• En del av oss

Tygblöjor för nyfödd

Kan man börja med tygblöjor redan med en nyfödd eller är det att göra sig extra besvär? Vilken tygblöja lämpar sig bäst och är smidigast?

Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016 efter flertalet MF/MA
  • Svar på tråden Tygblöjor för nyfödd
  • Kristalii
    Ragnar skrev 2015-12-04 13:18:11 följande:

Det första av mina barn var långt och smalt och det andra var som en bulle med tjocka lår. De blöjor som vi varit så nöjda med till första satt inte alls bra på andra.

Bra att du skrev det! För ibland kan jag känna att det kanske är lite korkat att använda tygblöjor till sista barnet. Men nu kan jag i alla fall låtsas att de tygblöjorna inte passat de andra barnen.
  • linnéa001
    En del av oss skrev 2015-12-06 02:59:41 följande:
    Usch vad svårt det känns att hitta nåt som passar. Skulle vilja hitta nåt som ar lätt typ sånt man själv hade snibb med blöja som man knöt fast vid höfterna som på 70 talet fast det verkar ju inte existera längre.
    Allt i ett är ju lättast. Nackdelen är ju att de torkar långsamt och är dyra (jämfört med andra tygblöjor, inte jämfört med engångsblöjor). Pocket skulle kanske passa dig, risken finns ju bara att du måste vika inläggen.

Det finns ju också formsydda blöjor som påminner lite om det du vill ha. På med blöjan, som har samma form som en engångsblöja och så skalet över, som snibben.

Har du kollat på gdiaper? Den är väldigt populär och verkar enkel. Jag har dock inte testat den själv eftersom jag ogillar kardborrband.
  • En del av oss

[quote=76088001][quote-nick]linnéa001 skrev 2015-12-06 21:09:35 följande:[/quote-nick]

Allt i ett är ju lättast. Nackdelen är ju att de torkar långsamt och är dyra (jämfört med andra tygblöjor, inte jämfört med engångsblöjor). Pocket skulle kanske passa dig, risken finns ju bara att du måste vika inläggen.

Det finns ju också formsydda blöjor som påminner lite om det du vill ha. På med blöjan, som har samma form som en engångsblöja och så skalet över, som snibben.

Har du kollat på gdiaper? Den är väldigt populär och verkar enkel. Jag har dock inte testat den själv eftersom jag ogillar kardborrband.

[/

Tack för tips ska kolla gdiaper och formsydda blöjor. Vill helst slippa vika och ha mig då det verkar så svårt och helst vill undvika vanliga engångsblöjor. Vad är det för nackdel med kardborreband? Lossnar dom lätt och blir ofräscha fort? Hur många blöjor behöver man? Vi har ingen egen tvättmaskin utan tvättar i tvättstugan.

• En del av oss

Har nu kollat gdiaper men var på engelska så hängde inte med. Men sökte på formsydda och hittade minimundus som känns bra och inte så dyra och formsydd känns bättre än vikblöja så det blir nog formsydd.

• Ragnar

Våran favorit när barnen växt lite var pocketblöjor. Tyckte inte det var jobbigt att stoppa i inläggen. Microfiber och bambus inlägg var bäst. Vi köpte billiga microfiber trasor och vek ihop som extra inlägg. Det fungarde jätte bra, till och med bättre än de dyra inläggen som fanns att köpa till blöjorna. Man får bara passa att aldrig ha microfibern direkt mot huden, vi hade de alltid instoppade i blöjan. Jag tyckte bäst om blöjor med knappar men dagmamma och dagis föredrog kardborre. Hade lite problem ibland med att kardborren lossnade i tvätten om jag inte fäst den ordentligt och repade PUL-tyget på blöjorna och fastnade i inläggen. Så vi hade ungefär hälften med knappar och hälften kardborre. Hade som mest 18 pocketblöjor (räknade att det gick åt 4-5 per dag) och 3 formsydda tjocka nattblöjor. Då räckte det att tvätta var tredje dag. Hade sen vikblöjorna som reserv hemma ibland.

