Tygblöjor för nyfödd
Kan man börja med tygblöjor redan med en nyfödd eller är det att göra sig extra besvär? Vilken tygblöja lämpar sig bäst och är smidigast?
Kan man börja med tygblöjor redan med en nyfödd eller är det att göra sig extra besvär? Vilken tygblöja lämpar sig bäst och är smidigast?
Det första av mina barn var långt och smalt och det andra var som en bulle med tjocka lår. De blöjor som vi varit så nöjda med till första satt inte alls bra på andra.
[quote=76088001][quote-nick]linnéa001 skrev 2015-12-06 21:09:35 följande:[/quote-nick]
Allt i ett är ju lättast. Nackdelen är ju att de torkar långsamt och är dyra (jämfört med andra tygblöjor, inte jämfört med engångsblöjor). Pocket skulle kanske passa dig, risken finns ju bara att du måste vika inläggen.
Det finns ju också formsydda blöjor som påminner lite om det du vill ha. På med blöjan, som har samma form som en engångsblöja och så skalet över, som snibben.
Har du kollat på gdiaper? Den är väldigt populär och verkar enkel. Jag har dock inte testat den själv eftersom jag ogillar kardborrband.
[/
Tack för tips ska kolla gdiaper och formsydda blöjor. Vill helst slippa vika och ha mig då det verkar så svårt och helst vill undvika vanliga engångsblöjor. Vad är det för nackdel med kardborreband? Lossnar dom lätt och blir ofräscha fort? Hur många blöjor behöver man? Vi har ingen egen tvättmaskin utan tvättar i tvättstugan.
Har nu kollat gdiaper men var på engelska så hängde inte med. Men sökte på formsydda och hittade minimundus som känns bra och inte så dyra och formsydd känns bättre än vikblöja så det blir nog formsydd.
Våran favorit när barnen växt lite var pocketblöjor. Tyckte inte det var jobbigt att stoppa i inläggen. Microfiber och bambus inlägg var bäst. Vi köpte billiga microfiber trasor och vek ihop som extra inlägg. Det fungarde jätte bra, till och med bättre än de dyra inläggen som fanns att köpa till blöjorna. Man får bara passa att aldrig ha microfibern direkt mot huden, vi hade de alltid instoppade i blöjan. Jag tyckte bäst om blöjor med knappar men dagmamma och dagis föredrog kardborre. Hade lite problem ibland med att kardborren lossnade i tvätten om jag inte fäst den ordentligt och repade PUL-tyget på blöjorna och fastnade i inläggen. Så vi hade ungefär hälften med knappar och hälften kardborre. Hade som mest 18 pocketblöjor (räknade att det gick åt 4-5 per dag) och 3 formsydda tjocka nattblöjor. Då räckte det att tvätta var tredje dag. Hade sen vikblöjorna som reserv hemma ibland.
Vi började med tygblöjorna när sonen var 1 månad gammal.
Nu använder vi bara vikblöjor och knytblöjor i eko bomull med ull eller PUL byxor ovanpå. Funkar finfint! Sonen är 8 månader nu.
Tänk på att inte köpa något med fleece eller andra sådana material i för att det förenar vatten med små plastpartiklar. Jag skulle satsa helst på naturmaterial - PUL byxor bara utan någon fleece i och inte direkt på huden.
Läste också att fleece inte var så bra. Har nu hittat PUL byxor och formsydda men lägger man bara inlägget i och sedan på med byxan? Hur gör manmed rispappret lägger man det över hela inlägget och blir det inte väldigt oskönt att ha som papper mellan benen för bebis? Om bebis då kissat bajsat lägger man då inlägget i pul påsen eller ska man handtvätta av det värsta och ta en nytt inlägg och hur många inlägg kan tänkas behövas så att man klarar sig i 3 dagar? 24 st eller färre?
Vi började med tygblöjorna när sonen var 1 månad gammal.
Nu använder vi bara vikblöjor och knytblöjor i eko bomull med ull eller PUL byxor ovanpå. Funkar finfint! Sonen är 8 månader nu.
