• Anonym (Hur hantera detta?)

Vuxenmobbning

Vill helst vara anonym här. Har efter några års trassel med livet äntligen tagit tag i min situation och börjat studera på universitet. Är nu på termin 2. Allt var frid och fröjd fram till första halvan av termin 1, det kändes kul och inspirerande att gå till skolan och jag kände mig peppad.

Vi hade (och har) en stor del grupparbeten och här har det hänt något som eskalerat i en negativ riktning. Det har liksom bildats grupperingar inom gruppen och jag upplever att varken kommunikationen eller samarbetet fungerar.

Det är i synnerhet en person i gruppen som beter sig illa personligt mot mig, jag tar väldigt illa vid mig av dennes kommentarer och pikar. Det har hänt så många gånger nu och senast häromdagen så kläckte h*n ur sig något väldigt spydigt/ironiskt riktat mot mig inför halva klassen då jag stod framme hos läraren. Resultat; gapskratt och tasslande hos främre raderna.

Jag tar som sagt väldigt illa vid mig av detta, i synnerhet då jag vuxit upp som mobbad. Dessutom är detta vuxna människor som studerar, kunde man inte kräva mer empati bland dessa?

Försöker ändå hitta en lösning på detta. Prata med henne vill jag inte göra, då jag som sagt inte hyser några varmare känslor för personen och skadan är redan skedd. Det är också svårt att skaka av sig känslan att ha blivit utskrattad av och inför sina studiekamrater. Funderar starkt på att byta skola men kommer med största sannolikhet att stöta på dessa individer igen i yrkeslivet i senare skede, och hur förklara detta då. Någonstans bör jag väl hantera detta på plats, men hur? Kom gärna med tips, tankar och reflektioner. Allt är välkommet.

• Svar på tråden Vuxenmobbning

Tack för peppning. Är inne på samma linje här. Ska ta upp detta med henne när vi ses nästa gång eller om det händer igen.

Sandra8978 skrev 2015-10-29 17:43:44 följande:

Mitt förslag:

Det kräver mer pondus än jag själv besitter men eftersom du tycker din situation är så jobbig har du nog motivationen att genomföra det ända. Den snyggaste lösningen jag sett var vad partiledarna ofta gör i debatterna när de blir påhoppade, man säger rakt ut vad som händer.

"Du säger otrevliga saker om mig nu och det uppskattar jag inte, mobbning lämnade vi bakom oss i lågstadiet".

Det finns ingen come-back mobbaren kan ha på detta, förutom om hon inte har något emot att framstå som just en mobbare. Och det vill man oftast inte. Se till bara att kommentaren som fälldes inte var för oskyldig, då kan det framstå som att du överreagerar.

Mobbarens tanke är att det är du som ska skämmas, så länge som du inte säger något är det ju också vad du gör i gruppens ögon. Genom att högt påpeka vad som händer tar du makten över situationen. Så länge som du kan göra det och inte börja gråta eller rusa ut ur salen efteråt.

Jag har inte kontakt med personen och är som sagt inte intresserad av att ha det heller. Kruxet är ju bara att vi jobbar i samma grupp. Ska säga till nästa gång det händer.

Sandra8978 skrev 2015-10-29 17:44:36 följande:

Näst bästa lösningen och nog den jag själv hade valt.

Alternativt om det var folk jag sket i och inte hade mkt kontakt med, då hade jag kanske inte orkat bry mig.

• Sandra8978
    Anonym (Hur hantera detta?) skrev 2015-10-29 19:22:13 följande:

Ska ta upp detta med henne när vi ses nästa gång eller om det händer igen.

Jag undrar om hon är typen av person som kommer bry sig om dina känslor, att prata med henne personligen kommer i så fall inte ge så mycket. 

Jag hade istället tagit kampen i stunden, framför publik, nästa gång hon ska göra dig till åtlöjje.
  • MsFry

Jag gillar Sandra8978s förslag.

Ett annat sätt är att ifrågasätta personen, händer det igen så säg bara "vad menar du med det?" eller liknande. Var lugn men ge dig inte, personen ska tvingas förklara sig.

• Nightrod

Jag har lärt mig att i sådana fall skall man va  lugn som en filbunke och ifrågasätta personen med kritik. Inte privat mot henne utan framför hela gruppen när hon kommer med sina kommentarer

ex.
    Jaha du tycker jag är tjock, ja det kan ju stämma jag har ju deffenetivt lite att ta i och hålla om, men det är ju å andra sidan mitt problem så varför känner du att du behöver kommentera det?

detta sätt gör dig till den större personen och de andra hör att du är lugn sansad och samtifigt inser de hur dum den andra personen är som fäller sådana kommentarer, Du får plus den andra regält minus

• Nightrod

Två saker

Konfrontera inte personen provat, dessa människor skiter i sådant och kan snarare dra upp detta också framför andra.

När du svarar som jag sa i ovanstående inlägg, säg inget personligt dumt om henne för då förlöjligar du dig själv

tex
    Du är tjock
    Hellre tjock än smal och spinkig

• Sandra8978
    Nightrod skrev 2015-10-30 12:51:51 följande:

När du svarar som jag sa i ovanstående inlägg, säg inget personligt dumt om henne för då förlöjligar du dig själv

tex
    Du är tjock
    Hellre tjock än smal och spinkig

Jag håller med, tanken är att visa hur omogen den andre är genom att skälv inte ge igenom med samma mynt. Att TS är den som står för förolämpningarna.
  • Sandra8978
    Sandra8978 skrev 2015-10-30 13:22:36 följande:
    Jag håller med, tanken är att visa hur omogen den andre är genom att skälv inte ge igenom med samma mynt. Att TS är den som står för förolämpningarna.
    Om TS följer vårt råd kan TS säkert bli få ett rejält adrenalinpåslag medans situationen pågår.

Försök komma ihåg att ingen annan vet hur hårt och snabbt ditt hjärta slår TS, det är det bara du som känner. Om du skulle skaka lite på rösten kommer alla att förstå att det är för att någon är otrevlig mot dig, det kommer bara ge dig sympati från alla som inte är fittiga jävla mobbare, och fittiga jävla mobbare behöver du inte bry dig om.
  • Nightrod
    Sandra8978 skrev 2015-10-30 13:26:09 följande:
    Om TS följer vårt råd kan TS säkert bli få ett rejält adrenalinpåslag medans situationen pågår.

Försök komma ihåg att ingen annan vet hur hårt och snabbt ditt hjärta slår TS, det är det bara du som känner. Om du skulle skaka lite på rösten kommer alla att förstå att det är för att någon är otrevlig mot dig, det kommer bara ge dig sympati från alla som inte är fittiga jävla mobbare, och fittiga jävla mobbare behöver du inte bry dig om.
    nu körde du lite
    me myself and I
    när du kommenterade ditt eget inlägg och sedan sa "våra råd" Flört
  • Sandra8978
    Nightrod skrev 2015-10-30 13:31:38 följande:
    nu körde du lite
    me myself and I
    när du kommenterade ditt eget inlägg och sedan sa "våra råd" Flört
    Tänkte ditt råd var ganska likt mitt ^ ^ 
Svar på tråden Vuxenmobbning