• mamisch

Vi började med tygblöjorna när sonen var 1 månad gammal.  

Nu använder vi bara vikblöjor och knytblöjor i eko bomull med ull eller PUL byxor ovanpå.  Funkar finfint!  Sonen är 8 månader nu.

Tänk på att inte köpa något med fleece eller andra sådana material i för att det förenar vatten med små plastpartiklar.  Jag skulle satsa helst på naturmaterial - PUL byxor bara utan någon fleece i och inte direkt på huden.

• En del av oss

Läste också att fleece inte var så bra. Har nu hittat PUL byxor och formsydda men lägger man bara inlägget i och sedan på med byxan? Hur gör manmed rispappret lägger man det över hela inlägget och blir det inte väldigt oskönt att ha som papper mellan benen för bebis? Om bebis då kissat bajsat lägger man då inlägget i pul påsen eller ska man handtvätta av det värsta och ta en nytt inlägg och hur många inlägg kan tänkas behövas så att man klarar sig i 3 dagar? 24 st eller färre?

• Kristalii
    mamisch skrev 2015-12-07 11:24:59 följande:

Vi började med tygblöjorna när sonen var 1 månad gammal.  

Nu använder vi bara vikblöjor och knytblöjor i eko bomull med ull eller PUL byxor ovanpå.  Funkar finfint!  Sonen är 8 månader nu.

Tänk på att inte köpa något med fleece eller andra sådana material i för att det förenar vatten med små plastpartiklar.  Jag skulle satsa helst på naturmaterial - PUL byxor bara utan någon fleece i och inte direkt på huden.

Jag sökte på knytblöjor och fick upp Disana. Jag gillade verkligen att de verkar sluta runt benet på ett annat sätt än vikblöjor. Har missat det här med knytblöjor trots att jag tycker jag läst så mycket. Tur att jag har några månader till på mig! Cool
  • mamisch
    En del av oss skrev 2015-12-07 15:12:04 följande:

Läste också att fleece inte var så bra. Har nu hittat PUL byxor och formsydda men lägger man bara inlägget i och sedan på med byxan? Hur gör manmed rispappret lägger man det över hela inlägget och blir det inte väldigt oskönt att ha som papper mellan benen för bebis? Om bebis då kissat bajsat lägger man då inlägget i pul påsen eller ska man handtvätta av det värsta och ta en nytt inlägg och hur många inlägg kan tänkas behövas så att man klarar sig i 3 dagar? 24 st eller färre?

När barnet är litet, då behövs det bara formsydd blöja (eller vikblöja/knytblöja) med PUL eller ull ovanpå.  När bebisen börjar kissa mera, då behövs det inlägg.  Men det är också individuellt - det finns 'storkissare' och bebisar som kissar ofta men lite.  Jag har aldrig använt rispapper, faktiskt.  Har massa oanvänt rispapper och det verkar att de flesta inte använder det heller.  

I alla fall, tygblöjor behövs att bytas lite oftare än engångsblöjor.  Jag skulle säga varje 2 timmar, max 3 timmar.  

Just nu tvättar jag blöjorna två gånger om veckan och har 25 vik/knytblöjor, 20+ inlägg (mindre vikblöjor och prefolds) och 3 PUL byxor och 3 ullbyxor.  Jag föredrar ullbyxorna för att de inte behöver tvättas mer än ett par gånger om månaden (om inte det hamnar bajs på de, naturligtvis).  PUL utan något tyg inuti kan man också bara 'skölja' för att ta bort kisslukt, men de måste fortfarande tvättas mer ofta - jag kör en gång om veckan.

Också, vi använder engångs på nätterna bara för att jag är lat ;)  

Hoppas det hjälper.  Jag vet att det finns lite för mycket information på nätet och det blir nästan kaos ... Lycka till!
  • Ragnar
    mamisch skrev 2015-12-07 11:24:59 följande:

Detta visste jag inte om fleece.

