• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • Fidelius
    Padirac skrev 2018-12-15 01:25:40 följande:

I internationellt perspektiv ligger Sverige liksom andra länder i Nordvästeuropa på mycket låga siffror när det gäller mord och dråp. Allt tyder på att våldet i Sverige har minskat kraftigt de senaste 500 åren. Medeltiden var extremt våldsam. Det hävdas i såväl svenska som internationella studier. Längre fram i tiden sjönk siffrorna. Under de drygt 250 år som vi har haft rimligt säker statistik har antalet mord och dråp legat påfallande stilla. Det har legat kring ett fall per år och 100 000 invånare ? i afrikanska länder och på den amerikanska kontinenten ligger siffran runt 20, enligt WHO. I Europa liksom i Mellanöstern är siffran strax under 10. Men i Stockholm för 500 år sedan var antalet mord och dråp uppemot 80 per 100 000 invånare och år, enligt försiktiga beräkningar."

Mord och dråp, dvs dödligt våld: kring 1 fall per 100 000 invånare. det blir ca 100 fall per 10 miljoner invånare, är det samma sak som 80 till 120 fall per 10 miljoner invånare? Ja, det ligger alltså precis som artikeln säger relativt konstant på en mycket liten nivå. Hur många procent eller promille av befolkningen handlar det om då? Det är varken hela procent eller promille, det är 10 fall på miljonen.

Av dessa är det 2017 35% som begåtts med skjutvapen, det skulle i värsta fall vara 3-4 fall på miljonen år 2017 som utsatts för gängens och nätverkens dödliga våld.

Som KM skriver ovan är det hittills 44 fall sv dödliga skjutningar. allt detta stämmer mycket bra med statistik och siffror.

Samtidigt visar statistiken att övrigt våld som stått för 2/3-delar av det dödliga våldet kontinuerligt minskar.

Yada yada yada. Det GROVA våldet,såsom skjutvapenvåldet ökar ju. Så varför diskutera vad som hände på medeltiden för att framställa det nya spännande Sverige i bättre dager än det är.

• Padirac
    Moderno skrev 2018-12-15 09:24:58 följande:

Statistiken visar att ju mer befolkningen ökar, desto färre antal fall av dödligt våld per 100 000 invånare blir det. Det är möjligt att lösningen ligger där.

Ett annat sätt att skapa en positiv trend beträffande brott generellt är att polisen inte upprättar lika många anmälningar, vilket kan åstadkommas både genom neddragningar och avkriminalisering.

I kombination med ett minskat antal undersökningar hur folk upplever sin trygghet går det därigenom att skapa idealsamhället.

Om du läser materialet och inte bara det jag citerat framgår det att våld eller dödligt våld varken avkriminaliserats eller sopats under mattan. Tvärtom, det som på tidigare ansågs vara struntsaker som tex Ekeroths slag i ansiktet på en man i krogkön utreds och tas till rättegång.
  • Anton Chigurh
    Padirac skrev 2018-12-15 11:13:53 följande:

Om du läser materialet och inte bara det jag citerat framgår det att våld eller dödligt våld varken avkriminaliserats eller sopats under mattan. Tvärtom, det som på tidigare ansågs vara struntsaker som tex Ekeroths slag i ansiktet på en man i krogkön utreds och tas till rättegång.

Varför tänkte jag direkt på Löfvens oerhört genomtänkta kommentar ang Åkessons resa till Thailand med sin son, när jag läser ditt inlägg padi...!!!

Littorin har dock en sund syn på saken....
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Padirac
    Anton Chigurh skrev 2018-12-15 11:21:20 följande:

Varför tänkte jag direkt på Löfvens oerhört genomtänkta kommentar ang Åkessons resa till Thailand med sin son, när jag läser ditt inlägg padi...!!!

Littorin har dock en sund syn på saken....

Det beror säkert på vad som rör sig i ditt huvud. Eller kanske hjärtat. Det är ju som bekant så att munnen pratar om det hjärtat är fullt av.

