• Frejan's

Mitt tjocka barn?

Hej! Är en mamma på 35 år och har två underbara döttrar!!

Men min yngsta på 11 år är "stor" så hade tänkt be er om hjälp!

Min dotter är då 11 år ca 150 cm lång och väger runt 50 kg! Hur mycket "ska" en tjej på 11 år väga? Om hon väger för mycket hur ska jag göra så hon går ner i vikt?

Hon är inte intresserad av sport, men hon gillar att gå men det finns inga bra promenadstigar där vi bor :(

• Svar på tråden Mitt tjocka barn?
  • Alexi

Det finns uträknare för vad barn ska väga i förhållande till längd och ålder och kön.

www.bmiraknare.nu/bmi-barn/

Din dotter ligger på övervikt.

Övervikt handlar om maten, mycket mer än träning. Så se över hur ni (hela familjen) äter, ta hjälp av skolsköterskan eller dietist om ni behöver.

Sen att det inte finns promenadstigar spelar väl ingen roll, ni föräldrar får ju gå med henne och då får ni väl gå på de vägar som finns.
    Börja gå på Friskis och svettis gympa tillsammans?

• No Logo

Hon väger ca 5 kg mer än hon borde göra med tanke på hennes längd och ålder, men hon ska absolut inte bantas! Istället för att gå ner i vikt är det hälsosammare att hellre försöka att stå kvar på denna vikt tills hon vuxit ca 5 cm istället. Promenadstigar behövs inte, ta för vana att gå överallt ni ska (inom rimliga avstånd förstås) i RASK takt, förutom att se över kosten.

• Anonym (vänta)

Hon kommer troligen gå ner när hon kommer in i puberteten mer. Kroppen brukar balanseras när mens och annat kommer igång. Hade jag varit du hade jag avvaktat lite.

• Anonym (TS)

Tack för alla svar, hon gillar ju godis och mat men hon försöker sluta äta godis men det är ju svårt att ändra sina matvanor. Och jag vill ju inte säga att hon är överviktig

//TS

• Alexi

Men det är ju du som förälder som ska ändra era matvanor. NI ska se till att ni äter bra mat, rör på er och minskar på godus och sånt. Det är du som förälder som är helt ansvarig för din dotters vikt.

Tro mig, gör ni inget nu får hon lida av det hela tonåren och säkert sen också, är det bättre att att ni är passiva nu??

• cosinus
    Anonym (vänta) skrev 2015-11-02 22:49:40 följande:

Hon kommer troligen gå ner när hon kommer in i puberteten mer. Kroppen brukar balanseras när mens och annat kommer igång. Hade jag varit du hade jag avvaktat lite.

Har du några som helst belägg för det? Min erfarenhet är snarare tvärtom. Vet inget överviktigt barn som magiskt tappat i vikt till puberteten.

Som de andra sagt, se över kosten. Lägg gärna upp maten åt henne och vill hon ha mer så be henne vänta 5 min och känna efter. På den tiden brukar man hinna känna att man är mätt och inte bara forsätta äta av bara farten.

Jag skulle säga att det är rätt bråttom för en 11-åring styr ju mellis och sånt själv så det är klart begränsad tid du har på dig att få kosten på rätt köl.

Sen hade jag även infört ökad vardagsmotion och faktiskt något träningspass i veckan. Vad kan hon få välja. Ni kan ju springa ihop eller någon form av ungdomsaerobics, simning eller dans om nu inte vanlig lagidrott faller i smaken. Men något tillfälle då pulsen höjs mer än promenad hade jag definitivt infört för det tycker jag tillhör goda vanor. Och nej, man behöver inte tycka det är skitkul. Att få in vanan att träna iaf ibland är för mig på nivån att borsta tänderna. Inte kul men något man gör.
  • No Logo
    Anonym (TS) skrev 2015-11-03 07:01:07 följande:

Tack för alla svar, hon gillar ju godis och mat men hon försöker sluta äta godis men det är ju svårt att ändra sina matvanor. Och jag vill ju inte säga att hon är överviktig

//TS

Du behöver inte ange hennes vikt som orsak till kostförändringarna utan fokusera på andra hälsoaspekter.
  • Duckan

Jag är benägen att hålla med cosinus. Jag var som en tunntarm till jag kom in i puberteten, då kom det former av alla dess slag. Blev inte smalare så att säga.

Jag tycker att det låter mycket ts om jag jämför med mig själv som 12-åring. Då var jag 145 cm lång och vägde 29 kg.

Svar på tråden Mitt tjocka barn?