Annars tyckte vi inte om pocketblöjorna med fleece för den blev lätt vattentät och då läckte ju blöjorna eftersom kisset inte kom in till inlägget. Våran favorit var pocketblöjor med bambusfrotté istället för fleecen.
  • linnéa001
    En del av oss skrev 2015-12-07 15:12:04 följande:
    Rispappret är ganska mjukt. Har det bara kommit kiss på kan man tvätta det och använda igen, det går inte sönder som toa- eller hushållspapper. Får absolut inte spolas ned i toaletten.

Att tvätta av eller inte innan det läggs i påsen väljer man själv. Vi har gjort så att vi sköljt av och hängt på tork i badrummet, vi har en ställning som hänger i taket ovanför badkaret. När bajsiga inlägg torkat så har vi slängt dem i tvättkorgen. Inlägg som bara kissats i återanvänder vi. Vi har ju ec'at vår dotter så efter ett tag blev det inte så mycket bajs i blöjan.

På återförsäljarnas hemsidor står det väl oftast 24 st, alltså åtta blöjor per dag och tvätt var tredje dag. Vi har haft många färre men som sagt återanvänt inläggen om de bara blivit kissiga. Har blöjorna tagit slut har vi kört engångs, som vi alltid har på natten. En stor fördel med vikblöjor är att de torkar snabbt.

Vi har skal av märket Alvehamn, lägger in en bild så får du se hur de ser ut. Det är alltså en ficka på insidan där man stoppar in inlägget. Fungerar väldigt bra. Kanten blir dock lite fuktig så skalet måste bytas vid varje blöjbyte. Vi sköljer av skalet och hänger det på tork men jag vet att alla inte sköljer av utan låter det torka bara.

• linnéa001

Babyrino säljer Gdiaers om du vill läsa om dem på svenska, kolla på "Allt -i-två" på Babyrinos hemsida. 

Här är en till bild på vår Alvehamnblöja när den är knäppt.

• linnéa001
    linnéa001 skrev 2015-12-07 21:29:27 följande:
    Babyrino säljer Gdiaers om du vill läsa om dem på svenska, kolla på "Allt -i-två" på Babyrinos hemsida. 

Här är en till bild på vår Alvehamnblöja när den är knäppt.
    Man ska trycka på ladda upp bild, inte posta, när man vill bifoga :)

• En del av oss

[quote=76092115][quote-nick]linnéa001 skrev 2015-12-07 21:27:08 följande:[/quote-nick]

Rispappret är ganska mjukt. Har det bara kommit kiss på kan man tvätta det och använda igen, det går inte sönder som toa- eller hushållspapper. Får absolut inte spolas ned i toaletten.

Att tvätta av eller inte innan det läggs i påsen väljer man själv. Vi har gjort så att vi sköljt av och hängt på tork i badrummet, vi har en ställning som hänger i taket ovanför badkaret. När bajsiga inlägg torkat så har vi slängt dem i tvättkorgen. Inlägg som bara kissats i återanvänder vi. Vi har ju ec'at vår dotter så efter ett tag blev det inte så mycket bajs i blöjan.

På återförsäljarnas hemsidor står det väl oftast 24 st, alltså åtta blöjor per dag och tvätt var tredje dag. Vi har haft många färre men som sagt återanvänt inläggen om de bara blivit kissiga. Har blöjorna tagit slut har vi kört engångs, som vi alltid har på natten. En stor fördel med vikblöjor är att de torkar snabbt.

Vi har skal av märket Alvehamn, lägger in en bild så får du se hur de ser ut. Det är alltså en ficka på insidan där man stoppar in inlägget. Fungerar väldigt bra. Kanten blir dock lite fuktig så skalet måste bytas vid varje blöjbyte. Vi sköljer av skalet och hänger det på tork men jag vet att alla inte sköljer av utan låter det torka bara.

