• En del av oss

Tygblöjor för nyfödd

Kan man börja med tygblöjor redan med en nyfödd eller är det att göra sig extra besvär? Vilken tygblöja lämpar sig bäst och är smidigast?

Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016 efter flertalet MF/MA
  • Svar på tråden Tygblöjor för nyfödd
  • Kristalii
    Ragnar skrev 2015-12-03 11:26:14 följande:
    Det var inget BB i Sverige utan ett litet sjukhus på Island.
    Det finns olika sätt att vika på. Tror det är en smaksak vilket man föredrar. Att vika som en tjockare binda tyckte jag bara fungerade när barnen större och bara för en liten stund. Antar att det finns många bilder och instrutioner på hur man viker på internet. Har för mig att jag hittade det på youtube, men det är några år sedan jag hade blöjbarn. Det finns olika sorters blöjbyxor också. Tyckte blöjbyxor ur pul-tyg med knappar var bäst. Finns många olika modeller och märken. Min favorit var nature babies byxor. Hade även ullbyxor som vi använde mest på natten. Ullbyxorna var så bylsiga under kläderna på dagen men höll bra tätt under natten. Hade även ett par formsydda blöjor ur bambusfrotté som nattblöjor. De läckte aldrig.
    Jag funderade på det här med kläder och kanske främst ullbyxor och att det blir lite bylsigt. Ullbyxorna verkar ju vara ganska höga i midjan. Är det bättre att använda tröjor som stoppas ner i ullbyxan istället för bodys?

Har även sett att många som EC:ar verkar använda baby legs. Funkar det bra ihop med tygblöjor?

Jag kollade på Nature babies hemsida. De prefolds i nån frotte såg mjuka och fina ut. Så tack för tipset!

Finns verkligen hur många alternativ som helst på tygblöjor. Och det skrämmer mig lite. Att det ska ta tid och bli dyrt att hitta just det som passar mig och mitt barn.
  • Kristalii
    Lena skrev 2015-12-04 08:05:39 följande:

Jag förvek dem och hade dem på en hylla under skötbordet.

Behöver de strykas för att hålla sig vikta? Såg nån bild där mamman stod och strök och vek tygblöjor. 
  • En del av oss

[quote=76078245][quote-nick]Lena skrev 2015-12-04 08:05:39 följande:[/quote-nick]

Jag förvek dem och hade dem på en hylla under skötbordet.

[/

Förvek du alla 24 st då? Hur höll dom ihop utan att flikarna veks upp igen?

Är det ens någon ide att använda tygblöjor på nyfödda som ammas och kissar upp mot 20 ggr per dygn och bajsar löst amningsbajs? Tänkte att jag då skulle använda one size frotte blöjbyxa vikblöja i tyg och så inlägg över tyget i typ rispapper. Har jag ens tänkt rätt?

• Ragnar

Vi hade en stor korg för blöjorna. Hade 2-3 färdigvikta, annars vek vi när blöjan skulle på. Har aldrig stykt blöjorna. Det sägs att PUL-tyg mår bra av värme då och då och att det är bra att torktumla dem emellanåt. Vi har aldrig haft torktumlare och blöjornar har hållt bra ändå.
    Vi hade mest one size blöjor och enda nackdelen var att det var stora och bylsiga i början. Så minnsta inställningen använde vi inte. Använde mest vikblöjorna då. Hade två blöjbyxor ur PUL i varje storlek och ett par ullbyxor som vi nästan bara använde över nattblöjan. Tygblöjor är ju lite bylsigare så byxor hade barnen alltid en storlek större. Men det var inget som verkade störa dem.
    Det finns massor med olika sorter och modeller av allt-i-ett och pocket blöjor och det är olika vilka som sitter bra på olika barn. Det första av mina barn var långt och smalt och det andra var som en bulle med tjocka lår. De blöjor som vi varit så nöjda med till första satt inte alls bra på andra. Jag köpte enstaka blöjor av olika modeller billigt begagnat för att prova innan vi köpte på oss många.

• Lena

Jag strök till med handen när jag vek och de höll sig bra.

• linnéa001

Jag tipsar om Babyrinos stora guide om tygblöjor och igen facebookgruppen tygblöjor om man har facebook. Det finns även en köp och säljgrupp, andrahandsmarknaden är väldigt stor och man kan göra bra köp.

www.babyrino.se/tygblojeguide/5

En del av oss skrev 2015-12-04 10:42:07 följande:
    Är det ens någon ide att använda tygblöjor på nyfödda som ammas och kissar upp mot 20 ggr per dygn och bajsar löst amningsbajs? Tänkte att jag då skulle använda one size frotte blöjbyxa vikblöja i tyg och så inlägg över tyget i typ rispapper. Har jag ens tänkt rätt?
    Du/ni måste nog prova er fram vad som passar er bäst. Min dotter kunde bajsa upp till tio gånger per dygn upp till fyra månaders ålder. Min systerson som nu är sex månader bajsar en gång var tredje dag och har gjort det nästan från start. Vi hade köpt knytblöjor som vi hade tänkt använda från start, men jag orkade inte med alla nedbajsade blöjor så det blev så att vi endast körde engångsblöjor i kanske två månader och sedan varvade vi. Vi har ec:at från ungefär tre, fyra månader och har man tur så kan man ju fånga en del i potta/toa.

Har man något torrskikt så behöver man ju inte byta efter varje liten kiss. Min dotter är snart 15 månader och kissar ungefär en gång i timmen och vi byter direkt om det kommer i blöjan. Nyfödda kissar lite typ hela tiden, kan komma en skvätt var tionde minut. Genom ec så har vår dotter lärt sig hålla sig och småskvätter inte.

Jag tror att one size är väldigt stort på nyfödda, att de passar från 5 kg ungefär. Rispapper hjälper nog inte mot amningsbajs utan används för att skaka ner korven i toaletten och så kastar man pappret. Det lösa bajset rinner igenom.
  • Kristalii

Babyrinos guide har jag hittat. Den är superbra!

Jag har tyvärr inte Facebook... Har ni tips om fler bra köpställen på begagnade tygblöjor?

• En del av oss

Har också varit inne på babyrino.

Vilken ålder lämpar sig pocketblöjor för? Vill helst ha tyblöjor man slipper vika själv.

• linnéa001

Jag skaffade konto på Facebook enbart för att vara med i diskussionsgruppen om ec och så hittade jag även den om tygblöjor.

Det finns så många olika märken så det går inte att svara vad som passar eller inte, man måste pröva sig fram. Alla barn är ju dessutom olika. Vi gillade som sagt knytblöjor när dottern var yngre. Nu har vi knytblöjor, vi viker som en limpa eller korv och stoppar i ett skal, otroligt smidigt och billigt. Just den typen av vinning passar kanske inte amingsbajs men blir smidig senare.

• En del av oss

Usch vad svårt det känns att hitta nåt som passar. Skulle vilja hitta nåt som ar lätt typ sånt man själv hade snibb med blöja som man knöt fast vid höfterna som på 70 talet fast det verkar ju inte existera längre.

Svar på tråden Tygblöjor för nyfödd