• Anonym (Civilingenjör?)

Vad gör en civilingenjör inom alla områden?

Vad gör en civilingenjör inom alla områden? Hur tog ni reda på vad utbildningen som ni har tänkt gå, vad för jobb det kommer leda till.

Jag har tänkt gå någon civilingenjörslinje pga pengarna/inkomsten, jag vill bli rik det är därför jag ska söka mig utomlands efter denna utbildning.

Men först måste jag veta vilken inriktning jag vill gå, jag vill ha det roligaste möjliga jobbet... Men först måste jag veta vad inriktningen kommer leda till för jobb.

Hur visste ni vilka jobb man får efter utbildningen?

• Svar på tråden Vad gör en civilingenjör inom alla områden?
  • Anonym (Det kan man inte)

Kan tillägga att min man som bara läst 4 årigt gymnasium och inte ett endast poäng på högskola/universitet idag är överordnad flera civilingenjörer hos en av Sveriges största arbetsgivare och tjänar därmed bättre än vad de gör. Och jag som högskoleingenjör tjänar nästan lika mycket som han... Så utbildningen är inte allt även om den är betydelsefull

• Anonym (Leona)
    Anonym (Det kan man inte) skrev 2015-11-11 13:46:43 följande:

Jag tror att det är få civilingenjörer (eller ingenjörer överlag) som jobbar med det de hade tänkt från början... Jag vet många civilare som utbildat sig inom ett område men som jobbar med något helt annat. Dessutom så är man inte som ingenjör lika nischad efter avklarad utbildning som tex sjuksköterskor är. Sedan så är konkurrensen hög. Dessutom så är det så mycket mer som påverkar om man får de välbetalda jobben, som personlighet, tur, skicklighet, kontakter etc

Men vill du öka dina chanser att lyckas få JOBBET så ser du till att få dubbla examen, tex ingenjör och ekonom. Många företag ser helst att deras ledare har både det ekonomiska och det tekniskt analytiska. Sedan vilken exakt inriktning på utbildningen du väljer spelar mindre roll om du inte redan idag vet mer specifikt vilket område du vill nischa dig in på men jag förmodar att du bara är ute för att tjäna pengar?

Ett annat tips att söka till någon av de större internationellt mer kända skolorna så som Harvard, Yale etc. Om inte annat så för en period som utbytesstudent. Det ökar också chanserna att stå ut bland alla andra sökande

Så: man kan inte se på utbildningarna exakt vad man kommer att jobba med när man är klar så låt ditt intresse styra. Det gör det dessutom lättare att lyckas med dina studier och få bra resultat

Jag kan bara bekräfta det du skriver, för att ge det extra tyngd. Jag är inte själv civilingenjör, men både mitt ex och min nuvarande är det.

Exet har studerat till civ.ing. inom bioteknik samt ekonom. Han är idag "business analyst" på ett multiinternationellt företag som utvecklar finansverktyg till banker (jobbar ej i Sverige längre). Min nuvarande är civ.ing. inom både elektroteknik och mekatronik samt ekonom. Han blev klar med utbildningen nu och vet ännu inte var han hamnar.
  • Anonym (Alfa)

Du kan ju jobba med precis vad som helst egentligen beroende på dina intressen, vilken inriktning du väljer, vad du har fallenhet för och vilka kontakter du skapar. De vänner jag har som är civilingenjörer är väldigt spridda, ungefär så som Kjell2 radar upp dem. Jag har då en gymnasielärare inom NO-ämnen, en författare, två är chefer, en är VD, en är controller, en jobbar med kvalitetsfrågor och jag tror bara det är en som gör sånt som jag "trodde" att civilingenjörer gör och hen jobbar med hållfasthet på hos någon större byggherre om det är NCC eller Peab eller nåt sånt 

Jag tycker du ska browsa runt lite bland jobbannonser på workey eller monster eller så och leta upp titlar och befattningar som du tycker verkar skoj och så kollar du vad de har för kompetenskrav. Jag är säker på att du kan hitta ingenjör lite varstans.

• Kjell2
    Anonym (Civilingenjör?) skrev 2015-11-11 13:50:44 följande:
    Aa, det är bara pengarna jag är ute efter... Men jag måste liksom veta på vilket sätt jag kommer jobba före jag startar, jag vill välja den roligaste inriktningen som går.
    Ska du bara tjäna pengar ta F eller I och en MBA och rör dig sen mot finansbranchen eller managementkonsult.

Alternativ starta eget och sälj, se t ex King och Skype.

Kjell2 skrev 2015-11-11 14:06:12 följande:
    Ska du bara tjäna pengar ta F eller I och en MBA och rör dig sen mot finansbranchen eller managementkonsult.

Alternativ starta eget och sälj, se t ex King och Skype.
    Det kan väl inte vara så stor skillnad i lön på alla inriktningar? Industriell Ekonomi tjänar bäst, det har jag vetat sedan tidigare, sedan kommer väl teknisk fysik? Men det diffar väl bara någon tusenlapp på Industriell Ekonomi och en maskintekniker?

Vad är F, I, MBA? Orkar inte tänka.
  • Kjell2
    Anonym (Civilingenjör?) skrev 2015-11-11 14:22:52 följande:
    Det kan väl inte vara så stor skillnad i lön på alla inriktningar? Industriell Ekonomi tjänar bäst, det har jag vetat sedan tidigare, sedan kommer väl teknisk fysik? Men det diffar väl bara någon tusenlapp på Industriell Ekonomi och en maskintekniker?

Vad är F, I, MBA? Orkar inte tänka.
    F - Teknisk fysik
    I - Industriell ekonomi
    MBA - Master Business Adminstration

Ingångslöner skiljer sig inte mycket åt. Det är sen det händer saker när man visar sig duktig och tar för sig.

Kan vara bättre att gå in med låg lön på ett ställe där löneutvecklingen är bra.

Kjell2 skrev 2015-11-11 14:28:04 följande:
    F - Teknisk fysik
    I - Industriell ekonomi
    MBA - Master Business Adminstration

Ingångslöner skiljer sig inte mycket åt. Det är sen det händer saker när man visar sig duktig och tar för sig.

Kan vara bättre att gå in med låg lön på ett ställe där löneutvecklingen är bra.
    I USA tjänar man 100k/månad om man är Narkossjuksköterska, det råder brist på Narkossjuksköterskor i USA, som civilingenjör tjänar man ungefär 100k/månad också, sedan har vi civilekonomer som tjänar bra också.

Vad är bäst att studera till om man ska till USA?

Civilingenjör, Narkossjuksköterska eller Civilekonom?
  • Kjell2
    Anonym (Civilingenjör?) skrev 2015-11-11 14:38:09 följande:
    I USA tjänar man 100k/månad om man är Narkossjuksköterska, det råder brist på Narkossjuksköterskor i USA, som civilingenjör tjänar man ungefär 100k/månad också, sedan har vi civilekonomer som tjänar bra också.

Vad är bäst att studera till om man ska till USA?

Civilingenjör, Narkossjuksköterska eller Civilekonom?
    1) Engelska
    2) Bäst att studera på plats men välj universitet med omsorg.

Har du behörighet för civilingenjörsutbilding?
    Kjell2 skrev 2015-11-11 14:41:37 följande:
    1) Engelska

Jag har Matematik E, Kemi B och Fysik B
    Kjell2 skrev 2015-11-11 14:41:37 följande:
    1) Engelska

Försök ändå svara på frågan, vilket yrke tycker du är bäst i USA?
Svar på tråden Vad gör en civilingenjör inom alla områden?