[/

Tack för långt och utförligt svar. Är det ett tyg man viker och lägger i byxan eller är det som en blöja?

• linnéa001
    En del av oss skrev 2015-12-07 22:01:33 följande:
    Tack för långt och utförligt svar. Är det ett tyg man viker och lägger i byxan eller är det som en blöja?
    Det som vi har är ett stort tygstycke, vikblöja, som jag vikt som en limpa och lagt i skalet. Alvehamns formsydda borde ju passa i deras skal tänkte jag. Annars finns det kanske andra märken som har liknande system, jag har bara provat Alvehamns.

Har du tänkt något på vilket material du vill använda? Det finns blöjor av bomull, bambu och hampa. Bomull torkar fortast, men suger sämst. Jag tror att hampa suger mest och torkar långsammast och att bambu ligger i mitten. Vi har inlägg i bambufrotté som vi använder om vi ska gå ut mer än 1,5 timme, men nu är ju min dotter ganska stor, 15 månader. Kör bara bomull hemma.

Vill du pröva billiga vikblöjor kan du köpa på Ikea, många använder deras tyglappar som heter Vandring. De är 80*80 cm. Kanske lite stora på nyfödd (inte säker då jag inte testat) men de växer ju snabbt.

Jag rekommenderar också Disanas knytblöjor. De är bra då de går lite längre ner på benen. Vi använde dem tills dottern blev kanske 9 månader och började rulla på skötbordet. Då orkade jag inte mer och ville ha en enkel lösning. De måste man också ha skalbyxa ovanpå och ett inlägg i. Dock finns inlägg som passar och som inte behöver vikas.

Det är bara att fråga om du vill. Jag har läst mycket i Tygblöjegruppen på Facebook :)
  • En del av oss

Jag vill inte nåt tyg som man viker vilket jag känner att jag tjatat om nu. Jag vill ha en skalbyxa och ett inlägg man vara lägger på och fäster. Formsydd tror jag dom heter. Jag har inte bestämt material om jag ska ha naturmaterial då barnet känner att det bir blött eller syntet då bebis inte känner det. hAr int den kunskapen än. Kommer nog bli att jag köper från minimundus. Blirnog pul ull känns för krångligt. Måste vara enkelt annars kommer jag aldrig orka hålla på med tygisar.

• linnéa001
    En del av oss skrev 2015-12-07 23:47:48 följande:

Jag vill inte nåt tyg som man viker vilket jag känner att jag tjatat om nu. Jag vill ha en skalbyxa och ett inlägg man vara lägger på och fäster. Formsydd tror jag dom heter. Jag har inte bestämt material om jag ska ha naturmaterial då barnet känner att det bir blött eller syntet då bebis inte känner det. hAr int den kunskapen än. Kommer nog bli att jag köper från minimundus. Blirnog pul ull känns för krångligt. Måste vara enkelt annars kommer jag aldrig orka hålla på med tygisar.

Jo, jag vet att du inte vill vika, tänkte bara om du vill testa så finns det billiga. Jag tror att formsydd passar dig bäst. Jag har som sagt läst en del i diskussionsgrupper och det verkar som att en del barn reagerar när deras hud blir fuktig och andra reagerar på syntetmaterial. Det finns torrskikt i råsilke. Jag har också avstått från ull även om jag tycker att det verkar bra. Hoppas du hittar något som passar!
  • Kristalii

Kanske en konstig fråga från en flerbarnsförälder eftersom jag borde vara van vid kiss och bajsblöjor... Men min bacillskräck blir bara värre och värre. Pinsam fråga... Men jag måste fråga. Finns det nån sorts tygblöja som är "värre" att hantera? Tänker på inlägg som ska tas ur en ficka, eller lossas från knappar.

Svar på tråden Tygblöjor för nyfödd