• Anonym (Styvmorsan)

Är det jag som är sjukt jävla egoistisk?

Hej allihopa.

Kan tänka mig att påhoppen kommer hagla, men jag är beredd.

Snart vankas de skollov, då jag är mammaledig så blir ju barnen hemma med mig såklart, fritids är ju uppsagt. Jag har några barn, jag har ganska nyss fått en till så hormonerna är i rullning.. Jag känner mig otillräcklig för allt å alla, dåligt samvete att man inte hinner alla barn just nu på de sättet man vill, är helt slut efter vakna nätter m.m.. Ja ni kanske förstår.

Äntligen skulle lovet komma så jag får mer tid med mina barn, men nu är de tydligen bestämt att sambons barn sen tidigare ska vara här med mig den veckan också, fast de är mammans vecka. Pappan jobbar så här kommer jag stå själv med alla barnen, så mitt dåliga samvete är genast ännu värre.. Tycker ni att de är mitt jobb? Eller är jag bara egoistisk som ser till mig själv och mina barn för tillfället? Hade de varit vår vecka så hade de ju inte varit samma sak, då är de ju självklart att de ska vara här!

• Svar på tråden Är det jag som är sjukt jävla egoistisk?
  • Anonym (T)
    Anonym (också styvmorsa) skrev 2015-10-22 10:06:09 följande:

Men om det var aktuellt för Ts så hade hon väl gjort det och då hade det kanske inte varit ett problem? Av förklarliga skäl så har Ts problem med vad hennes man och exet håller på med och har helt rätt i att vilja säga ifrån. Ts bör ingenting som Ts inte vill. Personer i Ts situation lever inte för att passa upp på gamla ex och gamla barn. Ts ska leva sitt liv och behöver absolut ingenting.

Ja,visst har hon rätt att säga från!

Men samtidigt i en familj med många olika viljor och behov kan inte hennes behov och vilja styra helt.

Hon har själv valt att leva tillsammans med den karl hon lever med,vilket innebär just att "ta hela paketet " med hans barn sen tidigare.
  • Lavish
    Anonym (T) skrev 2015-10-22 10:12:42 följande:

Men samtidigt i en familj med många olika viljor och behov kan inte hennes behov och vilja styra helt.

Hon har själv valt att leva tillsammans med den karl hon lever med,vilket innebär just att "ta hela paketet " med hans barn sen tidigare.
    Men när TS sambo och hans ex beslutade sig för att skaffa barn tog väl de på sig "paketet" att ta hand om sina egna barn? Inte att de skulle kunna ta för givet att lämna barnen till andra utan att ens fråga först? 

Var finns den lilla bebisens behov med i beräkningar? Var finns TS egna barns behov av att få tid med sin mamma med i beräkningarna? Var finns hur hela familjen riskerar att drabbas av att en nyförlöst mamma hamnar med vatten över huvudet och knäcks av en övermäktig arbetsbörda med i beräkningen? 

Ser du inte risken i att alla nedprioriterar TS behov så lågt att hon knäcks, hon säger ju att hon inte orkar? 
  • FIame
    Anonym (också styvmorsa) skrev 2015-10-22 09:38:32 följande:
    Ts är hemma med en bebis, inte för att ta hand om snubbens ungar och passa upp på dem så fort det ej passar snubben och exet att ta hand om sina egna barn. Om alla ansvarar för sitt blir det mycket bättre.
    Att hon är hemma med bebis verkar ju inte fungera. Det är ju inte som så att mannen har ansvar för arbete och kvinna om sin egen bebis? Vi lever i 2015, ett år då pappor också kan ta hand om bebisar. Jag är ett levande exempel på det, inte för att du någonsinn skulle ha tillträde att studera mig vidare. Solig
  • sextiotalist

Släng detta hela paketet någonstans där det är varmt. Jag valde att leva ihop med min sambo, det var självklart att acceptera och respektera hans barn och att han var förälder (med allt vad det hör till). Men resten, det valde jag bort. Jag valde däremot att plocka russinen ur kakan, precis som min sambos barn gjorde och som jag gör med mina syskonbarn. Jag skulle nog jämställa relationen till min sambos barn som jag har till mina syskonbarn.
    Åh andra sidan lever vi fortfarande tillsammans, och relationen mellan mig och hans barn är väldigt bra. De ser inte mig som någon bonusmamma, men en som är en naturlig del i deras nätverk, men på samma nivå som deras mostrar, fastrar, morbröder och farbröder
  • Anonym (också styvmorsa)

