samvete att man inte hinner alla barn just nu på de sättet man vill, är helt slut efter vakna nätter m.m.. Ja ni kanske förstår.

Äntligen skulle lovet komma så jag får mer tid med mina barn, men nu är de tydligen bestämt att sambons barn sen tidigare ska vara här med mig den veckan också, fast de är mammans vecka. Pappan jobbar så här kommer jag stå själv med alla barnen, så mitt dåliga samvete är genast ännu värre.. Tycker ni att de är mitt jobb? Eller är jag bara egoistisk som ser till mig själv och mina barn för tillfället? Hade de varit vår vecka så hade de ju inte varit samma sak, då är de ju självklart att de ska vara här!

• Svar på tråden Är det jag som är sjukt jävla egoistisk?
  • Anonym (.....)
    Anonym (Styvmorsan) skrev 2015-10-21 21:04:44 följande:
    Dom har precis lika regler och allting lika när dom är här! Den veckan dom är här behandlas dom precis som mina egna. Jag vabbar för dom, har dom studiedag eller planeringsdag är dom med mig om jag är ledig, jag har tom haft dom sjuka hos mig när mamman inte velat vabba om jag varit ledig. Eftersom jag nu blir så gott som låst hemma och inte kan göran de roliga jag tänkt, så ja då är jag skithemsk, men mer mot mina egna!
    Imponerande med en nyförlöst mamma med massor av planer och som har mängder av hormoner i rullning och som känner sig låst hemma för att sambons skolbarn blir hemma också!
  • Colourfulrainbow

Vill barnen spendera tid med dig? De vill väl umgås med sin pappa tänker jag. Ska de vara hos er får din man ta ledigt från jobbet eller se till att ordna fritids. 

• Anonym (Man 44)
    Anonym (Stackars) skrev 2015-10-21 20:41:05 följande:

Tycker synd om vissa bonusbarn, usch vad vissa bonusförälder är hemska. Behandla dem som du behandlar dina barn. Varför gör man skillnad ?

Skulle aldrig ta hand om andras barn! En timme i nödfall max. Mina barn har en pappa och mamma och min nya är ju mamma och har en pappa. Nä fy och blä och ta hand om andras barn. Har man sättit barn till världen så får man ta hand om dom åxå. Hur fan tänker den som dumpar sina barn på sin nya och far på jobbet tex.
  • mörk skog

Men vaför får inte barnen vara på fritids? Deras vårdnadshavare, dvs barnen mamma och din man är ju inte föräldralediga. Även om du är föräldraledig så är du inte vårdnadshavare och kan inte förväntas ta hand om barnen.

• sextiotalist

En sådan sak skulle nog vara början till slutet av ett förhållande. Det är för att man blir överkörd och inte respekterad.

Jag hade inte tvekat för fem öre, jag hade meddelat mannen ifråga att jag tar vårt gemensamma och mitt tidigare och åkt iväg till mina föräldrar, syskon, bästa kompisen eller vad som, sedan hade föräldrarna fått lösa problemet bäst de ville. Efter hemkomsten hade jag packat mina saker, flyttat och meddelat att orsaken är att man kör över mig hela tiden och jag har tröttnat på att vara deras passup

• straw2008

Jag förstår att det blir på tok för mkt barn för dig (hur många har ni ?)
    Kan du tänka dig att ha barnen hemma någon dag? Kanske just den dagen åka till lekland eller så ? Hur gammal är den du är fl för?

I kinamockaskogen.....
  • sextiotalist
    straw2008 skrev 2015-10-22 07:56:21 följande:

Jag förstår att det blir på tok för mkt barn för dig (hur många har ni ?)
    Kan du tänka dig att ha barnen hemma någon dag? Kanske just den dagen åka till lekland eller så ? Hur gammal är den du är fl för?

Till lekland med en nyfödd, skämtar du? Inte för att jag har bacillskräck, men jag hade aldrig tagit med mig en nyfödd till ett lekland med massor av förkylda barn.
  • Anonym (Wildrat)

Lekland är väl ingen större skillnad mot nu? Syskonen är väl lika sjuka som alla andra och kan smitta bebisen lika mycket som främmande barn. Håll bebisen i vagn eller sjal/sele och tvätta händerna noga och ofta så är leklandet lika säkert som hemmet, affären eller lekplatsen.

• ernstina

Jag är biomamma, och det skulle aldrig falla mig in att förvänta mig att exets nya skulle behöva ta det ansvaret och dra det lasset. (Nu är mina visserligen bara vh hos pappa så höstloven och liknande är en icke-fråga då det alltid är mammatid.)
    Att han bestämmer detta över ditt huvud är oacceptabelt, förstår att du har fullt upp ändå, och varje minut till återhämtning är värdefull när man har en liten.
    Så, NEJ, du är inte egoistisk eller elak, bara fullt mänsklig med rätt att själv sätta dina gränser. Grattis till den lilla förresten

Assumption is the mother of all Fuck ups
  • sextiotalist
    Anonym (Wildrat) skrev 2015-10-22 08:11:04 följande:

Lekland är väl ingen större skillnad mot nu? Syskonen är väl lika sjuka som alla andra och kan smitta bebisen lika mycket som främmande barn. Håll bebisen i vagn eller sjal/sele och tvätta händerna noga och ofta så är leklandet lika säkert som hemmet, affären eller lekplatsen.

Skillnaden är att spädbarnet är troligen mer van vid de virus som syskonen bär på.
    Nu har jag inga spädbarn längre, lite svårt att ha tonåringen i bärsjal. Men rent generellt så är rekommendationerna att man inte ska utsätta spädbarn för smitta, man bör undvika större folksamlingar etc. Speciellt den här årstiden då rh-viruset brukar dyka upp
Svar på tråden Är det jag som är sjukt jävla egoistisk?