Tänk på att inte köpa något med fleece eller andra sådana material i för att det förenar vatten med små plastpartiklar. Jag skulle satsa helst på naturmaterial - PUL byxor bara utan någon fleece i och inte direkt på huden.
Läste också att fleece inte var så bra. Har nu hittat PUL byxor och formsydda men lägger man bara inlägget i och sedan på med byxan? Hur gör manmed rispappret lägger man det över hela inlägget och blir det inte väldigt oskönt att ha som papper mellan benen för bebis? Om bebis då kissat bajsat lägger man då inlägget i pul påsen eller ska man handtvätta av det värsta och ta en nytt inlägg och hur många inlägg kan tänkas behövas så att man klarar sig i 3 dagar? 24 st eller färre?
Babyrino säljer Gdiaers om du vill läsa om dem på svenska, kolla på "Allt -i-två" på Babyrinos hemsida.
Här är en till bild på vår Alvehamnblöja när den är knäppt.
[quote=76092115][quote-nick]linnéa001 skrev 2015-12-07 21:27:08 följande:[/quote-nick]
Rispappret är ganska mjukt. Har det bara kommit kiss på kan man tvätta det och använda igen, det går inte sönder som toa- eller hushållspapper. Får absolut inte spolas ned i toaletten.
Att tvätta av eller inte innan det läggs i påsen väljer man själv. Vi har gjort så att vi sköljt av och hängt på tork i badrummet, vi har en ställning som hänger i taket ovanför badkaret. När bajsiga inlägg torkat så har vi slängt dem i tvättkorgen. Inlägg som bara kissats i återanvänder vi. Vi har ju ec'at vår dotter så efter ett tag blev det inte så mycket bajs i blöjan.
På återförsäljarnas hemsidor står det väl oftast 24 st, alltså åtta blöjor per dag och tvätt var tredje dag. Vi har haft många färre men som sagt återanvänt inläggen om de bara blivit kissiga. Har blöjorna tagit slut har vi kört engångs, som vi alltid har på natten. En stor fördel med vikblöjor är att de torkar snabbt.
Vi har skal av märket Alvehamn, lägger in en bild så får du se hur de ser ut. Det är alltså en ficka på insidan där man stoppar in inlägget. Fungerar väldigt bra. Kanten blir dock lite fuktig så skalet måste bytas vid varje blöjbyte. Vi sköljer av skalet och hänger det på tork men jag vet att alla inte sköljer av utan låter det torka bara.
[/
Tack för långt och utförligt svar. Är det ett tyg man viker och lägger i byxan eller är det som en blöja?
Jag vill inte nåt tyg som man viker vilket jag känner att jag tjatat om nu. Jag vill ha en skalbyxa och ett inlägg man vara lägger på och fäster. Formsydd tror jag dom heter. Jag har inte bestämt material om jag ska ha naturmaterial då barnet känner att det bir blött eller syntet då bebis inte känner det. hAr int den kunskapen än. Kommer nog bli att jag köper från minimundus. Blirnog pul ull känns för krångligt. Måste vara enkelt annars kommer jag aldrig orka hålla på med tygisar.
Jag vill inte nåt tyg som man viker vilket jag känner att jag tjatat om nu. Jag vill ha en skalbyxa och ett inlägg man vara lägger på och fäster. Formsydd tror jag dom heter. Jag har inte bestämt material om jag ska ha naturmaterial då barnet känner att det bir blött eller syntet då bebis inte känner det. hAr int den kunskapen än. Kommer nog bli att jag köper från minimundus. Blirnog pul ull känns för krångligt. Måste vara enkelt annars kommer jag aldrig orka hålla på med tygisar.
Kanske en konstig fråga från en flerbarnsförälder eftersom jag borde vara van vid kiss och bajsblöjor... Men min bacillskräck blir bara värre och värre. Pinsam fråga... Men jag måste fråga. Finns det nån sorts tygblöja som är "värre" att hantera? Tänker på inlägg som ska tas ur en ficka, eller lossas från knappar.