Ta hela paketet betyder väl mer att acceptera deras existens och behandla dem med respekt snarare än att göra avkall på sitt liv och gå från en enskild individ till en barnskötare för andras barn som någon annan valt att skaffa.
  • Ann Cistrus
    Anonym (hmm) skrev 2015-10-22 09:36:49 följande:

Var framkommer det att det är mamman som "bestämt" det? Det är troligen pappan som tjatat om att byta vecka för att han (och mamman) vill sina barns bästa - att slippa fritids en ynka vecka!
    Egentligen spelar det ingen roll om det är biomamman eller pappan som bestämt att barnen ska vara hemma, det är ändå inte ok att bestämma saker över ts huvud. 

Jag frågar ännu en gång: har ts rätt att bestämma över sin egen tid eller inte? Är hon livegen och ska förväntas ställa in sina egna planer få fort bonusbarnens föräldrar knäpper med fingrarna? 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (också styvmorsa)
    FIame skrev 2015-10-22 10:20:38 följande:
    Att hon är hemma med bebis verkar ju inte fungera. Det är ju inte som så att mannen har ansvar för arbete och kvinna om sin egen bebis? Vi lever i 2015, ett år då pappor också kan ta hand om bebisar. Jag är ett levande exempel på det, inte för att du någonsinn skulle ha tillträde att studera mig vidare. Solig
    Varför skulle jag vara intresserad av att studera dig vidare?

Att hon är hemma med bebis fungerar säkert jättebra så länge hon inte även är tvungen att ta hand om (med allt vad det innebär) det flertalet barn som snubben har sedan innan.
  • Anonym (T)
    sextiotalist skrev 2015-10-22 10:21:41 följande:

Släng detta hela paketet någonstans där det är varmt. Jag valde att leva ihop med min sambo, det var självklart att acceptera och respektera hans barn och att han var förälder (med allt vad det hör till). Men resten, det valde jag bort. Jag valde däremot att plocka russinen ur kakan, precis som min sambos barn gjorde och som jag gör med mina syskonbarn. Jag skulle nog jämställa relationen till min sambos barn som jag har till mina syskonbarn.

Åh andra sidan lever vi fortfarande tillsammans, och relationen mellan mig och hans barn är väldigt bra. De ser inte mig som någon bonusmamma, men en som är en naturlig del i deras nätverk, men på samma nivå som deras mostrar, fastrar, morbröder och farbröder

Hade det istället rört sig om upprepade tillfällen att hon tvingas ta hand om hans barn under loven,när det egentligen är mammans vecka hade jag förstått henne.

Nu handlar det förmodligen endast om 5 dagar.

Jag står fast vid mina åsikter, men det betyder inte att jag inte kan ta åsikter som skiljer från mina egna sådana.
  • LFF
    Anonym (hmm) skrev 2015-10-22 09:36:49 följande:

Var framkommer det att det är mamman som "bestämt" det? Det är troligen pappan som tjatat om att byta vecka för att han (och mamman) vill sina barns bästa - att slippa fritids en ynka vecka!
    Från inlägg 7:

"Förutom att jag ifrågasatte varför de inte kan vara på fritids eller dagis, men hon bestämmer tydligen att om de är lov så är dom lediga. Fattar inte riktigt varför. Anser hon att dom ska vara lediga och skriver ledig innan någon annan får sagt sitt så tycker väl jag att då får hon ha dom lediga hemma då. "

• LFF
    FIame skrev 2015-10-22 10:20:38 följande:
    Vad är det som inte fungerar med att hon är hemma med bebis? Det som inte fungerar är att hon förutsätts att ta hand om sin sambos barn utan att bli tillfrågad? Har inte hon rätten i att bli tillfrågad innan saker och ting planeras? Har inte hon rätten att göra upp planer för sig och sina barn när de har lov och styvbarnen egentligen ska vara hos mamma? Har biomamman verkligen rätten att bestämma att barnen ska vara lediga utan att ta ledigt själv om det är hennes vecka och utan att tillfråga eventuell vuxen som är hemma i den andra familjen om det är ok för denne att ha de extra barnen? Varför har TS inga rättigheter alls utan bara skyldigheter?
Svar på tråden Är det jag som är sjukt jävla egoistisk?