Hur du får Åkessons Thailandsresa och Löfvens kommentar om resan och Littorins kommentar om kemnentaren att ha med att våld inte avkriminaliserats eller att våldet minskar, ja det är väl rimligt att du frågar dig varför du gör den kopplingen

Ha en synnerligen angenäm dag AC, och kom ihåg att det fortfarande är olagligt att skjuta folk.
  • K Markatta

www.expressen.se/kvallsposten/i-skuggan-av-malmoskjutningarna-kriminella-forsoker-ta-over-smastad/

I skuggan av skjutningarna i Malmö försöker kriminella män ta makten över gatorna i Trelleborg. Enligt polis tycks de inte ha några spärrar.

Flera har dömts till fängelsestraff, men överfulla fängelser gör att de kan gå fria och fortsätter att begå brott.

- Jag måste kritisera rättsväsendet, säger kommunpolis Mats Rindborn Grahl.

• Padirac

www.dn.se/nyheter/sverige/vakuum-i-den-undre-varlden-bakom-nya-valdsvagen/

"MALMÖ. Samtidigt som Malmö har upplevt en upptrappning av skottlossningar och mord mitt i stan på senare tid, ser Malmöpolisen en motsatt tendens, när allt fler tongivande kriminella sitter häktade:

– Antalet skadade vid skottlossning har minskat radikalt, vilket är ett tecken på att man inte längre skjuter spontant, säger poliskommissarie Patrik Andersson."

"Enligt Petra Stenkula beror eskaleringen paradoxalt nog på att polisen den senaste tiden har gripit många tungt gängkriminella i staden och att det därför har uppstått en intensiv maktkamp i Malmös under värld. "

• Padirac

mer från samma länk

"Ska man vara rädd för att vistas ute i Malmö nu? 

Patrik Andersson, kommissarie vid polisens underrättelsesektion, tycker inte det. 

– Faktum är att antalet skjutningar har minskat med tjugo procent i år jämfört med de senaste två åren, samtidigt som antalet sprängningar har halverats. Antalet skadade vid skottlossning har också minskat radikalt, vilket är ett tecken på att man inte längre skjuter spontant, säger han. 

Samtidigt har antalet dödsskjutningar skjutit i höjden 2018. Det, menar Patrik Andersson, kan tolkas som att skotten riktas mot de personer som man ”de facto träffar”. 

Menar du att skyttarna har blivit mer pricksäkra?

– Jag skulle inte uttrycka det så, men risken att tredje person ska skadas är marginell, ja. 

Skärpta gränskontroller har det senaste året gjort det svårare att smuggla in vapen. Parallellt har den nya lagstiftningen när det gäller grova vapenbrott som trädde i kraft vid årsskiftet, gjort att det finns färre vapen i omlopp. Personer som ertappas med ett skjutvapen blir numera automatiskt häktade. 

– Det gör att färre rör sig utomhus med vapen, säger Patrik Andersson som ytterligare en anledning till att allmänheten inte ska känna sig otrygg."

• Padirac
    Ännu ett troll skrev 2018-12-16 11:38:11 följande:
    Fler än någonsin skjuts ihjäl alltså. Men det finns ingen anledning till oro över utvecklingen. Vi är givetvis på rätt väg.
    Om du är en del av gäng och nätverken så ska du naturligtvis vara orolig. Men om du inte är det så säger polisen i Malmö:

"Ska man vara rädd för att vistas ute i Malmö nu? 

Patrik Andersson, kommissarie vid polisens underrättelsesektion, tycker inte det"

"men risken att tredje person ska skadas är marginell, ja"

"en anledning till att allmänheten inte ska känna sig otrygg"

Men det är ju bara Polisens bedömning av det - vad kan de veta som inte du vet bättreSolig

• Flash Gordon
    Padirac skrev 2018-12-12 20:19:24 följande:
    Ja, jag har i fler sidor vågat stå för det jag sagt. Att du sen vill påstå att jag säger och menar något annat får du våga stå för.

Du tolkar det jag påstår backat med uppgifter från bla BRÅ som något annat än det jag säger. Du 'tycker' att jag menar något som jag upprepade gånger sagt att jag inte menar.

Det jag menar är löjligt är att påstå är att gängens och nätverkens våld idag faktisk utsätter så många människor att det övriga våldet blir oväsentligt i jämförelse.

Du ägnar inlägg efter inlägg åt att förminska och förneka folks oro för ett eskalerande våld.

Det är faktiskt svårt att förstå varför.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna