• Anonym (Styvmorsan)

Är det jag som är sjukt jävla egoistisk?

Hej allihopa.

Kan tänka mig att påhoppen kommer hagla, men jag är beredd.

Snart vankas de skollov, då jag är mammaledig så blir ju barnen hemma med mig såklart, fritids är ju uppsagt. Jag har några barn, jag har ganska nyss fått en till så hormonerna är i rullning.. Jag känner mig otillräcklig för allt å alla, dåligt samvete att man inte hinner alla barn just nu på de sättet man vill, är helt slut efter vakna nätter m.m.. Ja ni kanske förstår.

Äntligen skulle lovet komma så jag får mer tid med mina barn, men nu är de tydligen bestämt att sambons barn sen tidigare ska vara här med mig den veckan också, fast de är mammans vecka. Pappan jobbar så här kommer jag stå själv med alla barnen, så mitt dåliga samvete är genast ännu värre.. Tycker ni att de är mitt jobb? Eller är jag bara egoistisk som ser till mig själv och mina barn för tillfället? Hade de varit vår vecka så hade de ju inte varit samma sak, då är de ju självklart att de ska vara här!

• Svar på tråden Är det jag som är sjukt jävla egoistisk?
  • LFF
    Anonym (T) skrev 2015-10-22 10:28:58 följande:
    Hade det istället rört sig om upprepade tillfällen att hon tvingas ta hand om hans barn under loven,när det egentligen är mammans vecka hade jag förstått henne.

Nu handlar det förmodligen endast om 5 dagar.

Jag står fast vid mina åsikter, men det betyder inte att jag inte kan ta åsikter som skiljer från mina egna sådana.
    Så hon har inte rätt att bli tillfrågad innan saker och ting bestäms bara för att "det endast rör sig om fem dagar" och "det inte handlar om upprepade tillfällen"? Det är helt ok att hennes planer med sina barn omkullkastas?
  • Anonym (marit)
    Anonym (hmm) skrev 2015-10-22 09:36:49 följande:

Var framkommer det att det är mamman som "bestämt" det? Det är troligen pappan som tjatat om att byta vecka för att han (och mamman) vill sina barns bästa - att slippa fritids en ynka vecka!

Hur kan det vara barnens bästa om den tillförordnade barnskötaren känner sig utnyttjad och överkörd? Hur kan man vilja sätta sina barn i den situationen?
  • sextiotalist
    Hade det istället rört sig om upprepade tillfällen att hon tvingas ta hand om hans barn under loven,när det egentligen är mammans vecka hade jag förstått henne.

Jag står fast vid mina åsikter, men det betyder inte att jag inte kan ta åsikter som skiljer från mina egna sådana.

Jag tycker att man kan berätta hur man har valt att göra i den situationen, helt OK, men inte tala om för andra hur de ska göra.

Jag är av den inställningen att alla dessa nyfamiljer måste hitta sin form hur de ska leva och en form som alla är bekväma med. Barn som vuxna. Om man (som i ts fall) kör över en individ på det sättet så främjar man knappt förhållandet mellan den "nya" vuxna och barnen, snarare gör man tvärtom. Även barnen blir lidande av detta.
  • Anonym (också styvmorsa)

Fem dagar som Ts såg fram emot att kunna vara med sina EGNA barn. Som nu inte kommer att bli pga styvbarnens föräldrar har bestämt att TS ska ta hand om styvbarnen också,som någon jäkla pass-upp.
  • Anonym (också styvmorsa)
    LFF skrev 2015-10-22 10:34:30 följande:
    Vad är det som inte fungerar med att hon är hemma med bebis? Det som inte fungerar är att hon förutsätts att ta hand om sin sambos barn utan att bli tillfrågad? Har inte hon rätten i att bli tillfrågad innan saker och ting planeras? Har inte hon rätten att göra upp planer för sig och sina barn när de har lov och styvbarnen egentligen ska vara hos mamma? Har biomamman verkligen rätten att bestämma att barnen ska vara lediga utan att ta ledigt själv om det är hennes vecka och utan att tillfråga eventuell vuxen som är hemma i den andra familjen om det är ok för denne att ha de extra barnen? Varför har TS inga rättigheter alls utan bara skyldigheter?
    Håller helt med dig i allt du säger! Styvförälderns lott i livet ju, att göra avkall på allt sitt och enbart ha skyldigheter gentemot alla förutom sig själv. Vilken hemsk människa ts är för att hon vill vara med sina barn, liksom. Vad gör några barn till? Ts har ju ändå inget vettigt för sig, utan finns som stand-by för när styvbarnens föräldrar kräver att barnen ska vara lediga under lov.
  • sextiotalist

TS, nu tar du ett snack med din man och gör klart för honom att om hans barn ska vara hemma då tar han ledigt han också. Du kommer inte ändra några planer och säg till honom att om detta upprepas en enda gång till, att de bestämmer över huvudet på dig, så kommer du överväga om du kommer fortsätta förhållandet med honom, hur mycket du än älskar honom. För man behandlar inte dig på det sättet.

• Lavish

Det framgår av inlägg 33 att det inte bara är vid detta tillfälle utan att TS redan tagit alla barnen själv flera veckor i år medan pappan jobbade. Nu som nyförlöst med en liten bebis känner hon att hon inte mäktar med.
  • Anonym (T)
    Lavish skrev 2015-10-22 10:54:22 följande:

Det framgår av inlägg 33 att det inte bara är vid detta tillfälle utan att TS redan tagit alla barnen själv flera veckor i år medan pappan jobbade. Nu som nyförlöst med en liten bebis känner hon att hon inte mäktar med.

Ja?

Tror du att det kommer att ändra min åsikt eller?
  • BioBonus

Gud vad jag är glad att jag lever med en man som själv klarar av att ta hand om de barn han har satt till världen. Och jag är innerligt glad att jag är git med en man som faktiskt anser att det är viktigt att stämma av med mig först innan han beslutar över mitt huvud hur jag ska disponera min tid.
    Livet blir så mycket lättare om man kan kommunicera och ta ansvar för sina egna beslut.
    Mamman beslutar att barnen ska vara hemma, pappan tycker det är en bra idé. De två får lösa det, utan bonusmammans inblandning. Vill hon ta hand om dem, så var tacksam. Vill hon det inte, så får de göra det. Deras barn, deras ansvar. 

• sextiotalist
    Anonym (T) skrev 2015-10-22 10:57:39 följande:
    Ja?

Tror du att det kommer att ändra min åsikt eller?

Tvivlar starkt eftersom du uppenbarligen anser att det är bättre att denna kvinna kommer vantrivas i sin roll och kanske i förlängningen det blir ytterligare ett uppbrott och ytterligare ett barn som har splittrade föräldrar.
    Jag är rätt säker på att det är rätt många kvinnor som lämnar nyfamiljerna just för att de känner sig överkörda och utnyttjade.

Grunden i ett förhållande är respekt, respekt och kommunikation. MAN TAR INTE BESLUT ÖVER SIN PARTNERS HUVUD.
    Ts man och hans ex har kört över ts och visat noll respekt för henne och inte ens kommunicerat med henne om detta.
Svar på tråden Är det jag som är sjukt jävla egoistisk?