Anonym (vänta) skrev 2015-11-02 22:49:40 följande:
Hon kommer troligen gå ner när hon kommer in i puberteten mer. Kroppen brukar balanseras när mens och annat kommer igång. Hade jag varit du hade jag avvaktat lite.
Har du några som helst belägg för det? Min erfarenhet är snarare tvärtom. Vet inget överviktigt barn som magiskt tappat i vikt till puberteten.
Som de andra sagt, se över kosten. Lägg gärna upp maten åt henne och vill hon ha mer så be henne vänta 5 min och känna efter. På den tiden brukar man hinna känna att man är mätt och inte bara forsätta äta av bara farten.
Jag skulle säga att det är rätt bråttom för en 11-åring styr ju mellis och sånt själv så det är klart begränsad tid du har på dig att få kosten på rätt köl.
Sen hade jag även infört ökad vardagsmotion och faktiskt något träningspass i veckan. Vad kan hon få välja. Ni kan ju springa ihop eller någon form av ungdomsaerobics, simning eller dans om nu inte vanlig lagidrott faller i smaken. Men något tillfälle då pulsen höjs mer än promenad hade jag definitivt infört för det tycker jag tillhör goda vanor. Och nej, man behöver inte tycka det är skitkul. Att få in vanan att träna iaf ibland är för mig på nivån att borsta tänderna. Inte kul men något man gör.