• Visitkort

Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?

Jag kallades in till min chef idag som påstod allt möjligt om mig, att jag haft olaga frånvaro och att jag vid två tillfällen rapporterat fel tid i tidsystemet. Jag har redovisat fel tid på 3 tim en gång och på 2,5 tim en gång, men det var ett misstag båda gångerna, och så påstod han att jag hade stulit 1 kg innerfilé från butiken. Jag tog hem en innerfilé bit för ett tag sedan men jag hade tänkt att betala den sen. Förra veckan fick min chef kännedom om detta med köttet då de tydligen tittat på övervakningsfilmer.
    Jag har aldrig haft någon olaga frånvaro vad jag vet. Han sa att jag hade två val, antingen att gå med på att min anställning upphör och för det skulle jag få 2 månadslöner eller att bli avskedad på grund av stöld av mat och på grund av ?stöld av tid??  Jag fick till onsdag på mig att fundera på det. Mitt fackförbund (Handels) tycker att jag borde acceptera dealen men jag tycker att det känns fel.

Kan min chef verkligen göra såhär, finns det något jag kan göra jag har varit anställd i 2½ år?

• Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?
  • Havet79

Jag är inte säker på alla detaljer men de gjorde någon slags uppgörelse med arbetsgivaren.

• Aniiee
    Havet79 skrev 2015-11-02 15:24:57 följande:

Jag är inte säker på alla detaljer men de gjorde någon slags uppgörelse med arbetsgivaren.

Förmodligen en liknande som TS redan blivit erbjuden....
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Erizajo
    Visitkort skrev 2015-11-02 14:17:29 följande:

Fast jag hade verkligen tänkt att beta för den vid ett senare tillfälle, enligt mig har jag inte stulit något.

Hahaha jaha men då kan ju alla som blivit fast för stöld eller snatteri hävda samma sak, är det ok då menar du???!
  • Aikido
    Visitkort skrev 2015-11-02 15:03:28 följande:
    Jag har ännu inte rättat till den felaktiga tidsrapporteringen.
    Vet du jag tror de skiter i det nu. Har man torskat med fingrarna i syltburken bryr de sig inte så mycket om ifall man tappat bort locket.
  • Aniiee

Dessutom, ner man jobbar i matvaruhandeln (alla jag känner i alla fall) får skriva ut något slags specialkvitto/skriva något på kvittot och lämna in (samma dag) till sina chefer så dras den summan på lönen. I alla fall om det handlar om lunch och några enstaka varor (en jag känner får göra så för lunch + 500 kr utöver det, resten vet jag inte om de har någon summa utöver lunch)

• Aniiee

Men vad bra jag skriver just nu då... ursäkta alla stavfel....

• Anonym (K)
    Anonym (Amy) skrev 2015-11-02 14:33:23 följande:

Du kanske inte menade att ta den, men tills den är betald är det stöld. Man kan inte "låna" en köttbit.
    Gällande tidrapporteringen så är det inte olagligt att göra fel. Men har du blivit tillsagd upprepade gånger att rutinen ser ut på ett visst sätt och att du sedan inte följer den så kan chefen kanske mena att du inte uppfyller din del av anställningsavtalet där man faktiskt förbinder sig (och är skyldig) att följa de regler som finns på en arbetsplats.
    Jag skulle personligen hellre acceptera en uppgörelse och säga upp mig själv än att bli uppsagd pga stöld. Det ser inte riktigt sådär jättebra ut på ens CV!

Hur då "kanske inte menade att ta den"?!?!?! Ts tog köttet så då menade ts visst det att ta det! Herregud!
  • EnAnonumius
    Visitkort skrev 2015-11-02 14:09:14 följande:

Jag kallades in till min chef idag som påstod allt möjligt om mig, att jag haft olaga frånvaro och att jag vid två tillfällen rapporterat fel tid i tidsystemet. Jag har redovisat fel tid på 3 tim en gång och på 2,5 tim en gång, men det var ett misstag båda gångerna, och så påstod han att jag hade stulit 1 kg innerfilé från butiken. Jag tog hem en innerfilé bit för ett tag sedan men jag hade tänkt att betala den sen. Förra veckan fick min chef kännedom om detta med köttet då de tydligen tittat på övervakningsfilmer.
    Jag har aldrig haft någon olaga frånvaro vad jag vet. Han sa att jag hade två val, antingen att gå med på att min anställning upphör och för det skulle jag få 2 månadslöner eller att bli avskedad på grund av stöld av mat och på grund av stöld av tid?  Jag fick till onsdag på mig att fundera på det. Mitt fackförbund (Handels) tycker att jag borde acceptera dealen men jag tycker att det känns fel.

Kan min chef verkligen göra såhär, finns det något jag kan göra jag har varit anställd i 2½ år?

Du fick en mycket bra deal.
    Många andra får sparken direkt utan avgångsvederlag vid stöld.
    Visitkort skrev 2015-11-02 14:37:04 följande:
    Jag erbjöd mig att gå direkt till kassan idag och betala men de sa nej.
    Snygg efterhandskonstruktion.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Snälla hjälp mig, får min chef göra såhär?