Tygblöjor för nyfödd
Kan man börja med tygblöjor redan med en nyfödd eller är det att göra sig extra besvär? Vilken tygblöja lämpar sig bäst och är smidigast?
Kan man börja med tygblöjor redan med en nyfödd eller är det att göra sig extra besvär? Vilken tygblöja lämpar sig bäst och är smidigast?
Jag skulle inte ha tygblöja under de första dagarna, nej. För det första så är barnbeck inte kul att försöka tvätta bort, och för det andra så skiter nyfödda väldigt ofta. Vänta en vecka eller två!
Vänta tills du kommer hem från bb, då är troligen bäcket borta.
Vikblöjor kan hantvättas lätt och torkarsnabbt. Rekommenderas i början. Allt-i-ett-blöjor rekomenderas när bebisen blir rörlig.
Får nog bara stanna på BB i 1 till max 2 dygn. Kanske inte tänkte använda tygblöjor på BB men sedan efter några dagar.
Allt i ett blöja använder man prefolds, rispapper eller inlägg och så blöjbyxa utanpå eller snappi eller sumoband att fästa med? Jag tänkte ECa redan som nyfödd när vi kommit hem.
Rispapper kan man använda oavsett typ av blöja. Allt-i-ett kräver inte blöjbyxor eller liknande, det gör vikblöjor.
[quote=76070719][quote-nick]Lena skrev 2015-12-02 11:41:06 följande:[/quote-nick]
Rispapper kan man använda oavsett typ av blöja. Allt-i-ett kräver inte blöjbyxor eller liknande, det gör vikblöjor.
[/
Då får jag skaffa vikböjor och blöjbyxor i början då tills bebisen blir rörlig och lägga i rispapper då håller rispapper torrt för kiss? Amningsbajs? Jag är helt newbie så tacksam för hjälp
Jag rekomenderar också vikblöjor den första tiden. Jag köpte billiga på Jysk och hade 24 blöjor och 3 blöjbyxor som jag köpte begagnade. Den minsta storleken av blöjbyxor passade inte så länge så de slets inte så mycket.
Vi tre månader började jag så smått använda pocketblöjor. Något tidigare med andra barnet för hon hade så tjocka lår att pocketblöjorna satt bra på henne tidigare. Fortsatte använde vikblöjorna ibland hemma ända tills barnen slutade med blöja. Fördelen med dem är att de torkar så fort. Jag anväde tygblöjor från dag ett med båda barnen. På BB där de föddes använder de bara tygblöjor och där var becket aldrig något problem. Jag hade rispapper i början men tyckte bara det var bökigt och slutade med det efter ett par veckor.
Rispappret är för att kunna lyfta bort bajset. Blöta känns de oavsett.
[quote=76071504][quote-nick]Ragnar skrev 2015-12-02 15:28:27 följande:[/quote-nick]
Jag rekomenderar också vikblöjor den första tiden. Jag köpte billiga på Jysk och hade 24 blöjor och 3 blöjbyxor som jag köpte begagnade. Den minsta storleken av blöjbyxor passade inte så länge så de slets inte så mycket.
Vi tre månader började jag så smått använda pocketblöjor. Något tidigare med andra barnet för hon hade så tjocka lår att pocketblöjorna satt bra på henne tidigare. Fortsatte använde vikblöjorna ibland hemma ända tills barnen slutade med blöja. Fördelen med dem är att de torkar så fort. Jag anväde tygblöjor från dag ett med båda barnen. På BB där de föddes använder de bara tygblöjor och där var becket aldrig något problem. Jag hade rispapper i början men tyckte bara det var bökigt och slutade med det efter ett par veckor.
[/
Åh vilket BB är det? Jag förstår inte riktigt vikblöjor, finns det bild någonstans hur man viker? Hur trär man på byxan utanpå utan att allt knölar ihop sig eller är det jag som missförstår och tror att man viker ihop som en tjockare binda lägger mellan barnens ben och så byxorna utanpå eller knyter man dom på något speciellt sätt och fäster med snappi trär på byxorna.
Skulle vara lättare med bilder.
Har du Facebook? Finns en stor grupp som heter Tygblöjoroch för får man svar på alla frågor. Vi hade knytblöjor till vår dotter, det var toppen tyckte jag. Googla på vikblöjor, det finns massa sätt att vika beroende på kön och ålder. Vår dotter bajsade dygnet runt och vi orkade inte med tyg i början men övergick till det efter några månader, körde parallellt pappers och tyg ett tag. Hon är 14 månader nu och vi kör nästan bara tyg.
Åh vilket BB är det? Jag förstår inte riktigt vikblöjor, finns det bild någonstans hur man viker? Hur trär man på byxan utanpå utan att allt knölar ihop sig eller är det jag som missförstår och tror att man viker ihop som en tjockare binda lägger mellan barnens ben och så byxorna utanpå eller knyter man dom på något speciellt sätt och fäster med snappi trär på byxorna.
Skulle vara lättare med bilder.